هدلایت برای نور بالا مناسبه یا نور پایین ؟

هدلایت برای نور بالا مناسبه یا نور پایین ؟

این روزها تقریباً تمامی خریداران با چراغ های هدلایت و مزیت های آن آشنایی دارند. با این اوصاف همواره در حین خرید، مشتریان با سوالات مختلفی مواجه می شوند. یکی از مهم ترین سوالاتی که تقریباً تمام خریداران با آن برخورد می کنند؛ این است که آیا هدلایت برای نور بالا مناسبه با نور پایین؟ در واقع آن ها تفاوت زیادی بین هدلایت نور بالا و هدلایت نور پایین قائل هستند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا برای همیشه این ابهام را برطرف سازیم و توضیحات کامل و جامعی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. لذا اگر شما هم در حین انتخاب هدلایت نور بالا و یا نور پایین دچار مشکل هستید، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراهی نمایید.

ماهیت هدلایت ها

قبل از اینکه بخواهیم برای سوال فوق یک پاسخ دقیق تعیین کنیم، بهتر است با چند مولفه آشنا شوید که می تواند درک شما را از ماهیت این مقاله افزایش دهد. مهم ترین مولفه هندسه کاسه چراغ و نوع آن است. به طور کلی تمام کاسه چراغ ها به گونه ای طراحی شده اند که نور حاصل از چراغ را در کانون نوری جمع آوری و آن را به فاصله مشخصی پرتاب می نمایند. چنانچه هدلایت انتخابی شما با این هندسه سازگاری نداشته باشد، بدون شک نمی توانید بهره لازم را از آن ببرید.

برای این موضوع بهتر است از فروشندگان راهنمایی های لازم را دریافت نمایید و یا خودتان “هدلایترا با چراغ فابریک خودروی تان مقایسه کنید. در این مقایسه توجه داشته باشید که ابعاد ساقه و LED با خود چراغ فابریک یکسان باشد.

مولفه ی دیگری که در این رابطه وجود دارد، تعداد چراغ های هدلایت است. هدلایت ها بر روی یک تا چهار وجه خود چراغ دارند که از آن ها به عنوان هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه یاد می شود. ما در مقاله “هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست؟” به خوبی آن را بررسی کرده ایم. تصور اشتباهی که در بین خریداران رایج شده، این است که مدل های چهارطرفه دارای قدرت بیشتری نسبت به دوطرفه هستند. بدون شک این موضوع وابستگی کاملی به نوع کاسه چراغ شما دارد.

اگرچه مدل های چهار طرفه یک نور 360 درجه را تولید می کنند اما بسیاری از کاسه چراغ خودورهای ایرانی نمی توانند نور آن را به خوبی متمرکز سازند. پس بهتر است در این زمینه حتماً کاسه چراغ و نوع خودروی خود را در نظر داشته باشید.

پیشنهاد لنزو: انواع هدلایت

لامپ های هدلایت برای نور بالا مناسب هستند یا نور پایین؟

هدلایت نور بالا یا نور پایین
هدلایت نور بالا یا نور پایین؟

یکی از دغدغه های اصلی اکثر رانندگان، انتخاب چراغ مناسب برای نور بالا و یا نور پایین است. چون رانندگی با چراغ های نامناسب بسیار خطرناک است و از این رو بایستی اقدام به انتخاب هدلایت مناسب برای چراغ خودروی خود نمایند. به همین دلیل تنظیم نور بالای چراغ ماشین  و تنظیم نور پایین چراغ خودرو از لحاظ ایمنی بسیار حائز اهمیت است.  چون چراغ های خودرو به دلیل زیر استفاده می شود:

  • روشن کردن مسیر حرکت
  • دید بهتر نشانه های جاده ای و حیوانی

به همین خاطر رانندگی با چراغ هایی که تنظیم نیستند و یا به صورت صحیح انتخاب و نصب نشده اند، بسیار خطرناک می تواند باشد. از این رو بایستی هر چه سریع تر اقدام به تنظیم آن ها کرد.

