انواع پایه های هدلایت

انواع پایه هدلایت خودرو

این روز ها می توان هدلایت ها را جزو بهترین گزینه ها برای چراغ خودرو دانست. مزیت های منحصر به فرد این محصول سبب شده است تا تقاضای بالایی برای این محصول ایجاد شود. اما برای خرید هدلایت مناسب باید به فاکتور های مختلفی توجه نمود. پایه هدلایت مناسب یکی از این فاکتور های بسیار مهم است که باید توجه بسیار زیادی نسبت به آن داشت. شما باید قبل از خرید پایه لامپ خودرو بدانید که چه نوع پایه ای مناسب خودروی شماست و بر این اساس اقدام به خرید انواع هدلایت نمایید. اگرچه این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد اما بیشتر خریداران اصلاً هیچ گونه اطلاعی از آن ندارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، بهتر است ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید؛ چرا که قصد داریم به شیوه ای دقیق و کامل تمام جزئیات لازم پیرامون این مطلب را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

توجه داشته باشید که فروشگاه لنزو اسدیان، پایه خالی هدلایت برای فروش ندارد. چراکه هر کارخانه ای برای هدلایتی که تولید کرده، پایه هدلایت ساخته است و این مقاله صرفا برای آگاهی به مشتریان می باشد.  

هدلایت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم انواع پایه هدلایت را برای شما عزیزان بررسی کنیم، بهتر است ابتدا مروری برخود “هدلایتو ماهیت آن داشته باشیم؛ چراکه بدون شک این موضوع می تواند تاثیر زیادی در درک شما از ماهیت این مقاله داشته باشد. به طور کلی هدلایت ها به عنوان نسل جدید چراغ های خودرو قلمداد می شوند که دارای عملکردی بسیار بهینه تر هستند. هدلایت ها نسل جدید لامپ های اتومبیل هستند که برای تولید نور از تکنولوژی ال ای دی و اس ام دی بهره می برند. لامپ های هدلایت به خاطر تکنولوژی ساخت و نوع ساختاری که دارند، دارای مقاومت و طول عمر بیشتری هستند. از این رو در مقابل ضربه مقاومت بیشتری در مقایسه با دیگر چراغ های خودرو نشان می دهند. هدلایت ها نسبت به سایر لامپ های خودروی هم رده خود از قدرت نور بیشتر و مصرف برق کمتری و مدت زمان سریعی برای رسیدن به حداکثر قدرت نوردهی برخوردار هستند. این محصولات برخلاف “لامپ های زنون، هیچ گونه گازی در مخزن خود ندارند و به همین جهت استفاده از آن ها کاملاً ایمن است. هدلایت ها دارای ال ای دی های کوچکی بر روی ساختار خود هستند که قدرت بسیار بالایی دارند. این ال ای دی ها با تکنولوژی های مختلفی همچون “SMD ساخته می شوند که علاوه بر قدرت بالا، مصرف اندکی هم دارند. هدلایت ها به طور کلی گرمای کمی تولید می کنند و همین مورد سبب می شود تا در مقایسه با سایر لامپ ها، طول عمر بیشتری داشته باشند. از طرفی دیگر، وجود فن در ساختار آن ها باعث می شود تا به هیچ عنوان در اثر دما آسیب نبینند. مجموع این موارد در کنار همدیگر سبب شده است تا تقاضای بسیار بالایی برای هدلایت ها ایجاد شود. ما در مقاله “هدلایت چیست و چه کاربردی دارد؟ ” توضیحات بیشتری را در این رابطه مطرح کرده ایم.

