مزایا و معایب لامپ اس ام دی(SMD)

مزایا و معایب لامپ smd

لامپ های اس ام دی یکی از جدیدترین تکنولوژی های روز هستند. این لامپ ها بدلیل مزایای فراوانی که نسبت به تکنولوژی سایر لامپ ها دارند، جای خودشان را در بازار امروز پیدا کرده اند. در ساخت این لامپ ها از تکنولوژی SMT(Surface mount technology) استفاده می شود که به مزایای این لامپ ها اضافه می کند. البته که هر تکنولوژی علاوه بر مزایایی که دارد معایبی را نیز به همراه خواهد داشت. در ادامه این مطلب لنزو به بررسی و تحلیل مزایا و معایب لامپ اس ام دی خواهد پرداخت.

SMD چیست؟

علاوه بر “هدلایتو “زنون که جزو پرفروش ترین لامپ های خودرو محسوب می شوند، نوع دیگری از لامپ خودرو تحت عنوان smd در بازار جایگاه خوبی کسب کرده است. لامپ smd خود نوع خاصی از لامپ های ال ای دی (LED) است که توان بالایی دارد. در پروسه ساخت این لامپ ها قطعات سازنده بدون ایجاد سوراخ روی بور و صرفا با استفاده از لحیم کاری به یکدیگر متصل می شوند. به همین دلیل به این نوع از لامپ ها smd می گوییم. نکته ای که در این بین مهم است این است که smd همان led نیست و نوع خاصی از لامپ های led به حساب می آید؛ زیرا در ساخت آن ها از led ها استفاده می کنند.

مزایای لامپ اس ام دی

استفاده از لامپ های اس ام دی بسیار فراگیر شده است و این فراگیری قطعا به دلیل مزایای لامپ اس ام دی نسبت به سایر لامپ های موجود است. در ادامه به توضیح مزایای لامپ smd می پردازیم.

  • طول عمر

یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای لامپ اس ام دی، طول عمر آن است. این لامپ ها اگر به صورت فیزیکی آسیب نبینند طول عمرشان بین 50 تا 60 هزار ساعت و گاهی نیز تا 100 هزار ساعت مداوم است. این اعداد به ما نشان می دهد که اس ام دی ها تا چند سال می توانند به طور مداوم کار کنند. این طول عمر با عمر سایر لامپ ها قابل مقایسه نیست. زیاد بودن طول عمر آن ها عمدتا به دو دلیل است. یکی کیفیت ساخت بالا و دیگری رسیدن گرمای کمتر به لامپ.

  • مصرف انرژی کمتر

این لامپ ها با مصرف انرژِی کمتر روشنایی بیشتری را ایجاد می کنند. بهره نوری لامپ های اس ام دی بین 80 تا 120 لومن به ازای هر وات مصرف برق می باشد. خوب است بدانیم که بهره نوری لامپ های رشته ای چیزی در حدود 10 تا 15 لومن به ازای هر وات مصرف برق می باشد. این اعداد به ما نشان می دهد که لامپ های اس ام دی بین 5 و نیم تا 12 برابر بهره نوری بیشتری نسبت به لامپ های رشته ای دارند. در مقایسه با لامپ های دیگر نیز این لامپ ها بیشترین بهره نوری را دارند.

  • تولید گرمای کمتر

در لامپ های رشته ای 95 درصد انرژی به گرما تبدیل می شود و فقط 5 درصد از آن به صورت نور در می آید. این گرما هیچ سودی برای ما ندارد و فقط موجب هدر رفتن انرژی به حساب می آید. در حالی که لامپ های اس ام دی هدر رفتی بسیار ناچیز دارند و تولید گرمای آن ها قابل چشم پوشی است.

  • تولید نور یکدست

با وجود مصرف انرژی کمتر، این لامپ ها نور یکدست و مطلوب تری نسبت سایر لامپ ها دارند. در ساخت لامپ های اس ام دی از چندین LED استفاده می کنند و این LED ها با را فاصله نسبت به هم می چینند و به هم متصل می کنند. این فاصله ای که بین هر کدام از چیپ های ال ای دی وجود دارد باعث می شود تا نور تولید شده یکدست و مطلوب باشد.

