هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست؟

هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه

اگر اخیراً به دنبال خرید هدلایت بوده باشید، یقیناً عبارت هایی همچون هدلایت دو طرفه، هدلایت سه طرفه، هدلایت چهار طرفه و امثال آن به گوشتان خورده است. چنین عبارت هایی می توانند از همان ابتدا تصورات مختلفی را در ذهن خریداران ایجاد کنند. بیشتر این تصورات ریشه ای اشتباه دارند و نمی توان به آن ها تکیه کرد. این موضوع زمینه را برای بسیاری از سودجویان فراهم نموده تا با استفاده از این اعداد و ارقام دام هایی را برای مشتریان پهن نمایند و محصولات خود را به آن ها عرضه کنند. چنین اقدامی تنها در اثر عدم اطلاع مشتریان به وجود می آید. ما در ادامه ی این مطلب قصد داریم به شیوه ای شفاف و دقیق این موضوع را برای شما بیان کنیم تا از این پس در دام چنین افرادی گرفتار نشوید. لذا اگر شما هم نمی دانید که هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

بررسی هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه

انواع مختلفی از لامپ های هدلایت در بازار فروش موجود می باشد که محبوب ترین آن ها نسبت به سایر مدل ها، هدلایت های دو طرفه و هدلایت های چهار طرفه می باشد. برای ساخت انواع مختلف هدلایت ها از تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود که معروف ترین تکنولوژی های مورد استفاده SMD و COB می باشد. این اس ام دی ها که عامل روشنایی در لامپ های خودرو می باشد، ساطع کننده نور بوده و عملکرد هدلایت ها تا حدی بستگی به آن ها دارد. موضوعی که در این مبحث بسیار حائز اهمیت است، محل قرار گیری این اس ام دی ها می باشد. چون محل قرار گیری آن ها دو طرفه و یا چهار طرفه بودن هدلایت را مشخص می کند.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب هدلایت

مشخصات هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست؟
بررسی هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه

هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه به چه معناست؟

بیشتر هدلایت هایی که در بازار عرضه می شود، در دو وجه خود SMD دارند که به آن ها هدلایت دو طرفه می گویند. برخی دیگر از این محصولات در چهار طرف خود SMD یا سایر عوامل روشنایی را دارند که به عنوان هدلایت چهار طرفه از آن ها یاد می شود. البته باید این موضوع را بدانید که جهت ها تنها به این دو مورد ختم نمی شود، بلکه انواع سه طرفه و حتی هشت طرفه نیز در بازار وجود دارد که استفاده های کمتری به نسبت این دو دارند. نکته ای که باید در رابطه با این محصولات در نظر داشته باشید، قدرت SMD یا عامل روشنایی آن ها است. در واقع SMD ها قدرت نور و روشنایی هدلایت را تعیین می کنند و لذا وجود تعداد بیشتر در آن ها می تواند به معنای قدرت بیشتر باشد.اما مسلماً این قدرت بیشتر همواره به معنی کارایی بهتر نیست. ما در ادامه دو نوع هدلایت دو طرفه و هدلایت چهار طرفه را برای شما بررسی کرده ایم تا شما بتوانید بهتر دلیل این موضوع را درک کنید.

هدلایت دو طرفه چیست؟

همان گونه که در مطالب قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، هدلایت ها دارای انواع مختلفی می باشند. به این صورت که با توجه به تعداد اس ام دی های به کار رفته در آن و تعبیه ی زاویه ی مورد نظر و … انواع هدلایت تعیین می شود. در زمان خرید قطعا می دانید هدلایت چیست و با آشنایی انواع هدلایت می توانید هدلایت مناسب را برای خودروی خود انتخاب و خریداری نمایید.

