بررسی کامل رنگ های لامپ زنون

رنگ لامپ زنون چه رنگی است

آشنایی کامل با رنگ های لامپ زنون

لازم به ذکر است که رنگ های لامپ زنون متعدد و متنوع می باشند. این لامپ ها شامل طیفی از 3000 کلوین که طیف نور زرد است تا 30000 کلوین که طیف نور بنفش است، هستند.

رنگ لامپ های زنون را با نماد k یا همان کلوین نشان می دهند. گفتنی است که همه لامپ های زنون دارای قدرتی یکسان هستند. آنچه موجب تنوع در رنگ لامپ زنون می شود، دمای آن ها است. کلوین نمایش دهنده دمای لامپ زنون می باشد.

به عنوان مثال اگر دمای لامپ زنون 6000 کلوین باشد، رنگ لامپ سفید یخی خواهد بود. به هر اندازه اعداد ذکر شده بیشتر شده و به طرف 30000 کلوین بروند، رنگ های لامپ زنون نیز به طرف رنگ آبی متمایل می گردند. این در حالی است که کاهش این اعداد و نزدیک شدن آن ها به 3000 کلوین موجب می شود نور به سمت زردی گرایش پیدا کند.

در حالت کلی می توان گفت به هر میزان عدد کلوین یک لامپ زنون کمتر باشد، طیف رنگی گرم تری داشته و  هر چه عدد کلوین لامپ بیشتر گردد، طیف رنگی آن به طرف رنگ های سردتر متمایل می شود. همین موضوع موجب پیدایش تنوع در رنگ های لامپ زنون شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کلیه رنگ های لامپ زنون کاربردی و قابل استفاده نیستند. برخی رنگ های زنون که استاندارد بوده و کاربردی هستند، عبارتند از 4300 کلوین، 5000 کلوین، 6000 کلوین و 8000 کلوین. سایر طیف رنگ های زنون رنگ هایی نمایشی هستند که فقط جنبه زیبایی داشته و در این راستا مورد استفاده قرار می گیرند. این طیف رنگ ها فاقد کاربرد خاص هستند.

هر یک از طیف رنگ های زنون که پیشتر به معرفی دمای آن ها بر حسب کلوین پرداختیم، در جای مشخصی به کار گرفته می شوند. اگر شب هنگام به دل جاده زده باشید، حتما خودروهایی را مشاهده کرده اید که چراغ جلوی آن ها درخشندگی جذابی دارد. لازم به ذکر است که لامپ این خودروها از نوع زنون می باشد. رنگ های 4300 و 5000 کلوین را غالبا در کنتاکت بالا و پایین مورد استفاده قرار می دهند. رنگ های 6000 کلوین و 8000 کلوین در پروژکتورها و تنها در زمان های اضطراری نظیر مه به کار گرفته می شوند. استفاده از رنگ های 8000 کلوین نیز در هیچ قسمتی از چراغ های خودرو توصیه نمی گردد.

در صورت به کارگیری رنگ های غیر استاندارد نه تنها دید در شب بیشتر نشده، خستگی چشم کاهش پیدا نکرده و واضح تر نمی بینیم، بلکه این موضوع سبب ایجاد اختلال در دید راننده و افزایش خستگی چشم های وی می شود و خطرات گوناگونی را در پی دارد. از همین رو همواره توصیه می گردد که رنگ های زنون مورد استفاده حتما استاندارد باشند.

رنگ های لامپ زنون

شاید بهتر باشد حال که به بررسی رنگ زنون یا رنگ های لامپ زنون پرداختیم، در ادامه برای اطلاعات بیشتر شما عزیزان به اختصار با سایر لامپ ها و رنگ نور آن ها آشنا شویم. اگرچه همه لامپ ها قادر به تولید نور هستند، اما جالب است بدانید که مکانیزم تولید نور در هر لامپ با لامپ های دیگر متفاوت است.

  • لامپ رشته ای

لامپ های رشته ای که همه ما به خوبی آن ها را می شناسیم، از یک فلز بسیار نازک تحت عنوان تنگستن و یک حباب شیشه ای تشکیل شده اند. هنگامی که جریان الکتریکی از تنگستن موجود در داخل حباب عبور می کند، این فلز سریعا گرم شده و بدین ترتیب موجب آغاز تابش نور می گردد.

لامپ رشته ای
عملکرد لامپ رشته ای

نوری که از این دسته از لامپ ها تابیده می شود، دارای فرکانسی در ناحیه مادون قرمز و طیف مرئی می باشد. از همین رو نوری که توسط این لامپ ها تولید می گردد، نارنجی است.

