آیا نصب هدلایت باعث جریمه می شود؟

نصب هدلایت خودرو

نصب هدلایت

هدلایت ها را می توان جزو محبوب ترین و البته پرطرفدارترین چراغ ها برای اتومبیل دانست. این دسته از چراغ ها دارای مزیت های منحصر به فردی هستند که تقاضا را برای آن ها افزایش داده است. با وجود این تقاضا، اما هنوز هم تعداد زیادی از مردم تصور می کنند که ممکن است نصب هدلایت موجب جریمه شود.این موضوع به باوری تبدیل شده که در ذهن بیشتر خریداران سرایت کرده است.اگر شما هم به دنبال “خرید هدلایت مناسب هستید و تصور می کنید که نصب هدلایت ممکن است باعث جریمه شود، بهتر است ما را تا انتها همراهی کنید؛ چرا که پاسخ های مناسبی را برای شما عزیزان داریم.

قبل از این که به طور کاملا تصویری و واضح نحوه نصب هدلایت را برای شما همراهیان عزیز لنزو نمایش دهیم، لازم است به نوع کاسه چراغ خودروی خود و پایه هدلایت توجه کنید؛ چون به دلیل تنوع ساخت بالای هدلایت ها، هر هدلایتی به کاسه چراغ هر خودرویی سازگار نیست و پایه هدلایت ها هم قابل تبدیل به هم نیستند. شما می توانید با وارد کردن مدل خودروی خود، پایه هدلایت مربوطه رو پیدا کنید. برای این منظور شما را به خواندن مقاله “انواع پایه های هدلایت” دعوت می کنیم.

اصول اصلی نحوه نصب هدلایت توسط لنزولامپ

بررسی محدودیت های نصب هدلایت

هدلایت چیست؟ چراغ های هدلایت امروزه به عنوان یکی از پرطرفدارترین انواع لامپ های خودرو به شمار می آیند. به دلیل قابلیت های مختلفی که در تکنولوژی ساخت چراغ های هدلایت استفاده شده است، مزایای آن نسبت به دیگر رقبای خود افزایش پیدا کرده است. همین عوامل موجب شده است که رانندگان برای بهره مندی از مزیت های زیاد آن اقدام به خرید و نصب هدلایت نمایند. از جمله مزیت های هدلایت می توان به طول عمر بالا، نوردهی بسیار عالی، مصرف بهینه، کم خطر بودن نسبت به لامپ های زنون و … اشاره کرد. توان و شدت نور در این نوع لامپ ها متفاوت می باشد. متاسفانه  میزان شدت نور در برخی از لامپ های خودروها موجب آزار رانندگان و عابرین پیاده می شود. از این رو نصب هدلایت دارای برخی محدودیت هایی می باشد که رعایت نکردن آن موجب جریمه می شود. بیشتر بدانید: مزایا و معایب هدلایت

افرادی که قصد تهیه و نصب هدلایت را دارند بایستی به این محدودیت ها واقف باشند. از جمله ی این محدودیت ها می توان به هرگونه تغییر یا دستکاری در بدنه و یا موتور خودرو که موجب ایجاد خطر و یا بروز اتفاق برای دیگر خودروها و یا عابرین پیاده می شود، اشاره کرد. انجام این کار با توجه به  قوانین راهنمایی و رانندگی غیر قانونی بوده و راننده ای که اقدام به انجام چنین کاری می کند، باید مشمول جریمه شود.

به صورت کلی در رابطه با محدودیت های نصب هدلایت می توان گفت که نصب هدلایت یا هر لامپ دیگری که موجب اذیت و آزار سایر رانندگان و عابرین پیاده شود و دید آن ها را دچار مشکل کند، کاملا غیر قانونی بوده و جریمه ی پلیس را به همراه  خواهد داشت. این محدودیت ها شامل چراغ ها، اندازه ی لاستیک های خودرو، ارتفاع خودرو، نوع رینگ و … هم می باشد. به همین خاطر افسر راهنمایی و رانندگی در صورت غیر استاندارد بودن این موارد، خودرو را می تواند جریمه کند.