پایه هدلایت خودرو
آشنایی با پایه لامپ خودرو

پایه هدلایت خودرو چیست؟

پایه هدلایت همان سوکت های لامپ هایی هستند که در هر ماشین و نوع چراغ خودرو متفاوت می باشد. از این رو توصیه می شود که قبل از خرید هدلایت مورد نظر، در ارتباط با نوع پایه لامپ خودروی خود اطلاعات کافی را داشته باشید تا بتوانید پایه لامپ متناسب با خودروی خود را خریداری کنید. بدون شک پایه لامپ موردنظر یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که باید در حین “خرید هدلایت ” به آن توجه نمایید؛ چرا که یک خرید اشتباه باعث می شود تا عملاً هدلایت خریداری شده برای شما غیر قابل استفاده شود. پایه لامپ در واقع همان سوکت یا کانتکت هدلایت می باشد که متناسب با نوع آن متغیر می باشد. این پایه ها، هدلایت را به سیستم برق خودروی شما متصل می سازند. جنس پایه خودرو عموماً پلاستیک و یا ترکیبی از پلاستیک و فلز است. کارایی و عملکرد بهینه هدلایت تا حد بسیار زیادی به پایه آن بستگی دارد. این پایه از یک خودرو تا خودروی دیگر متفاوت است. از طرفی دیگر متناسب با جایگاه چراغ نیز تغییر می کند. این موضوع عاملی است که موجب گستردگی و تنوع در این محصولات شده است. برای ساماندهی به این گستردگی، پایه ها طبق یک دستور خاص شماره گذاری شده اند که از H1 شروع می شود. این رقم تا H13 و بالاتر هم ادامه می یابد. در این بین H1 ،H11 و H7 پر کاربردترین نوع پایه لامپ در بین خودرو های ایرانی هستند. در نظر داشته باشید که اسامی و شماره گذاری این محصولات هیچ ارتباطی با نوع و مدل خودرو ندارد و ممکن است در یک خودو به چند نوع پایه مختلف برای بخش های آن نیاز باشد.

پیشنهاد لنزو: بهترین هدلایت برای خودرو

پایه هدلایت ماشین
پایه هدلایت برای هر خودرویی متفاوت است

انواع پایه هدلایت خودرو

انواع پایه لامپ هدلایت خودرو متفاوتی وجود دارند. به این صورت که دسته بندی پایه ها براساس نوع جایگاه آن ها متفاوت می باشند. به صورت کلی سه نوع پایه لامپ خودرو وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • نور بالا
  • نور پایین
  • مه شکن و یا پروژکتور

پایه هدلایت در واقع همان سوکت هدلایت می باشد که با توجه به نوع و مدل هدلایت متغیر می باشد. وظیفه پایه هدلایت اتصال هدلایت به سیستم برقی اتومبیل می باشد. جنس پایه لامپ خودرو ترکیبی از پلاستیک و فلز و یا پلاستیک می باشد. به صورت کلی می توان گفت که کارایی و عملکرد هدلایت بستگی به پایه ی آن دارد و متناسب با جایگاه و مدل هدلایت تغییر می کند. همین امر منجر به تنوع بالایی این محصولات می شود. برای ساماندهی به این تنوع محصولات از یک دستور خاصی برای شماره گذاری آن استفاده می شود. به عنوان نمونه پایه لامپ خودرو از H1 شروع شده و این رقم تا H13 و بالاتر هم ادامه پیدا می کند. از جمله پرکاربردترین انواع پایه هدلایت می توان به H1، H7 و H11 اشاره کرد.

همانگونه که عنوان کردیم، پایه های هدلایت دارای گستردگی بسیار زیادی هستند. این گستردگی باعث شده تا یک دسته بندی برای آن ها اعمال شود. دسته بندی که در زمینه پایه لامپ ها وجود دارد، بر اساس نوع جایگاه آن ها انجام می شود و نمی توان مدل های خاصی را به آن محدود نمود. در حالت کلی سه نوع پایه لامپ، نور بالا، نور پایین و مه شکن یا پروژکتور (که گاهی هم معروف به پرژکتور است) وجود دارد. زمانی که شما برای خرید هدلایت خودرو به فروشگاه مراجعه می کنید، مدل خودرو و نوع جایگاه آن از شما سوال می شود تا بر این اساس محصول مناسب به شما ارائه شود. در نظر داشته باشید که شماره گذاری ها محدود به یک دسته نیستند. برای مثال پایه H1 در خودرو پژو SLX برای نور بالا استفاده می شود؛ اما همین پایه در پژو 407 برای نور پایین به کار می رود. این فاکتور عاملی است که مانع از قرار گیری هر مدل در یک دسته خاص می شود. با این اوصاف می توان گفت که عموماً (نه همیشه) پایه های H7 برای نور پایین، H4 برای نوربالا و H3 برای متمرکز یا همان مه شکن استفاده می شود. این سه در برخی از خودرو ها به عنوان پایه سایر جایگاه های دیگر هم به کار می روند. لذا نمی توان شماره ها را به دسته ای محدود نمود. ما در جدول زیر لیست کاملی از پایه لامپ خودروها را متناسب با هر جایگاه برای شما قرار داده ایم که می تواند به انتخاب شما کمک شایانی نماید.