نصب و تنظیم هدلایت نور پایین و هدلایت نور بالا تاثیر بسیار زیادی را در کیفیت نوردهی خواهند داشت. از این رو بهتر است بین فن هدلایت و درپوش آن حداقل یک سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد. همین طور برای بیشتر کردن طول عمر هدلایت نور پایین و یا هدلایت نور بالا، استفاده از درپوش های مخصوص هدلایت و یا ایجاد روزنه برای گردش هوای بهتر روی درپوش توصیه می شود.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب هدلایت

تنظیم کردن ارتفاع چراغ خودرو

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که وجود دارد این است که راننده باید در مسیر رانندگی با خودرو از دید خوبی برخوردار باشد. قبل از انتخاب هدلایت نور پایین و هدلایت نور بالا باید از تنظیم بودن ارتفاع چراغ های اتومبیل با ارتفاع خودرو اطمینان کافی را پیدا کرد. به عنوان نمونه اگر در صندوق عقب ماشین لوازمی با وزن زیاد گذاشته شود، باید تنظیم باد چرخ ها را به گونه ای انجام داد تا ارتفاع خودرو استاندارد بماند. برای تنظیم ارتفاع خودر باید خودرو را رو به روی یک دیوار برده و چراغ های آن را روشن کنید. نقطه وسط نوری که از چراغ خودرو ساتع می شود را پیدا کرده و با چسب بر روی دیوار علامت بزنید. این نقطه بیانگر میزان ارتفاع خودروی شما می باشد. برای اطلاع دقیق تر از این فاصله می توانید به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه نمایید.

موضوع بسیار مهم دیگری که در استفاده از لامپ های  هدلایت نور پایین وجود دارد این است که خودروی شما باید دارای سیستم برقی مالتی پلکس باشد. امروزه در برخی از لامپ های هدلایت از تکنولوژی کنباس در سیستم درایور آن ها استفاده شده است.

بیشتر بدانید: هدلایت کنباس دار

هدلایت نور بالا

اگر از یک فروشنده سوال کنید که هدلایت برای چه نوع چراغی مناسب است، بدون معطلی پاسخ می دهد که برای نور بالا انتخاب خوبی است و به درد نور پایین نمی خورد. اگرچه بخش اول این دیدگاه کاملاً درست، اما بخش دوم آن همواره صدق نمی کند. ما در ادامه دلیل هر دو بخش را شرح داده ایم. در قدم اول باید بگوییم که چراغ نور بالا عموما برای هشدار استفاده می شود. به همین جهت نور تیز و نبود تاخیر زمانی برای آن بسیار مهم است.

چراغ های هالوژنی و یا زنونی اگرچه به صورت فابریک استفاده می شوند اما بیشتر این چراغ ها اغلب با تاخیر زمان کوتاهی روشن می شوند؛ چرا که نیازمند انرژی فراوانی هستند. از طرفی دیگر نور آن ها به گونه ای طراحی شده تا ملایم بوده و برای سایرین آزار دهنده نباشد. این موضوع در حالی است که هدلایت نور بالا به سرعت روشن و خاموش می شود و به دلیل رنگ یخی آن به راحتی سایرین را متوجه خود می سازد. ترکیب این موارد باعث شده تا هدلایت برای نور بالا بهترین انتخاب باشد.

اکثرا تعویض و خرید لامپ ها برای نور بالای خودرو انجام می گیرد. دلیل انجام تعویض لامپ های خودرو هم به خاطر این است که بیشتر کمپانی های داخلی خودروسازی از لامپ های هالوژن فابریک برای نور بالای خودرو ها استفاده می کنند. این لامپ های هالوژن در بهترین حالت خود دارای 50 وات می باشند که برای مصرف نوربالا، این میزان خیلی  کم است. همین طور این لامپ های فابریک حرارت بالایی دارند که می تواند در صورت استفاده دراز مدت عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد. علاوه بر این موارد، لامپ های نور بالای فابریکی که در اکثر اتومبیل ها نصب می شوند، برای رسیدن به نور حداکثر و حتی برای خاموش شدن نیاز به صرف مدت زمانی می باشند. این موضوع در حالی است که از نور بالا به عنوان چراغ هشدار برای خودروهای دیگر و یا عابرین پیاده هم استفاده می شود.

هدلایت نور پایین و هدلایت نور بالا دارای رنگ نور سفید 6000 کلوین می باشد و از رنگ سفید خالص برخوردار است. رنگ دیگر لامپ های نور بالایی که به صورت فابریک در اکثر خودروها تعبیه می شود به رنگ سفید مایل به زرد است، یعنی دارای 4300 کلوین هستند. از دید چشم یک انسان رنگ سفید خالص برای نور بالا یا نور پایین اتومبیل شفاف تر و درخشان تر به نظر می رسد. به همین دلیل از آن مانند فلش دوربین می توان برای هشدار در جاده استفاده کرد. در صورت استفاده از هدلایت در نور بالای اتومبیل، هنگامی که از آن برای هشدار در تاریکی شب استفاده می کنید، از دید رانندگان و یا عابرین پیاده دقیقا مانند نور فلاش دوربین عمل می کند. از این رو آن ها به سرعت متوجه حضور شما و یا هشداری که می دهید خواهند شد.

