هدلایت فن دار یا بدون فن؟ انواع فن هدلایت

بررسی انواع فن هدلایت

در طراحی اتومبیل های لوکس ‌از انواع مدل های هدلایت استفاده می شود. لامپ های خودروی “هدلایت” یکی از تکنولوژی های به روز هستند که موجب ایجاد انقلاب عظیمی در سیستم برق خودروها شده است. لامپ های هدلایت ها از دوام و طول عمر بالایی برخوردار هستند. تنها ایراد این چراغ ها تولید گرمای بیش از حد نسبت به سایر مدل های لامپ های خودرو می باشد. همان گونه که می دانید، گرمای بیش از حد و‌ دمای بالا در  سیستم برق خودرو می تواند خطرات مالی و جانی جبران ناپذیری را داشته باشد. به همین دلیل اکثر تولید کنندگان معتبر چراغ های هدلایت برای جلوگیری از تولید حرارت بالا، سیستم خنک کننده یعنی انواع فن هدلایت در ساختار لامپ ها تعبیه می کنند.

fan هایی که در ساختار هدلایت ها لحاظ می شوند، دمای داخل چراغ را به حد نرمال می رساند و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری به عمل می آورد. از این رو چراغ های هدلایت ها با تنوع بسیار زیادی در انواع مدل های فن دار و بدون فن تولید شده اند. هدلایت فن دار به دلیل  طراحی مدرن و بی نظیری که دارد، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده است. همین موضوع موجب شده است تا هدلایت فن دار مورد استقبال رانندگان بسیار زیادی واقع شود. هدلایت ها را می توان از جمله محبوب ترین نوع چراغ ها برای خودرو های امروزی دانست. همین محبوبیت سبب شده تا تقاضای بالایی برای آن ایجاد شود. اما به رغم این تقاضا هنوز بسیاری از خریداران اطلاعی از جزئیات این محصول ندارند. داشتن یا نداشتن فن یکی از این جزئیات حائز اهمیت می باشد.اگر شما هم در رابطه با انواع فن هدلایت پرسش دارید، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراهی نمایید.

فن هدلایت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد فن هدلایت و انواع آن صحبت کنیم، بهتر است ابتدا ماهیت آن را برای شما عزیزان شرح دهیم؛ چراکه دانستن آن تاثیر زیادی بر روی درک شما از این مطلب دارد. ما در مقاله “هدلایت چیست و چه کاربردی دارد؟” صراحتاً عنوان کردیم که هدلایت ها در مقایسه با سایر چراغ های خودرو دارای عمر و دوام بیشتری هستند اما گرمای بالا به عنوان بزرگترین خطر برای آن ها تلقی می شود.

هدلایت فن دار خودرو
بررسی هدلایت فن دار و بدون فن خودرو

اگرچه خود هدلایت ها در مقایسه با لامپ های هالوژنی گرمای اندکی تولید می کنند، اما شرکت های سازنده برای کاهش ضریب آسیب دیدگی، فن های کوچکی را برای آن ها تعبیه کرده اند. این فن ها می توانند دما را به حد نرمال رسانده و مانع از افزایش دمای بیش از اندازه آن شوند. همین مورد عاملی است که سبب شده تا استفاده طولانی مدت از این هدلایت ها مقدور شود. تنوع در این فن ها به گونه ای بوده که بسیاری از فروشندگان آن ها را در دسته هایی جداگانه قرار داده اند.