مدل خودرونور پاییننور بالامه شکن (پروژکتور)
پژو ۲۰۶ جدیدH7H7H1
پژو ۲۰۶ قدیمH4H4H1
پژو ۲۰۷ نیوفیسH7H1H1
پژو ۲۰۷ قدیمH7H7H1
پژو ۲۰۰۸H7H7__
پژو ۴۰۵ GLXH4H4H3
پژو ۴۰۵ SLXH7H1H1
پژو پارسH7H7H1/9005
پراید ۱۳۱ و صباH4H4H3
پراید ۱۳۲ و ۱۱۱H7H1H3
سمند LXH7H1H3
سمند معمولیH3H3H3
سمند سورنH7H1H3
دناH7H1H1
راناH7H1H3
تیبا ۱ و تیبا ۲H7H1H1
ال۹۰H4H4H11
ریوH4H4880
مگانH7H1H11
ساندروH4H4H11
زانتیاH1H1H1
نیسان ماکسیما90069005H3
وانت کاپراH4H4H3
مزدا ۳۲۳H4H4H3
مزدا ۳H79005H11
مزدا ۳ نیوD2SH1H11
هیوندای ورناH4H4880
هیوندای توسانH4H4880
هیوندای اکسلH4H4880
هیوندای i30H7H1880
هیوندای کوپهH7H79005
هیوندای آزراD1SH7H11
هیوندای جنسیسH7H7H11
هیوندای i20H7H7H11
هیوندای سوناتاH7/D1SH7H11
هیوندای اکسنتH4H4H11
هیوندای سانتافهH7H1H11
هیوندای النتراH7H1H11
تویوتا لندکروزH7/D1SH7/9005H11/9005
تویوتا کمریH7/9006H7/9005H11/9005
تویوتا اف جیH4H4880
تویوتا هایلوکسH4H49005
تویوتا پرادوH4H49006
تویوتا یاریسH4H4H1
تویوتا کرولاH7H1H11
دوو ماتیزH4H4H3
دوو سیلوH4H4H3
دوو ریسرH4H4H3
دوو ۲۰۰۰H4H4H3
تیوولیH7H1H11
نیسان پاترولH4H4__
نیسان رونیزH4H4__
سوزوکی ویتاراH7H7H11
ام وی ام X33H4H4H11
ام وی ام ۱۱۰H4H4H3
ام وی ام ۵۳۰H1H1H7
ام وی ام ۵۵۰H7H7H7
ام وی ام ۳۱۵H7H1H7
لیفان X60H7H4H3

بررسی پایه هدلایت H7

پایه H7 برای لامپ های هدلایتی مناسب می باشد که دارای دو فیش باشند. در بازار ایران به این لامپ ها چراغ پرشیایی هم گفته می شود. از این پایه های لامپ هدلایت بیشتر در پراید های جدید مانند 111 و 132، پژو 206، پژو پارس و … استفاده می شود. البته از این پایه لامپ می توان در برخی از اتوبوس ها و تریلرها هم استفاده کرد. موضوعی که در این راستا اهمیت دارد، انتخاب ولتاژ مناسب برای استفاده از این پایه در خودروهای سنگین می باشد. در خودروهای سنگین مانند اتوبوس ها و تریلر ها باید از پایه ی H7 با ولتاژ 24 ولت استفاده شود.