لامپ هدلایت نور بالا یا نور پایین
لامپ هدلایت نور بالا یا نور پایین

هدلایت نور پایین

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم، انتخاب هدلایت مناسب برای نور بالا یا هدلایت مناسب برای نور پایین می باشد. به صورت کلی می توان گفت که انتخاب چراغ هدلایت برای نور پایین، یک انتخاب کاملا مناسب می باشد، البته در برخی موارد این موضوع صدق نمی کند. دلیل آن هم بستگی به داشتن و یا نداشتن لنز در کاسه ی چراغ شما برمی گردد.

همین طور استفاده از هدلایت در نور پایین کاملا به سلیقه، نیاز و میزان رانندگی در شرایط مختلف رانندگان بستگی دارد. به این صورت که، اگر راننده به مدت زمان طولانی در جاده های برون شهری تردد می کند، قطعا نیاز به وسعت دید و عمق میدان خیلی بهتری دارد. به همین دلیل بهتر است به جای استفاده از هدلایت برای نور پایین از شاید “زنونمثلا یک لامپ زنون 55 واتی واقعی و استاندارد استفاده کند تا وسعت دیدی با نور پر قدرت داشته باشد. اما این موضوع در افرادی که بیشتر در معابر شهری تردد می کند، صدق نمی کند.

رانندگان بدون هیچ گونه مشکلی می توانند از یک هدلایت خوب و پر قدرت با رنگ نور سفید یخی استفاده کنند.  دلیل انتخاب این رنگ نور به خاطر این است که چراغ هدلایت با رنگ نور سفید یخی خالص و یا همان 6000 کلوین از درخشندگی بسیار بالایی برخوردار است. همین طور با استفاده از نور این هدلایت ها می توانید موجب ایجاد جلوه ی متفاوت تر برای ظاهر خودروی خود نمایید. استفاده از هدلایت نور پایین نه تنها موجب متفاوت تر دیده شدن ظاهر ماشین شما می شود بلکه باعث می شود تا پرتاب نور پایین خودرو و میزان درخشندگی نور پایین به میزان 4 تا 8 برابر افزایش پیدا کند. البته میزان افزایش پرتاب نور بستگی به نوع چراغ هدلایتی که انتخاب می شود دارد. البته در این رابطه سعی کنید حتماً هدلایت را متناسب با نوع خودروی خود انتخاب کنید.

سوکت و پایه هدلایت نور بالا و هدلایت نور پایین

انواع پایه هدلایت خودرو
بررسی انواع پایه هدلایت

پایه لامپ هدلایت نور بالا و هدلایت نور پایین یکی دیگر از مواردی است که در حین خرید هدلایت با آن مواجه می شوید. به طور کلی برای استفاده از چراغ ها در نور بالا یا نور پایین باید از پایه و سوکت ویژه آن استفاده نمود. این پایه ها از H1 شماره گذاری می شوند و تا H10 هم ادامه پیدا می کنند.

پایه ها بسته به نوع خودرو متفاوت هستند. برای مثال ممکن است یک خودرو برای نور بالا نیازمند H1 باشد اما خودرویی دیگر نیازمند H7، لذا نمی توان قاعده ی مشخصی در این زمینه بیان کرد. عموماً فروشندگان به خوبی با این ساختار ها آشنایی دارند و مطابق آن محصول مناسب را به شما پیشنهاد می دهند.