پیشنهاد لنزو مقاله: مزایا و معایب هدلایت

نحوه عملکرد فن هدلایت

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در ارتباط با فن بدانید، عملکرد فن هدلایت می باشد. فن تعبیه شده در چراغ های هدلایت، موجب انتقال هوای خنک بیرون به داخل هدلایت می شود و هوای خنک بیرون را به داخل هدایت می کند. این پروسه منجر به خنک شدن ساختار داخلی هدلایت می شود.موضوع بسیار مهمی که در این راستا وجود دارد، این است که برخی از افراد عملکرد فن را دقیقا مشابه با کولر  می دانند.هوای خنک و دمای سردی  که از طریق هدلایت فن دار به داخل هدلایت ها انتقال پیدا می کند، به سمت هیت سینک هدایت می شود.هیت سینک بخشی است که بیشترین افزایش دما را در طی پروسه ی کار کردن دارد. خنک بودن آن می تواند عملکرد صحیح هدلایت را تضمین نماید.باید این موضوع را در نظر داشت که هوای وارد شده به بخش LED و PCB هم می رسد و آن ها را نیز خنک می سازد. این موضوع عاملی است که سبب شده تا هدلایت هایی که دارای فن هستند، دارای عملکردی بسیار ایده آل تر باشند. عملکرد خنک سازی در این قسمت صورت می گیرد. باید این موضوع را در نظر بگیرید که هیت سینک، مهم ترین قطعه مربوط به هدلایت ها می باشد. از این رو خنک بودن آن، موجب تسریع عملکرد هدلایت می شود.

انواع هدلایت از لحاظ فن (fan)

همانگونه که قبلاً اشاره کردیم، یکی از شیوه های رایج دسته بندی “انواع هدلایت” تقسیم بنذی آن ها براساس مولفه فن دار بودن یا بدون فن بودن آن ها است. به طور کلی هدلایت ها بر این اساس در پنج گروه زیر جای می گیرند:

  1. هدلایت بدون فن (fanless)

  2. هدلایت فن دار سری اول

  3. هیبریدی (فن ترکیبی)

  4. فن کناری (side cooling)

  5. فن توربینی

هر کدام از این دسته ها دارای تکنولوژی ساخت ویژه ای هستند. ما در ادامه هر دسته را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

هدلایت بدون فن (fanless)

بررسی هدلایت بدون فن (FANLESS)
هدلایت بدون فن (FANLESS)

بسیاری از تولید کنندگان ترجیح می دهند تا به جهت کاهش حجم هدلایت ها، فن را در ساختار آنان جای ندهند. این موضوع سبب شده تا این دسته از هدلایت ها در مقایسه با سایر نمونه ها دارای ابعاد و اندازه ای بسیار ایده آل تر باشند.هدلایت های ابریشمی یکی از مدل های بدون فن است که با توجه به ساختاری که دارد، توانسته به یکی از بهترین انتخاب ها برای خودرو هایی با کاسه چراغ کوچک تبدیل شود.البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که طراحان برای جلوگیری از افزایش دمای بیش از اندازه ی این مدل ها، سعی کرده اند تا توان مصرفی آن ها را در محدوده ی 15 الی 20 وات نگه دارند. این موضوع باعث شده تا این دسته از هدلایت ها نتوانند قدرت بسیار بالایی در زمینه روشنایی داشته باشند. با وجود این محدودیت، اما باز هم بسیاری از این چراغ ها دارای قدرت بیشتری نسبت به مدل های هالوژنی و قدیمی هستند.

بخوانید: نکات مهم قبل از خرید هدلایت

هدلایت های فن دار سری اول

بررسی هدلایت های فن دار نسل اول
هدلایت های فن دار نسل اول خودرو

این مدل از هدلایت های فن دار را می توان محبوب ترین مدل موجود در بازار ایران دانست. در این مدل، فن و هیت سینک در کنار یکدیگر ساخته شده اند. این مدل از هدلایت های فن دار، دارای یک پوشش آلومینیومی در دور فن هستند. این پوشش آلومینیومی دور فن دقیقا نقش رادیاتور را انجام می دهد و در دفع حرارت عملکرد خیلی خوبی را از خود نشان می دهد. این شیوه طراحی باعث شده تا فن ها بتوانند در سریع ترین زمان ممکن دمای هیت سینک را کاهش دهند.البته باید عنوان کرد که ابعاد این دسته از هدلایت ها بزرگتر از نمونه های دیگر است. این موضوع باعث شده تا نصب آن ها در خودرو هایی که کاسه چراغ کوچک دارند، اندکی دشوار باشد. در مقابل این عیب، مزیت دیگری وجود دارد که آن هم بالا بودن توان مصرفی این چراغ ها است که سبب شده تا قدرت ایده آلی  داشته باشند.همین امر  عملکرد هدلایت را، بهبود می بخشد.