بررسی پایه هدلایت H1

پایه H1 سری جدید از پایه های هدلایت با ابعاد و اندازه های کوچکتر هستند. این سری از پایه های هدلایت با وجود ابعاد کوچکتری که دارند، از درخشندگی و توان بیشتری برخوردار هستند. بدنه ی آن ها از جنس تمام فلز بوده و دارای فن دور بالا می باشند. طراحی متفاوت فن این هدلایت ها موجب شده است که هدلایت های دوطرفه ی پایه H1 نسبت به نسل قبلی طول عمر بالاتر و مفیدتری داشته باشند. این هدلایت ها به صورت کاملا ضد آب بوده و دارای کابل های ابریشمی هستند. این پایه ها به دلیل این که بدون ترانس هستند، در زما نصب آن ها دیگر نیازی به ترانس نمی باشد. از این رو تنها با جایگزین شدن لامپ های فابریک و اتصال سوکت هدلایت به راحتی نصب می شوند. علاوه بر نصب آسان، از دیگر ویژگی های هدلایت های دو طرفه پایه H1 می توان به پنجاه هزار ساعت کار مفید آن با بالاترین کیفیت اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این پایه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ایجاد نویز بر روی ECU خودرو
  • عدم تولید و ایجاد گرما در کاسه چراغ
  • تابش نور فوق العاده روشن زنون سفید با شدت بالا
  • مجهز به فن خنک کننده
  • دارای ترانس تقویت برق ورودی

بررسی پایه هدلایت H11

پایه H11 یکی دیگر از پرکاربردترین پایه های هدلایت می باشد که به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته شده است. امروزه در خودروهایی که دارای سیستم مالتی پلکس هستند، از پایه ی هدلایت دوطرفه استفاده می شود. این نوع از هدلایت ها، مانع از بروز خطا در ای اس یو ماشین می شود. این محصولات علاوه بر زیبایی خاصی که دارند، از نصب بسیار راحتی هم برخوردار می باشند. به این صورت که بدون نیاز به کمک گرفتن از افراد متخصص، می توان هدلایت موردنظر را در محل مورد نظر قرار داد.

پایه هدلایت خودرو
انواع پایه لامپ خودرو

نکات مهم قبل از خرید پایه هدلایت

به دلیل این که پایه لامپ های متفاوت هدلایت به یکدیگر نمی خورند، بهتر است قبل از خرید هدلایت، از نوع پایه لامپ هدلایت ماشین خود با خبر باشید. به همین دلیل بهتر است با انواع پایه های هدلایت آشنا شوید، چون راه امنی هم برای تبدیل پایه ی لامپ های هدلایت به یکدیگر وجود ندارد. علاوه بر نوع و مدل پایه، یکی دیگر از مواردی که قبل از خرید باید به آن توجه نمایید، شدت نوردهی هدلایت می باشد. شدت نوردهی هدلایت ها با واحد لومن اندازه گیری می شود. این شدت نوردهی رابطه ی موازی با میزان توان مصرفی دارد. میزان توان مصرفی هدلایت های خودرو با وات سنجیده می شود.

بیشتر لامپ های هدلایت دارای توان 40 واتی هستند. اما در پروژکتورهای خودرو یا همان مه شکن به خاطر فضای کمی که برای تعبیه ی چراغ در نظر گرفته شده است، از چراغ های هدلایت با وات پایین تر استفاده می شود. به این صورت که میزان وات ممکن است در لامپ های مه شکن به حدود 35 وات هم برسد. در همین راستا ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که در صورت انتخاب لامپ هدلایت با توان مصرفی بالاتر از حد استاندارد، باید اقدام به ارتقا سیم و سوکت پایه لامپ هم نمایید. در این صورت سیستم نوردهی اتومبیل دچار سوختگی یا آب شدن به دلیل حرارت بالا نمی شود.

