لامپ زنون چگونه کار می کند؟

عملکرد لامپ زنون

عملکرد لامپ زنون چگونه است؟

یکی از انواع چراغ های جلوی خودرو لامپ زنون می باشد. برخی از افراد اهمیت چندانی به نور چراغ جلو خودرو خود نمی دهند. تنها در صورتی نوع لامپ چراغ جلو خودرو برای آن ها اهمیت می یابد که متوجه شوند برای رانندگی در طول شب به دید خوبی در جاده دسترسی ندارند. لامپ چراغ جلو خودرو در انواع مختلف در بازار موجود هستند که در این بین زنون در مقایسه با هالوژن نور شفاف تر و بهتری دارد. همچنین عملکرد لامپ زنون مناسب است.

عملکرد انواع لامپ زنون

در اوایل دهه 90 میلادی برای نخستین بار صنعت اتومبیل BMW معرفی شد. با تولید این خودرو بخش روشنایی دچار تحول نسبتا بزرگی شد. برای نخستین بار و به صورت رسمی از تکنولوژی HID در تولید خودرویی که در جهان تولید انبوه دارد، استفاده شده است. در حال حاضر این چراغ با نام “زنون شناخته می شود که با عنوان چراغ هایی با شدت تخلیه بالا نیز شناخته شده اند. عملکرد لامپ زنون باعث شده است تا این نوع لامپ خودرو به عنوان گزینه ای مناسب با توان نوردهی بالا شناخته شود. طول عمر زنون در مقایسه با لامپ هالوژن بیشتر است. بیشتر بدانید: تفاوت لامپ زنون و لامپ هالوژن

هر چند استفاده از این نوع لامپ خودرو در BMW و بهره گیری از این تکنولوژی در صنعت روشنایی این خودرو پیشرفته مطرح شد اما لازم به ذکر است که این لامپ خودرو به عنوان گزینه ای استاندارد برای خودروهای تولید انبوه سواری محسوب نمی شود. همچنین لازم به ذکر است که مبنای عملکرد لامپ زنون با لامپ های گازی نئون شباهت زیادی دارند.

مراحل عملکرد لامپ زنون

در حقیقت در لامپ خودرو زنون یک لوله وجود دارد که به صورت کامل با استفاده از گاز محصور شده است. این لوله برای سهولت انتقال جریان الکتریکی در انتهای یک الکترود واقع شده است. عملکرد لامپ زنون به این صورت است که از طریق یک کوارتز شفاف مخلوطی از گازها و الکترودهای تنگستن و با استفاده از ولتاژ بالای جریان الکتریکی که بین دو الکترود عبور می کنند تحریک شده و نور مورد نظر شما را ایجاد می کنند.

مراحل عملکرد لامپ زنون خودرو چگونه است؟
مراحل عملکرد لامپ زنون چگونه است؟

برخلاف نامگذاری این لامپ در حقیقت عملکرد انواع لامپ زنون به این صورت است که با استفاده از گازهای متال هالید روشن می شود و تنها در مواقع استارت و راه اندازی از عنصر زنون استفاده می کند.

مراحل عملکرد لامپ زنون به صورت زیر است که نوردهی در این لامپ در سه مرحله به ترتیب ایجاد می شود.

  • مرحله نخست عملکرد لامپ زنون که مرحله احتراق نام دارد با استفاده از القای یک پالس و ایجاد جرقه انجام می گیرد. گاز زنون در این مرحله یونیزه خواهد شد و با استفاده از جریان موجود بین الکترودها یک تونل ایجاد می گردد.
  • در مرحله دوم عملکرد لامپ زنون حرارت لامپ به سرعت افزایش خواهد یافت و نمک های فلزی را تبخیر می کند که این عمل مقاومت موجود بین دو الکترود را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • در نهایت پس از انجام عملیات مداوم عمل سوییچ انجام خواهد گرفت و توان مداوم را ارائه می دهد به گونه ای که قوس الکتریکی ایجاد نخواهد شد.

