آشنایی با مزایا و معایب لامپ زنون

آشنایی با مزایا و معایب زنون

در عصر حاضر بیشتر رانندگان ترجیح می دهند لامپ خودرویی را برای وسیله نقلیه شخصی خود انتخاب نمایند که نور آن ها به قدری زیاد باشد تا بتواند جاده را به طور کامل برای آن ها روشن سازد و از این رو به فکر استفاده و “نصب لامپ های زنون” هستند که در مقایسه با دیگر لامپ ها دارای روشنایی 4 تا 5 برابری هستند. یکی از لامپ های پرنور خودرو که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته لامپ زنون می باشد. این روشنایی و درخشندگی زیاد توسط ترانس زنون و لامپ های مخصوص مرتبط با آن ایجاد می شود. مزایای لامپ زنون به قدری زیاد است که هر راننده ای را وسوسه می کند تا از آن استفاده کند؛ اما از معایب لامپ زنون نیز نباید غافل بود.

زنون و کاربرد آن

مقدار بسیار کمی از گاز زنون در اتمسفر هوا وجود دارد. لازم به ذکر است که این عنصر به صورت تجاری از باقی مانده هوای مایع استخراج می شود. در لامپ های خلا یا لامپ هایی که گاز زنون در آن ها وجود دارد، پس از تحریک گاز از طریق تخلیه الکتریکی نور آبی رنگ زیبا ایجاد خواهد شد.

این گاز در سطح گسترده در وسایل تولید نور همچون لامپ های خودرو، لامپ های الکترونی، لامپ های چرخان، لامپ های باکتری کش، فلاش های عکاسی و لامپ های مورد استفاده به منظور تحریک لیزرهای سرخ که نور همسان تولید می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه عملکرد لامپ زنون

لامپ زنون” مثل لامپ نئون یک نمونه از لامپ های خودرو می باشد که به عنوان لامپ های قوس الکتریکی مشهور هستند. البته این لامپ ها با نام لامپ های تخلیه الکتریکی نیز شناخته شده اند. شما می توانید قوس الکتریکی را نمونه ای کوچک از رعد و برق در نظر بگیرید که بین دو سطح مختلف ولتاژ ایجاد می شود.

مزایای لامپ زنون
بررسی مزایا لامپ زنون و معایب آن

لامپ زنون سرشار از گاز نئون است که این گاز داخل محفظه ای به طور کامل عایق شده قرار گرفته است. برای ایجاد روشنایی با استفاده از این محفظه ها به نیروی الکتریکی نیاز خواهید داشت. در این لامپ ها به اصطلاح تخلیه بار شدید وجود دارد. در برخی مواقع شدت تخلیه بار در لامپ زنون به قدری است که به دلیل تخلیه بار بین دو قطب الکترود مشتعل می شود.

به طور کلی می توان گفت در تمام طول عملکرد لامپ زنون، گاز زنون موجود در لامپ که نیروی الکتریسیته بسیار بالا آن را فشرده است، دچار اشتعال می شود و در نهایت گاز موجود در محفظه باعث ایجاد نور درخشنده و شفاف خواهد شد.

در صورتی که در لامپ های هالوژن که لامپ اولیه مورد استفاده در خودروهاست از قطعه ای فلزی به نام فیلامان از جنس تنگستن استفاده شده است که در حقیقت باعث ایجاد نور در لامپ های معمولی می شود.

با گذشت زمان و به دلیل ارتعاشات جاده و حرکت خودرو این قطعات فلزی ضعیف خواهند شد و نور آن ها تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. لامپ زنون در مقایسه با لامپ هالوژن تحت هیچ شرایطی به دلیل نوسانات حرکتی و ارتعاشات جاده آسیب نخواهند دید و این عوامل در میزان نور خروجی تولید شده لامپ های زنون ندارند. میزان شدت نور یک لامپ زنون 35 وات در مقایسه با لامپ هالوژن معادل 55 وات حدود 2.5 تا 4 برابر بیشتر است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد لامپ زنون می توانید مقاله مربوطه را از بخش منوی سایت در بخش زنون یا کلیلک روی “عملکرد لامپ زنون” بخوانید.

بررسی مزایا و معایب لامپ زنون

نوعی از جدیدترین تکنولوژی های پیشرفته چراغ جلوی خودرو لامپ زنون می باشد. گاهی اوقات می توان چراغ های جلوی اتومبیل خود را با این چراغ های زنون که دارای برتری نسبت به دیگر لامپ ها هستند، جایگزین نمایید.