فن هیبریدی هدلایت خودرو

بررسی فن هدلایت هیبریدی یا ترکیبی
فن هیبریدی یا ترکیبی

هدلایت های فن دار ترکیبی که به آن ها هدلایت های هیبریدی هم گفته می شود، یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین هدلایت های عرضه شده در بازار فروش می باشند. هدلایت فن دار ترکیبی برای نخستین بار به وسیله ی شرکت فیلیپس طراحی شد.  مهندسان شرکت فیلیپس، این فن را  توانستند به گونه ای طراحی کنند تا فن در داخل هیت سینک قرار بگیرد. طراحی خاص و منحصر به فرد هدلایت فن دار ترکیبی، موجب افزایش عملکرد داخل هدلایت شده است. همین طور به دلیل این که فن در داخل هیت سینک قرار گرفته است، ابعاد مربوط به هدلایت های fan دار ترکیبی کاهش پیدا کرده است. از دیگر ویژگی های این نوع از هدلایت فن دار قدرت خنک کنندگی بسیار بالا می باشد.

بیشتر بدانید: لیست پایه هدلایت خودرو

فن کناری هدلایت

بررسی فن کناری
فن کناری

این مدل را می توان از جدیدترین هدلایت های موجود در بازار دانست. شرکت OSRAM برای اولین بار و در هدلایت GEN 1 خود، ساختار جدیدی از فن ها را ارائه داد که به side cooling معروف شده اند. در این مدل ها، فن به بخش کناری منتقل شده است. همین موضوع باعث شده تا ابعاد این محصول از جهات طول و عرض کاهش یابد.از طرفی دیگر نوع ساختار آن به گونه ای است که ریسک ورود هر گونه جسم خارجی را به صفر می رساند.این موضوع باعث شده تا مدل مذکور ابعاد و اندازه ای منحصر به فرد داشته باشد که برای بیشتر خودرو ها مناسب است.البته به دلیل ساختار کوچکتر، مهندسان ناچار شده اند تا فن هایی کوچک تر با قدرت محدود را درون آن جای دهند. همین موضوع سبب شده تا توان مصرفی این مدل ها به نهایتاً 25 الی 30 وات محدود شود.

فن توربینی لامپ هدلایت

بررسی فن توربینی هدلایت
فن توربینی

این دسته از هدلایت ها را می توان جزو جدیدترین نمونه های بازار دانست که توسط شرکت ETO و در محصول BULLET6 به نمایش گذاشته شد. این مدل یک ساختار شکنی مهم انجام داده است. آن ها بر خلاف سایر مدل ها به طور کل هیت سینک را حذف کرده اند. همین مورد سبب شده تا عرض این مدل ها به شدت کاهش یابد. به گونه ای که به عنوان باریک ترین نوع هدلایت شناخته می شود. از طرفی دیگر در بخش پایین نوع ویژه ای فن به صورت توربین تعبیه شده که قدرت بسیار بالایی دارد. همین مورد سبب شده تا این محصول توان مصرفی بالا و در نتیجه روشنایی بسیار عالی باشد. با این وجود این مدل هم خالی از مشکل نیست. شاخص ترین مشکلی که در این مدل دیده می شود، صدای نسبتاً بالای آنان است که به دلیل وجود فن توربینی می باشد. البته این صدا در حین رانندگی روزمره به گوش نمی خورد.

سخن آخر

فن را می توان از مهم ترین بخش های یک هدلایت دانست که تاثیر زیادی در طول عمر آن دارد. همین مورد سبب شده تا تولیدکنندگان اقدام به ساخت انواع فن لامپ خودرو نمایند.همین تنوع سبب شده است تا مدل های مختلفی از این محصولات ساخته شود که تاثیر زیادی در طول عمر و یا میزان روشنایی آن دارند. ما در این مقاله انواع هدلایت را از لحاظ fan بررسی کردیم. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع کسب کنید و یا مدل مناسبی را مطابق نیاز خود خریداری کنید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.ما را در اینستاگرام (lenzo_asadian) دنبال کنید.

همراه ما باشید با مقاله: همه چیز درباره هدلایت

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×