سخن آخر

اگر تاکنون برای خرید هدلایت اقدام کرده باشید، یکی از اولین مواردی که از شما پرسیده می شود، نوع پایه آن است. بیشتر مشتریان همانند شما اطلاع دقیقی از این موضوع ندارند. ما در این مقاله سعی کردیم تا انواع پایه های هدلایت را بررسی کرده و به دقت تمام جزئیات آن را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. چنانچه تمایل به خرید هدلایت دارید یا در این زمینه نیازمند اطلاعات بیشتری می باشید، می توانید هم اکنون با کارشناسان  لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید یا از طریق فرم تماس باما سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

توجه داشته باشید که فروشگاه لنزو اسدیان، پایه خالی هدلایت برای فروش ندارد. چراکه هر کارخانه ای برای هدلایتی که تولید کرده، پایه هدلایت ساخته است و این مقاله صرفا برای آگاهی به مشتریان می باشد.  

همراه ما باشید با مقاله: مزایا و معایب هدلایت

برای اطلاع از آخرین ما را در اینستاگرام lenzo_asadian دنبال کنید.

4.6/5 - (7 امتیاز)

74 دیدگاه برای “انواع پایه های هدلایت

  1. مهدی گفته:

    سلام
    هدلایت خیلی فوی یرای موتورسیکلت میخوام،اگه هدلایت خودرو (اتومبیل )بندازم مشکلی نداره؟

  2. مجید گفته:

    سلام هدلایت ۱۰ طرفه لنزو خریدم برای نور بالای تیبا پایش h7ولی این h1 میخوره امکان داره پایشو بتونم یدکی پیدا کنم

  3. ناشناس گفته:

    سلام خوب هستید بنده تو جاده زیاد رفت و امد میکنم .
    هدلایت اس ام دی و زنون کدوم رو برای نور بالا و نور پایین و مه شکن انتخاب میکنید ؟

  4. ناشناس گفته:

    سلا شرمنده یه سوال دیگه اینکه چند مارک خوب زنون و هدلایت معرفی میکنید ؟

  5. رضارضوانی گفته:

    سلام برای ۴۰۵ هدلایت میخوام خریدکنم فروشنده گفت مدلd65
    h4برات میگذارم میخواستم بدونم راحت میتونم سوکت چراغ قبلی بکنم واین جدیدی نصب کنم

  6. عبدالله دهقانی گفته:

    سلام نورپایین ، نوربالا و مه شکن خودرو شاهین چه پایه ای هستن؟

  7. محسن گفته:

    سلام پژو پارس مدل ۸۱ دارم که پرژکتور فابریک valeo روشه پایه پرژکتور من ۹۰۰۵ ولی بخاطر مستطیل بودن ورودی لامپ به داخل پرژکتور هیچ هدلایتی بهش نمیخوره و کامل وارد نمیشه راه حلی دارین؟ یکی از فروشنده ها گفت باید پایه h1 بگیری دورشم چسب بریزی

  8. داود درودی گفته:

    با سلام
    من هدلایت با پایه h4گرفتم
    ولی ماشینم 206مدل 99هست
    میخواستم بدونم این پایه به ماشینم میخوره یانه

    • ناصر گفته:

      سلام من اشتباهی h7گرفتم که به 206میخوره اگه مایل بودید عوض میکنیم موفق باشید

  9. ناشناس گفته:

    آیا هدلایت ۲۰طرفه شما گارانتی داره؟؟و یا در حالت نرمال و خوب چقدر عمر میکنه

  10. امیر گفته:

    سلام خسته‌ نباشید پایه هدلایت مناسب کاسه چراغ موتور موجود هست

  11. پویا گفته:

    سلام ببخشید بنده هدلایت h4 برای نور بالا سمند وصل کردم ولی الان اصلا ازش راضی نیستم چون نور رو پخش میکنه و مستقیم به جلو نمیزنه
    در سایت شما هم خواندم که برای نور بالای سمند h1 مناسبه اگر من اون هدلایت رو بفروشم و بجاش هدلایتی با پایه h1 بخرم مشکلم حل میشه؟

    • لنزو رضا اسدیان
      مدیر لنزو گفته:

      درود. حتما هدلایت H1 نصب کنید چون پایه اشتباهی نصب کردید اصلا بازدهی مناسبی نمی گیرید.
      نکته دوم، برای اینکه نور رو به جلو داشته باشید از هدلایت های csp با خط کات استفاده کنید.
      در آخر هدلایت H1 به حاطر کوچکتر بودن، نوردهی کمتری نسبت به سایر پایه ها داره.