مزایای لامپ اس ام دی لنزو
مزایا و معایب لامپ اس ام دی

 

  • عدم تولید پرتوی فرابنفش و مادون قرمز

پرتو های فرابنفش و مادون قرمز پرتوهایی هستند در طول موج های نامرئی. با این که این پرتو ها با چشم قابل مشاهده نیستند ولی دو پرتوی مضر هستند و برای سلامت بدن انسان و محیط مخاطراتی ایجاد می کنند. لامپ های smd هیچ پرتوی مضری با طول موج های فرابنفش و مادون قرمز تولید نمی کنند و برای بهداشت محیط هیچ خطری ندارند.

  • سرعت روشن شدن

این لامپ ها به محض این که جریان وصل می شود روشن می شوند. ولی به عنوان مثال لامپ های گازی مانند هالید تا پنج دقیقه زمان نیاز دارند تا به حداکثر نور خود برسند. درحالی که زمان روشن شدن اس ام دی ها به ثانیه هم نمی کشد.

  • عدم کاهش روشنایی

در لامپ هایی مانند تنگستن و هالوژن با مرور زمان، نور لامپ کاهش می یابد. این کاهش نور بدلیل این است که اتم گاز های موجود در لامپ در دمای بالا تبخیر می شوند و به روی شیشه لامپ می چسبند در نتیجه لامپ نور کمتری را انتشار می دهد. اما هیچ گاه همچین مشکلی برای لامپ های smd رخ نمی دهد و آن ها روشنایی خودشان را از دست نمی دهند.

  • خاموش و روشن کردن

خاموش و روشن کردن لامپ های اس ام دی باعث خرابی و یا کاهش طول عمر آن ها نمی شود. این هم یک مزیت قابل توجه است. زیرا در بسیاری از مواقع ما نیاز داریم تا این لامپ بطور مداوم خاموش و روشن شود. برای مثال در چراغ راهنمای خودرو که لامپ به صورت چشمک زن کار می کند از این نوع لامپ ها استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: “انواع لامپ اس ام دی(smd)

معایب لامپ اس ام دی

تا اینجای مطلب مزایا و معایب لامپ اس ام دی، با مزایای این لامپ به طور کامل آشنا شدید. هر تکنولوژیی که به بازار می آید علاوه بر مزایایی که دارد قطعا یکسری معایب نیز خواهد داشت. اما نکته ای که مهم است این است که مزایای آن نسبت به معایبش برتری داشته باشد. هر چند که معایب لامپ اس ام دی نسبت به مزایای آن بسیار کمتر است. اما در ادامه به بررسی معایب لامپ smd نیز خواهیم پرداخت.

  • اختلال در خواب

استفاده طولانی مدت از نور لامپ های اس ام دی می تواند باعث اختلال در خواب و آزار چشم ها شود. البته این یکی از معایب لامپ اس ام دی استفاده شده برای روشنایی ساختمان است و استفاده از آن در خودرو مشکلی از این بابت ایجاد نمی کند.

  • عدم مقاومت نسبت به ضربه

گاهی اوقات اگر ضربه فیزیکی به این لامپ ها وارد شود، لامپ به سرعت می سوزد. البته که معمولا در ساختمان ها ضربه سنگینی به آن ها وارد نمی شود و درخودرو ها نیز هنگام تصادف شدت ضربه به گونه ای است که اگر هر لامپ دیگری هم باشد آسیب می بیند.

  • خرابی لامپ با سوختن یک چیپ

یکی دیگر از معایب لامپ اس ام دی این است که اگر حتی یکی از چیپ های led درون آن بسوزد لامپ دیگر روشن نخواهد شد. البته اگر دلیل خرابی این موضوع باشد لامپ قابل تعمیر می باشد و با خارج کردن چیپ سوخته از مدار، لامپ روشن خواهد شد.

امیدواریم با خواندن این مقاله، مطالب مفیدی در مورد مزایا و معایب لامپ smd کسب کرده باشید.

  • برای دیدن تنوع بالای محصولات “لامپ اس ام دی لنزو” می توانید از فروشگاه لنزو انواع آن را مشاهده کنید.
4/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×