برای استفاده از این تکنولوژی به خرید وسیله نقلیه جدید نیازی نخواهید داشت. در بازار کیت چراغ های زنون برای فروش وجود دارند که این امکان را برای شما فراهم می سازند تا چراغ های جلوی هالوژن اتومبیل خود را با این چراغ های زنون تعویض کنید. در صورت تعویض این لامپ ها می توانید شاهد مزایای لامپ زنون باشید. تیم لنزو در ادامه مزایا و معایب لامپ زنون را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهد.

مزایای لامپ زنون

روشنایی سفید

لامپ زنون در مقایسه با لامپ هالوژن نور بسیار سفیدی را ایجاد می کند از این رو می توان گفت یکی از مهم ترین مزایای لامپ زنون روشنایی سفیدتر آن است. وقتی روشنایی زنون شروع به درخشش می کند می توان مناطق تاریک را به راحتی مشاهده کرد.

بررسی مزایای زنون
مهم ترین مزایای لامپ زنون

روشنایی بیشتر

یکی دیگر از مهم ترین مزایای لامپ زنون روشنایی بیشتر این لامپ می باشد که می توان گفت این مورد بهترین نقطه قوت این لامپ ها محسوب می شود. این لامپ ها در مقایسه با لامپ هالوژن و لامپ LED از روشنایی بیشتری برخوردار می باشد. هنگام رانندگی در شب به این دلیل که لامپ زنون روشنایی بیشتری تولید می کند محیط اطراف شما همانند روز روشن به نظر خواهد رسید.

طول عمر بیشتر

همانطور که قبلا نیز عنوان کردیم لامپ زنون مورد استفاده در چراغ های زنون سرشار از گاز زنون هستند که از حسن های مهم این گاز می توان به از بین نرفتن آن با سرعت بالا اشاره کرد. در صورتی که طول عمر مفید لامپ هالوژن 400 تا هزار ساعت است لامپ زنون تا 2 هزار ساعت قابل استفاده خواهد بود. طول عمر بالا یکی دیگر از مهم ترین مزایا لامپ زنون به شمار می رود که از اولویت های مشتریان برای خرید زنون می باشد.

بهره وری انرژی

لامپ زنون برای بهره وری انرژی گزینه مناسب تری به نظر می رسد. این نکته را به خاطر بسپارید که زنون یک گاز می باشد و این همان چیزی است که دوام این لامپ ها را افزایش می دهد. برای تولید روشنایی با استفاده از این گاز به میزان بسیار کمی انرژی نیاز خواهید داشت. از این رو در مقایسه با لامپ هالوژن به انرژی باتری کمتری در مقایسه با لامپ زنون نیاز خواهید داشت.

معایب لامپ زنون

هرچند استفاده از لامپ زنون با مزایای بسیار زیادی همراه می باشد اما بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که معایب لامپ زنون نیز گاهی اوقات مانع از این امر می شود که رانندگان برای خودروی خود از این نوع لامپ ها استفاده کنند.

مهمترین معایب لامپ زنون تابش خیره کننده آن

هرچند درخشندگی لامپ زنون باعث آسان تر شدن رانندگی شما می شود اما رانندگی را برای افراد مقابل در جاده سخت تر خواهد کرد. از مهمترین معایب لامپ زنون این است که روشنایی زیاد آن باعث ایجاد تابش خیره کننده در آینه های رانندگان دیگر می شود که این امر دید آن ها را با مشکل مواجه می سازد.

این امر همچنین باعث ایجاد حادثه و یا تصادف خواهد شد و باعث می شود رانندگان مقابل از روشنایی چراغ های جلو شما اذیت شوند.

گران قیمت بودن از مهمترین معایب لامپ زنون

لامپ زنون برای وسایل نقلیه مختلف به صورت خاص تولید نمی شود و این امر شما را وادار به خرید کیت لامپ زنون خواهد کرد. از دلایل اصلی یکی از مهمترین معایب لامپ زنون که گران بودن آن است این موضوع می باشد که برای خرید این کیت باید هزینه زیادی صرف کنید. البته بدون شک شما به منظور بهره مندی از مزایای این لامپ هزینه زیادی را صرف خرید این کیت ها خواهید کرد.

احتمال آتش سوزی

از دیگر معایب لامپ زنون می توان به احتمال آتش سوزی آن اشاره کرد چرا که در ساختار آن از گاز زنون استفاده شده است. البته تابه حال خیلی خیلی کم پیش آمده که همچین اتفاقی بیفتد ولی ما این موضوع را برای دانش بیشتر شما عزیزان ذکر کردیم.

* شما می توانید جدیدترین و پیشرفته ترین لامپ های زنون را از فروشگاه اینترنتی لنزولامپ خریداری نمایید. برای دیدن نمونه های بیشتر “محصولات زنون” کلیلک کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×