نصب هدلایت خودرو
آیا نصب هدلایت خودرو باعث جریمه میشود؟

نصب هدلایت و جریمه ؟!

اگر نور چراغ ها ( هر نوع چراغی اعم از هدلایت، زنون، هالوژن و… ) آزار دهنده باشد، نصب آن، جریمه در پی خواهد داشت.نکته ی قابل توجه این است که هدلایت ها به دلیل نوع ماهیتی که دارند، در کمتر مواردی می توانند باعث اذیت طرف مقابل شوند. به همین جهت می توان گفت که نصب هدلایت باعث جریمه نمی شود؛ مگر در موارد خاصی که این اصل نقض شود. حال این موارد خاص شامل چه حالاتی است؟ بیشتر بدانید: همه چیز درباره هدلایت

آیا نصب هدلایت باعث جریمه می شود؟

هر چند که در ایران نصب هدلایت بر روی خودروها دارای قانون خاصی نمی باشد، ولی با توجه به قوانین مجازات تعزیری، استفاده  نصب هدلایت یا هر وسیله  و ابزار نورپردازی دیگر که موجب اختلال در دید راننده، تعرض به حریم شخصی و ناحیه ی مسکونی دیگران شود، فرد خاطی با پرداخت جریمه مجازات خواهد شد. همچنین افسر راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده ی چنین خودروهایی که به دلیل عدم تنظیم چراغ های جلوی اتومبیل خود موجب آزار دیگران می شوند، می توانند رانندگان آن خودروها را جریمه کنند. از این رو می توان نتیجه گرفت که استفاده و نصب هدلایت استاندارد موجب در امان ماندن رانندگان از چنین جرایمی می شود.

البته در همین راستا، ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که نصب هدلایت به صورت استاندارد و اصولی تاثیر زیادی در جریمه پلیس نخواهد داشت. در صورتی که رانندگان خودروها اقدام به نصب هدلایت ها به صورت غیر اصولی نمایند، از سوی افسر راهنمایی و رانندگی جریمه خواهند شد.

نصب هدلایت خودرو نورانی
نصب هدلایت خودرو برای انواع خودروها باعث جریمه میشود؟

نصب چه نوع هدلایتی غیرقانونی بوده و شامل جریمه می شود؟

همان گونه که در مطالب فوق هم به این موضوع اشاره کردیم، نصب هدلایت لنزو هیچ گونه مشکل و منع قانونی ندارد. اما در صورتی که موجب آزار و اذیت سایر رانندگان شده و دید آن ها را دچار مختل کند، از لحاظ قانونی مشکل دارد. در این مبحث به پاسخ این سوال که چه نوع هدلایتی غیر قانونی بوده و مشمول جریمه می شود، خواهیم پرداخت. نصب هدلایت به خودی خود منع قانونی نداشته ولی به شرط ها و شروط ها! از جمله ی این شرط ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب هدلایت های 4 طرفه و یا 6 طرفه به دلیل این که در ساختار آن، از اس ام دی های زیاد و بیشتری استفاده شده است، نور را در زاویه های مختلفی منتشر می کند. همین موضوع موجب اختلال در دید دیگر رانندگان و عابرین پیاده می شود.
  • استفاده از فلشرها و یا لامپ های چشمک زن. به دلیل این که لامپ های فلشر به صورت متوالی روشن و خاموش می شوند، باعث آزار و اذیت دیگر راننده ها می شوند. به همین دلیل رانندگان در صورت استفاده از انواع لامپ های چشمک زن و فلشرها مشمول جریمه خواهند شد.
  • نصب هدلایت با توان 100 وات به بالا. در صورتی که از لامپ های خودرویی که دارای توان 100 وات به بالا هستند استفاده شود، روشنایی بیش از حد آن ها موجب آزار و اذیت دیگر راننده ها خواهد شد و دید آن ها را مختل خواهد کرد. از این رو استفاده و نصب لامپ های 100 وات به بالا شامل جریمه می شود.