سخن آخر

بسیاری از افراد در حین “خرید هدلایت نمی دانند که آیا هدلایت برای نور بالا مناسب است یا نور پایین و همین عدم دانش باعث می شود تا انتخاب های اشتباهی داشته باشند. به طور کلی هدلایت برای نور بالا انتخاب مناسبی است اما برای نور پایین شرایط ویژه ای دارد. اگر کاسه چراغ نور پایین دارای لنز باشد، استفاده از آن بهینه نیست اما برای مدل های بدون لنز، هدلایت نور پایین می تواند انتخاب مناسبی باشد. البته در این رابطه باید انتخاب پایه و سوکت مناسب را هم در نظر داشته باشید. چنانچه در این زمینه نیازمند اطلاعات بیشتری هستید، می توانید با کارشناسان ما در لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با: هدلایت یا زنون؟ تفاوت هدلایت و زنون

4.5/5 - (4 امتیاز)

18 دیدگاه برای “هدلایت برای نور بالا مناسبه یا نور پایین ؟

  1. فرهاد گفته:

    من ۲۰۶ دارن و کاسه چراغم کروز پلاس هست ایا برای سو پایین و بالا مناسب هست هد لایت ؟؟؟

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام
      هدلایت برای اکثر خودرو ها مناسب هست.
      برای توضیحات بیشتر لطفا به تلگرام ایتا واتس اپ و روبیکا این شماره پیام بدید.
      09103909605

  2. محمد گفته:

    سلام
    برای نور بالا و پایین چراغ جلو لیفان 820 چه نوع هدلایت، پایه و سوکتی مناسب است?

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      برای مشاوره و راهنمایی بیشتر لطفا به تلگرام ایتا واتس اپ و روبیکا این خط پیام بدید.
      09103909605

  3. یاسین گفته:

    وقت بخیر، هدلایت به علت سفید بودن نور در مه احتمالا دچار مشکل میشود، برای مه باید از چه نوری استفاده کرد”؟؟

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      در حال حاضر اکثریت شرکت های خودرو سازی اروپایی برای روشنایی از هدلایت و زنون استفاده میکنن.
      در صورتی که اکثریت کشور های اروپایی آب و هوای مه آلود و بارانی دارن.
      پس اگر نور سفید این هدلایت ها برای آب و هوای بارانی و مه آلود مناسب و استاندارد نبود صد در صد شرکت های خودرو سازی اروپایی از این محصول استفاده نمیکردن.
      متاسفانه این باور غلط توی کشور ما جا افتاده که نور استاندارد فقط نور با رنگ زرد هستش!!!

  4. Mohammad گفته:

    وقت بخیر ،هدلایت D9برای ۴۰۵ گرفتم ولی درپوش پشت چراغ بسته نمیشه چکار میتونم کنم؟؟!

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      میتونید از درپوش هدلایت استفاده کنید که اتفاقا توی سایت ما هم موجوده.
      فقط توجه داشته باشید که سایز درست رو خریداری بفرمایید.

  5. مهدی گفته:

    سلام و عرض ادب ممنون میشم بفرمایید برای نور پایین و بالای ماکسیما چه لامپی استفاده کنم

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      طبق لیست خودرو شما نور پایین 9005 و نور بالا 9006 نصب میشه.
      البته به خاطر شباهت خیلی زیاد این دو پایه به هم فرقی نمیکنه که کدوم برای پایین یا بالا نصب کنید.
      یعنی پایه 9005 به هردو قابل نصبه.

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      برای مشاوره و راهنمایی بهتر لطفا به تلگرام واتس آپ ایتا و روبیکا این خط پیام بدید.
      09103909605

  6. m گفته:

    سلام خسته نباشید
    تو جاده کار میکنم ماشینم پارس
    نور بالام هدلایت قویه اوکیه
    نور پاینم هدلایت بزارم راننده ها مقابل اذیت میشن یه راهنمایی کنید ک هم من نور خوبی داشته باشم هم راننده ها مقابلم اذیت نشن دمت گرم

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      برای مشاوره و راهنمایی بهتر لطفا به تلگرام واتس آپ ایتا و روبیکا این خط پیام بدید.
      09103909605

    • محمد گفته:

      با سلام و درود و عرض تبریک سال نو..برای نور بالای پارس که برقش مالتی پلکس هست چه هدلایتی پیشنهاد میکنید و آیا میتونم در صورت نیاز همون و برای نور پایین استفاده کنم یا خیر…ممنون میشم جواب بدید

      • لنزو رضا اسدیان
        کارشناس لنزو گفته:

        دوست عزیز سلام.
        سال نو شما هم مبارک باشه.
        برای مشاوره و راهنمایی بهتر لطفا به تلگرام واتس آپ ایتا و روبیکا این خط پیام بدید.
        09103909605

  7. مجید گفته:

    سلام هدلایت D7 برای نور پایین است یا بالا قبلا روی سمند استفاده میشده فراموش کردم اما الان میخوام برای پارس استفاده کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×