  • لامپ فلورسنت
لامپ فلورسنت
عملکرد لامپ فلورسنت

اگرچه لامپ های رشته ای طرفداران بسیاری داشتند، اما با روی کار آمدن لامپ های فلورسنت یا همان لامپ های کم مصرف، این لامپ ها به مرور منسوخ شدند. لامپ های فلورسنت با استفاده از روشی متفاوت به تولید نور می پردازند.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که محفظه این دسته از لامپ ها حاوی گازهای نجیبی همچون نئون و آرگون به همراه بخار جیوه می باشد. هنگامی که ترانس ولتاژی در حد ولتاژ شکست گازهای مذکور را اعمال می نماید، این گازها به پلاسما تبدیل شده و در اثر برخوردهای مداوم با عناصر جیوه، زمینه تحریک و در نتیجه برانگیخته شدن آن ها را فراهم می سازند. این امر در نهایت منجر به تابش فوتونی در ناحیه فرابنفش می گردد. فوتون مذکور به دیواره لامپ که با استفاده از ماده فلورسنت پوشیده شده است، برخورد نموده و بدین ترتیب نوری در ناحیه مرئی تولید می گردد. همین امر موجب شده است که نور تولید شده توسط لامپ های کم مصرف سفید آبی یا به عبارت عامیانه تر یخی باشد. در واقع می توان گفت که فرکانس نور تابیده شده در ناحیه آبی است.

لامپ فلورسنت

حال که تا حدودی با لامپ های رشته ای و لامپ های فلورسنت و رنگ نور آن ها آشنا شدیم، وقت آن فرا رسیده است که به معرفی لامپ زنون بپردازیم.

لامپ های زنون که ورود آن ها به بازار با استقبال بی نظیری رو به رو شد، نمونه ای از لامپ های قوس الکتریکی یا لامپ های تخلیه الکتریکی هستند. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که منظور از لامپ قوس الکتریکی چیست؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که لامپ های قوس الکتریکی پر طرفدار امروزی نمونه ای کوچک از رعد و برق هستند که میان دو سطح گوناگون ولتاژ زده می شود. این قوس در یک شرایط کنترل شده در داخل لوله ای سرشار از گاز زنون در فشار کم یا زیاد میان دو الکترود رخ می دهد. کم یا زیاد بودن فشار گاز زنون تابع نوع کاربرد لامپ می باشد. الکترودهای نام برده در قسمت های انتهایی یک لوله مستقر شده و به منبع تغذیه برخوردار از ولتاژ بالا وصل هستند.

هنگامی که ولتاژ بالا اعمال می شود، یک میدان الکتریکی قوی که وابسته به فشار گاز زنون درون لوله شیشه ای است، به وجود می آید. بدین ترتیب الکترون ها از اتم زنون جدا شده و یون های زنون پدید می آیند. این امر موجب تبدیل زنون به پلاسما می شود.

لامپ زنون
عملکرد لامپ زنون

الکترون های موجود در میدان ایجاد شده به سوی قطب مثبت و یون ها به طرف قطب منفی به حرکت در می آیند. بدین ترتیب جریانی الکتریکی میان دو الکترود تحت عنوان قوس الکتریکی به وجود می آید. نور حاصل از قوس الکتریکی نام برده و پلاسمای زنون تابع عوامل گوناگونی بوده و می تواند نوری سفید همچون نور خورشید باشد.

نصب لامپ زنون خیلی مبحث پیچیده و دشواری نیست. تیم لنزو برای راحتی شما همراهان همیشگی به نوشتن مقاله ای در این راستا پرداخته و مراحل کلی “نصب لامپ زنون را بازگو کرده است.

هر محصولی دارای مزایا و معایبی است. اگر مشتاق خواندن این ویژگی های زنون هستید، خواندن این مقاله که به طور کامل “مزایای لامپ زنون و معایب آن را توضیح می دهد، دعوت می کنیم.

جالب است بدانید که رنگ های لامپ زنون متفاوت بوده و ماجرا به همین رنگ سفید ختم نمی شود. در ادامه به بررسی کامل رنگ لامپ زنون خواهیم پرداخت.

لامپ زنون

  • بهترین رنگ های لامپ زنون

گفتنی است که رنگ 4300 کلوین که سفید مایل به زرد است، بهترین رنگ در میان رنگ های لامپ زنون می باشد. رنگ این دسته از لامپ های زنون شباهت فراوانی به رنگ لامپ های هالوژن اصلی خودرو دارند. از همین رو پیشنهاد می شود که رنگ 4300 کلوین را برای نور بالا و پایین و رنگ 5000 کلوین را برای پروژکتور به کار بگیرید.

حال که به طور کامل با “عملکرد لامپ زنون و رنگ زنون آشنا شدید، و اگر طرفدار محصولات زنون شدید، می توانید با کلیک روی دسته زنون ها، زنون موردنظر خود را انتخاب و از لنزولامپ که همیشه محصولات باکیفیت و با گارانتی به مشتریان عرضه می کند، برای “خرید لامپ زنون اقدام کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×