مروری بر قانون برای استفاده از لامپ های خودرو

بدون شک هر گونه جریمه ای که صورت بگیرد، باید در چهار چوب قانون باشد. لذا اگر برای نصب هدلایت جریمه ای تعیین شده باشد، می بایست در قانون به آن اشاره شده باشد.به طور کلی در آیین نامه راهنمایی و رانندگی عنوان شده که هرگونه تغییر در ساختار ماشین که موجب بروز مشکل برای سایرین شود، ممنوع بوده و به کارگیری آن موجب جریمه می شود.

نصب هدلایت خودرو در شب
نصب لامپ هدلایت خودرو پرنور

دو ماده در این آیین نامه وجود دارد که به طور صریح در مورد چراغ ها صحبت می کند. این دو، ماده های 150 و  151 هستند که جزئیات آن ها به شرح زیر است:

ماده ۱۵۰ – چراغ های جلو وسایل نقلیه ای که در شانه راه ها (به استثنای آزاد راه ها و بزرگراه ها) توقف می نمایند برای دیدن حرکت وسایل نقلیه ای که از مقابل در حرکتند باید خاموش شود و برای تشخیص وجود و ابعاد وسیله نقلیه، چراغ های کوچک و جانبی را روشن نمایند.

ماده ۱۵۱ – استفاده از چراغ های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه ممنوع است، مگر در مواردی که به موجب این آیین نامه مجاز باشد.

اگرچه در این دو  ماده به طور صریح به لامپ هدلایت اشاره نشده اما به طور غیر مستقیم عنوان شده که هر گونه تغییر در ساختار روشنایی ماشین ها که موجب ناراحتی در سایر رانندگان شود، مصداق تخلف می باشد.

آیا هدلایت های فابریک هم مشکل جریمه دارند؟

هدلایت هایی که به صورت فابریک بر روی اتومبیل ها نصب می شوند، هیچ گونه مشکلی را نداشته و جریمه نمی شوند. ولی اگر رانندگان اقدام به تغییر چراغ های فابریک خودرو به چراغ های هدلایت به صورت غیر اصولی نمایند، احتمال این که شامل جریمه ی افسر راهنمایی و رانندگی قرار بگیرند، زیاد است.

دلیل جریمه هم به خاطر این است که رانندگان با تغییر چراغ های فابریک خودرو به هدلایت ها موجب می شوند تا نور چراغ ها از حالت عادی خارج شود. همین طور  هدلایت ها به خاطر نور بسیار قوی و بالایی که دارند، در صورت نصب و انتخاب غیر اصولی می توانند موجب ایجاد حوادث و سوانح رانندگی در جاده ها شوند. چون نور بسیار قوی و بالای آن حواس راننده ها را پرت کرده و موجب می شود تا حادثه رخ دهد.

نتیجه گیری

به صورت کلی می توان گفت که نصب هدلایت ها به صورت فابریک بر روی خودرو هیچ گونه منع قانونی نداشته و مشمول جریمه نمی شود. اگر تغییر چراغ های خودرو از حالت فابریک به هدلایت به شکل غیر اصولی و غیر استاندارد انجام شود، موجب مختل شدن دید راننده های رو به رویی در جاده خواهد شد. از این رو در صورت مشاهده  توسط افسر راهنمایی و رانندگی چنین خودروهایی مشمول جریمه خواهند شد. اگر تغییرات اعمال شده در چراغ های خودرو هیچ گونه خطری را نداشته باشد و مغایر با قوانین راهنمایی و رانندگی نباشند، از سوی پلیس جریمه ای نخواهد داشت. می توانید با خواندن مقاله “انواع هدلایت” اطلاعات جامع تری نسبت به هدلایت و انواع آن بدست آورید.

با این وجود اگر نیازمند جزئیات بیشتری در این زمینه هستید و یا قصد خرید هدلایت را دارید، هم اکنون با کارشناسان ما در لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×