هدلایت دو طرفه به خاطر این که در دو طرف چراغ هدلایت، از دو عدد SMD استفاده شده است، به نام هدلایت دو طرفه معروف شده است. هدلایت های دو طرفه توانایی ساطع کردن نور را در دو زاویه مقابل هم دارند. به این صورت که نور ساطع شده از چراغ هدلایت های دو طرفه توسط کاسه چراغ خودرو در یک نقطه متمرکز می شود و در نهایت به بیرون پخش می گردد. به همین خاطر نوری که از چراغ خودرو از دو اس ام دی خارج می شود، فاصله ی بیشتری از جاده را روشن می کند. نور حاصل از هدلایت دو طرفه متمرکزتر بوده و از وضوح بیشتری برخوردار است. قیمت پایین هدلایت های دو طرفه هم از دیگر مزایای آن به شمار می آید. این موضوع باعث شده تا لامپ هدلایت دو طرفه به نسبت چراغ های چهار طرفه، شدت نور کمتری داشته باشند، اما در عوض مصرف و قیمت آن هم کمتر بوده و برای طیف بیشتری از خودرو ها مناسب هستند. نکته  قابل توجهی که در این رابطه وجود دارد، کارایی بسیار بهتر این مدل هدلایت ها است. در واقع تمامی کاسه چراغ های خودرو به گونه ای طراحی شده اند تا نور چراغ را جمع و آن را در یک کانون متمرکز سازند.

خود هدلایت دو طرفه در انواع و مدل های مختلف و متفاوتی تولید و روانه بازار می شود. به عنوان نمونه، هدلایت C9 لنزو یکی از جدیدترین مدل های این هدلایت ها می باشد. این نوع از هدلایت دو طرفه علی رغم داشتن سایز کوچک، یکی از قوی ترین و پرنورترین انواع هدلایت های دو طرفه به شمار می آید. هدلایت دو طرفه C9 به دلیل داشتن فن قوی، از طول عمر بسیار بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل خرید آن با توجه به کیفیت و مزایایی که دارد، بسیار مقرون به صرفه است.برای درک بهتر در ادامه چند نمونه از این هدلایت ها را ذکر کردیم. می توانید با کلیک بر روی هر محصول توضیحات آن را بخوانید:

هدلایت C9 لنزو
هدلایت C9 با روشنایی بالا

هدلایت چهار طرفه چیست؟

یکی دیگر از انواع مدل های هدلایت پرطرفدار و محبوب در بازار فروش، هدلایت چهار طرفه می باشد. در هدلایت های چهارطرفه، همان گونه که از نام آن مشخص است، از چهار عدد smd در چهار زاویه مختلف لامپ هدلایت استفاده شده است. از این رو هدلایت هایی که مجهز به استفاده از چهار عدد اس ام دی هستند می توانند چهار زاویه متفاوت از فضای اطراف خود را روشن و نورانی کنند.

پیشنهاد لنزو: بهترین هدلایت برای خودرو

به بیان ساده تر، هدلایت چهار طرفه، نور را در هر چهار طرف جاده منعکس و ساطع می کند، همین امر موجب می شود تا تمرکز انعکاس نور برای کاسه ی چراغ اکثر ماشین ها دشوارتر به نظر برسد.  با در نظر گرفتن این موضوع که، واحد روشنایی چراغ های خودرو با لومن مشخص می شود، این نوع از انواع هدلایت ها به خاطر چهار اس ام دی که در ساختار خود دارند، از میزان لومن بیشتری و بالاتری برخوردار هستند. از این رو هدلایت چهار طرفه توانایی روشن کردن جاده را تا 360 درجه دارد. برای مثال هدلایت 4 طرفه OPT لنزو نمونه ای از این محصولات است و در زیر به چند نمونه دیگر اشاره شده است.