مزایای لامپ زنون

لامپ زنون در مقایسه با لامپ هالوژنی از مزایای بسیار زیادی برخوردار می باشد که در ادامه به صورت مختصر به بررسی این مزایا خواهیم پرداخت. لامپ زنون در مقایسه با لامپ هالوژن نور طبیعی تر و شفاف تر ارائه می دهد. جالب است بدانید یک لامپ زنون با توان 35 وات دارای پخش نور معادل با 3000 لومن می باشد، اما یک چراغ هالوژنی تنها دارای قدرت پخش نور 1400 لومن می باشد. چراغ هالوژن نور زرد-سفید ارائه می دهد اما لامپ زنون نور طبیعی روز را به شما ارائه خواهد داد.

یک لامپ زنون محدوده گسترده تری را ارائه می دهد. علاوه بر این که لامپ زنون نور شفافی را به شما ارائه می دهد، همچنین محدوده وسیع تری از جاده را روشن خواهد کرد. لامپ زنون در مقایسه با لامپ هالوژن مسافت های طولانی تری را روشن می سازد و یک رانندگی ایمن را برای شما فراهم خواهد کرد. یکی دیگر از مزایای لامپ زنون امکان ایجاد طیف وسیعی از دمای رنگی می باشد.

لامپ زنون مصرف کمتری دارد. بدون شک از این موضوع که لامپ زنون برای روشن شدن به انرژی بیشتر نیاز دارد، آگاهی دارید؛ اما بهتر است این نکته را نیز به خاطر بسپارید که در مقایسه با لامپ هالوژنی در طول ارائه عملکرد طبیعی به انرژی کمتری نیاز خواهد داشت. از دیگر مزایای لامپ زنون می توان به دوام نسبتا بالای آن اشاره کرد. یک چراغ هالوژن به طور متوسط دارای عمر مفید 400 تا 600 ساعت است. اما لامپ زنون دارای عمر مفید 5 هزار ساعت می باشد.

پیشنهاد لنزو: هدلایت یا زنون

لامپ زنون خودرو
عملکرد چراغ زنون خودرو

معایب لامپ زنون

با وجود این که لامپ زنون علاوه بر تولید نور طبیعی مانند روز از دیگر مزایا نیز برخوردار می باشد؛ اما دارای چندین عیب نیز است که در ادامه قصد داریم به صورت مختصر این معایب را مورد بررسی قرار دهیم.

قیمت لامپ زنون در مقایسه با لامپ هالوژن بیشتر می باشد؛ اما این لامپ های خودرو در مقایسه با لامپ های LED قیمت کمتری دارند. لامپ خودرو LED دارای طول عمر 5 برابر چراغ های هالوژن می باشد.

از دیگر معایب لامپ خودرو زنون می توان به تشعشعات قوی تر اشاره کرد. یک لامپ زنون قادر به تولید نور خیلی شفاف و روشن خواهد بود که این موضوع ممکن است برای دیگر رانندگان خطر آفرین باشد. تابش نور زیاد جلو دید رانندگان دیگر را خواهد گرفت و احتمال تصادفات را تا حد زیادی افزایش می دهد. لامپ زنون برای تولید نور به گرم شدن نیاز خواهد داشت. به محض این که یک لامپ هالوژن را روشن کنید، نور کامل خود را با سرعت بالا منتشر خواهد کرد. اما یک لامپ زنون برای گرم شدن به چندین ثانیه زمان نیاز خواهد داشت و بهترین عملکرد خود را ارائه خواهد داد.

همچنین از دیگر معایب یک لامپ زنون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد حرارت بسیار بالا
  • امکان خطر آتش سوزی و زیست محیطی
  • هزینه بالا برای نگهداری از آن ها
  • مجموعه ای از سیم کشی ها
  • تاخیر در زمان دستیابی به بالاترین حد از نوردهی
  • و …

بیشتر بدانید: مزایا و معایب لامپ زنون

با توجه به مزایای قابل توجه لامپ زنون که مورد بررسی قرار دادیم بدون شک تمایل به استفاده از این نوع لامپ خودرو خواهید داشت. لازم به ذکر است که برای خرید زنون شما می توانید این نوع لامپ را از فروشگاه های اینترنتی همچون فروشگاه لنزولامپ با کیفیت بالا و قیمت ایده آل خریداری نمایید.

همراه ما باشید با مقاله: همه چیز درباره لامپ زنون

ما را در اینستاگرام lenzo_asadian دنبال کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×