  12. حسین گفته:

    سلام یه جفت پایه h4. خریدم تازه نصب کردم منتها کاسه چراغم عوض کردم به slx جدید خواستم همین هدلایت نصب کنم پایه تبدیل میتونم اینکار انجام بدم؟ یه h7 ? شما پایه h7 تبدیلش رو دارین چون واقعا از نور m8pro راضیم ممنونم بعد بهترین پایه برای h1 چه لامپی هست

    • لنزو رضا اسدیان
      مدیر لنزو گفته:

      درود. بله تبدیل پایه وجود داره ولی متاسفانه ما نداریم. برای h1 هم زنون بازدهی بیشتری نسبت به هدلایت داره.

  13. مسعود گفته:

    سلام من برای هایما اس۷، نور بالا میخوام هدلایت نصب کنم.چه مدلی بهش میخوره.مدل۹۸ توربو هست.

  14. سعید گفته:

    سلام
    من هدلایت ۳فیش دارم نمیخوام روی ماشین پژوپارس نصب کنم
    چطور ۳فیش رابه ۲فیش تبدیل کنم
    ممنونم راهنمایی کنی

  15. مجتبی گفته:

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم آیا تبدیلی هست که هدلایت پایه h7 رو برای h۱ استفاده کرد اگر آره از کجا میشه تهیه کرد ممنون

  16. Binam گفته:

    سلام
    آیاتبدیلی توبازارهست که بشه هدلایتh4تبدیل به هدلایتh7 کرد؟
    من یه هدلایتh4دارم که روی پرایداستفاده میکردم،خب نوربالاوپایین روی یک لامپه
    حالامیخوام همین هدلایت روی سمنداستفاده کنم که تک کنتاکه
    فرقی برام نمیکنه روی کدوم چراغ نصبش کنم.نوربالا،نورپایین یا مه شکن
    میخوام ببینم راهکاری هست بشه ازش روی سمنداستفاده کرد؟
    هدلایتی که دارم پایهh4 چندحالته است. نورسفید.زرد.چشمک زن

  17. علی کشوری گفته:

    سلام ممنون از سایت خوبتون از همه نظر بسیارعالیست. من ماشینم هیوندای سوناتا هست چه هدلایتی رو برای نور بالا و پایین پیشنهاد میدید؟

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      ممنونم از لطفتون.
      برای مشاوره و راهنمایی بهتر لطفا به تلگرام واتس آپ ایتا و روبیکا این خط پیام بدید.
      09103909605

  18. سعید گفته:

    سلام میخواستم بدونم هدلایت مدلm8 پایه h11 روی ماشین ۱۳۲ با مه شکن هدلایت خور میشه نصب کرد

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      پایه لامپ پرژکتور 132 H3 هستش.
      هر نوع پایه لامپ دیگه ایی قابل نصب روی این پایه لامپ نیست.

  19. سلیمی گفته:

    سلام ماشین منmvm530هست بجای نور پایین اون کهh1 تک فیشه چه هدلایتی باید بگیرم

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      برای مشاوره و راهنمایی بهتر لطفا به تلگرام واتس آپ ایتا و روبیکا این خط پیام بدید.
      09103909605

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      برای مشاوره و راهنمایی بهتر و بیشتر لطفا به تلگرام واتس آپ ایتا و روبیکا این خط پیام بدید.
      09103909605

  20. فرشاد حسینی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    میخواستم ببینم پایه هدلایت مناسب برای خودروی i20 مدل 96 چی هست؟؟

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      متاسفانه پایه خالی موجود نداریم.
      بهتره به نصاب ها مراجعه کنید شاید موجود داشته باشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×