قیمت هدلایت 4 طرفه OPT
هدلایت 4 طرفه OPT

اگر کنجکاو شدید تا با هدلایت 8 طرفه آشنا شوید، پیشنهاد ما به شما محصول هدلایت 8 طرفه لنزو است. با این وجود اگر نمی دانید که چه نوع هدلایتی برای خودروی شما مناسب می باشد، بهتر است با کارشناسان لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

هدلایت دو طرفه بهتر است یا چهار طرفه؟

آشنایی با هدلایت دو طرفه و چهار طرفه
هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه کدام بهتر است ؟

متاسفانه برخی از افراد بر این عقیده و باور هستند که هدلایت دو طرفه  نسبت به هدلایت های چهار طرفه از نور ضعیف تر و میزان LED کمتری برخوردار است. ولی این موضوع صحت نداشته و برعکس کاملا اشتباه است، چون کاسه چراغ هایی که برای هر خودرو طراحی می شود، به گونه ای است که نور را دقیقا در مرکز متمرکز می کند. این امر از هدر رفت نور جلوگیری به عمل می آورد. دقیقا هدلایت دو طرفه هم به گونه ای طراحی شده است که نور را در مرکز کاسه ی چراغ متمرکز می کند. به همین خاطر هدلایت های دو طرفه موجب ایجاد نور مناسب و روشن در جاده می شود.

برعکس چراغ های هدلایت چهار طرفه، نور خود را همان گونه که از نامش مشخص است در چهار جهت پخش می کند. این امر موجب می شود تا نور زیادی تولید شده و فقط در مرکز متمرکز نشود. چون کاسه چراغ نمی تواند نور را گرفته و دقیقا به مرکز متمرکز کند. از این رو می توان گفت که یکی از علت هایی که هدلایت های دو طرفه از کیفیت و نوردهی بهتری در مقایسه با هدلایت های چهار طرفه برخوردار است، این موضوع است.

از دیگر دلایلی که افراد زیادی هدلایت های دو طرفه را به هدلایت های چهار طرفه ترجیح می دهند، قیمت پایین هدلایت های دو طرفه است. در هدلایت های چهار طرفه به خاطر استفاده از چهار عدد اس ام دی، این هدلایت ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند. البته در همین راستا ذکر این موضوع از این قاعده مستثنی نمی باشد که اگر کاسه چراغ اتومبیل شما توانایی ایجاد تمرکز بیشتر برای ساطع کردن نور زیاد را داشته باشد و میزان روشنایی بالا تنها موضوع مهم برای شما نسبت به قیمت آن باشد، هدلایت های چهار طرفه می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. هنگام خرید هدلایت حتما به پایه هدلایت خودرو توجه کنید. برای اطلاع از جدیدترین محصولات ما را در اینستاگرام lenzo_asadian دنبال کنید.

همراه ما باشید با مقاله: همه چیز درباره هدلایت

5/5 - (1 امتیاز)

16 دیدگاه برای “هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست؟

  1. محمد گفته:

    سلام
    آیا واسه کاسه چراغهای قدیمی ۴۰۵ میشه از هدلایت استفاده کرد یا باید کاسه رو عوض کنم؟

    • مدیریت سایت گفته:

      درود.
      بله میتونید استفاده کنید و برای پشت آن نیاز به درپوش هدلایت دارید.

  2. حمید گفته:

    سلام و احترام، برای چراغ 207 قدیمی چه نوع هدلایتی رو پیشنهاد میفرمایید.

  3. امیر گفته:

    برای نور بالا چه مدل هدلایتی رو پیشنهاد میکنید؟
    برای مه شکن چه مدل لامپی رو پیشنهاد میکنید؟
    خودرو سورن پلاس

      • علی گفته:

        سلام برای کاسه چراغ ۱۱۱ چه نوع هدلایی پیشنهاد میکنید که یه شدت روشنایی خوب در تاریکی موقع رانندگی داشته باشم من خودم هدلایت لنزدار h7 مدنظرم هست ممنون میشم راهنمایی کنید

        • لنزو رضا اسدیان
          کارشناس لنزو گفته:

          سلام برای راهنمایی و مشاوره بهتر لطفا به تلگرام واتس اپ ایتا و روبیکا این شماره پیام بدید.
          09103909605

  4. داود گفته:

    باسلام.برای خودرو کوئیک چه هدلایت مناسب هست که خط نور داشته باشد وشدت نور هم کافی باشه ممنون

  5. داود گفته:

    برای کوئیک که خط نور مناسب داشته باشه چه هدلایتی مناسب هست ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×