همه چیز درباره لامپ های اس ام دی

همه چیز درباره لامپ smd

چند سالی می شود که لامپ های اس ام دی به دلیل مصرف کمتر انرژی، جایگزین مدل های قدیمی تر لامپ های ال ای دی شده اند؛ اما اصلا لامپ های اس ام دی از کجا آمده اند؟ چرا نسبت به سایر مدل های LED بهتر هستند؟ در ادامه این مطلب لنزو به بررسی همه چیز درباره لامپ اس ام دی خواهد پرداخت.

نگاهی به فناوری SMT و SMD

SMT مخفف عبارت Surface Mount technology می باشد که ایده اصلی آن در سال 1960 شکل گرفت و در سال های 1960 و 1970 توسعه یافت و در سال 1990 کامل شد. فناوری اس ام تی، روشی برای تولید مدار های الکترونیکی است که در آن قطعات به صورت مستقیم روی مدار های چاپی (PCB) بدون ایجاد سوراخ قرار می گیرد.
SMD مخفف عبارت Surface Mount Device به معنی قطعات نصب شده روی سطح می باشد. قطعات نصب سطحی به روش فناوری نصب سطحی (smt) به مدار چاپی  متصل شده اند که نتیجه این فناوری منجر به تولید لوازم و قطعاتی با حجم و اندازه کوچک و کارایی بالا شد.

مزایا و معایب لامپ smd

در مقاله “مزایا و معایب لامپ اس ام دی به طور مفصل در مورد مزایا و معایب این لامپ ها صحبت کردیم. اما از آنجا که قرار است همه چیز درباره لامپ smd را بگوییم در ادامه به بررسی مختصر ویژگی های این لامپ می پردازیم.
از مزایای لامپ های اس ام دی می توانیم به مصرف کمتر انرژی تا هشتاد و پنج درصد نسبت به لامپ های پر مصرف قدیمی اشاره کنیم. این یکی از مهم ترین مزیت های این لامپ هاست. این ویژگی آنقدر مهم بوده است که برخی کشور ها استفاده از لامپ های کم مصرف به جای لامپ های پر مصرف قدیمی را اجباری کرده اند.
از دیگر مزیت های این لامپ ها می توان به تولید گرمای کمتر، طول عمر طولانی، نور یکدست و مقاومت نسبت به خاموش و روشن شدن اشاره کرد.
لامپ های smd علاوه بر مزایای زیادی که دارند، دارای معایبی هم هستند. یکی از معایب لامپ اس ام دی اختلال در خواب درصورت نگاه طولانی مدت به نور لامپ است.
برای بررسی همه چیز درباره لامپ اس ام دی، تیم لنزو خود را موظف می داند که اطلاعات درستی از برای مصرف کنندگان ارائه دهد. عیب دیگر آن خرابی لامپ در صورت خراب شدن حتی یکی از چیپ هاست، ولی در کل مزایای این لامپ ها نسبت به معایب آن ها به شدت برتری دارد و همین موضوع، دلیل گسترش آن ها در جوامع امروز است.

کاربرد لامپ های اس ام دی

لامپ های اس ام دی کاربرد گسترده ای در صنعت خودرو سازی و ساختمان سازی پیدا کرده اند.

کاربرد لامپ اس ام دی در خودرو ها:

  • لامپ روشنایی داخل خودرو
  • مه شکن
  • دیلایت
  • لامپ صندوق عقب
  • چراغ ترمز سوم
  • چراغ روشنایی پلاک
  • لامپ های چراغ راهنما
  • و…
همه چیز درباره لامپ اس ام دی خودرو
همه چیز درباره لامپ اس ام دی

کاربرد های لامپ smd در صنعت ساختمان:

  • لامپ های روشنایی داخلی
  • نورپردازی خارجی ساختمان
  • نورپردازی تزئینی
  • استفاده در چراغ های اخطار
  • و…

لامپ های اس ام دی در صنایع مختلف دیگری هم کاربرد دارند اما گسترده ترین کاربرد آن ها در در دو زمینه خودرو و ساختمان است که به آن اشاره کردیم.

آیا لامپ های smd آخرین تکنولوژی لامپ ها هستند؟

بشریت از ابتدای زندگی خود به دنبال راهی برای روشن کردن تاریکی شب های خود بوده است. اولین تلاش های انسان برای ایجاد روشنایی، روشن کردن آتش در دل شب بوده است. از آن زمان به بعد تکنولوژی ما برای تولید نور کم کم پیشرفت کرد. تا امروز که در قرن بیست و یکم به تکنولوژی لامپ های اس ام دی رسیده ایم. البته پس از لامپ های اس ام دی، لامپ های بلک لایت هم تولید شدند. اما کارایی آن ها تولید روشنایی نیست و از آن ها فقط در صنعت استفاده می کنند.
امروزه بیشترین استفاده انسان چه در صنعت ساختمان سازی و چه در صنعت خودرو سازی از وسایل روشنایی مربوط به دسته لامپ های اس ام دی و ال ای دی می شود. لامپ های اس ام دی یکی از انواع پیشرفته لامپ های ال ای دی می باشند. در ابتدای ساخت ال ای دی ها، آن ها فقط به رنگ قرمز تولید می شدند. اما با گذشت زمان و با مشاهده ویژگی هایی که این لامپ ها داشتند، رنگ های دیگری مانند زرد و سفید هم به آن ها اضافه شد. به مرور زمان رنگ های دیگر هم به این دسته بندی اضافه شد. بعد از این که ال ای دی ها در رنگ های بیشتری تولید شدند، از آن ها در ساخت لامپ های smd استفاده شد و تکنولوژی لامپ های اس ام دی شکل گرفت.

دسته بندی انواع لامپ اس ام دی

لامپ های اس ام دی را می توان به صورت های مختلفی دسته بندی کرد ولی معمولا دسته بندی لامپ های اس ام دی بر اساس جنس و ساختار بدنه انجام می شود. و از این نظر آن ها را می توان به صورت های زیر دسته بندی کرد:

  • لامپ smd حبابی
  •  smd پرژکتوری
  • لامپ LED دیلایت
  • پرژکتور وال واشر led
  • لامپ ال ای دی نواری
  • لامپ روشنایی پنل های LED

که هر کدام از این دسته ها خودشان دارای مدل های مختلفی می باشند که در این مقاله ذکر جزئیات آن نمی گنجد. می توانید با خواندن مقاله “انواع لامپ smd اطلاعات مفیدی کسب کنید. همچنین برای دیدن محصولات “smd لنزو می توانید شاهد تنوع بالای این لامپ خودرو باشید.

ولتاژ لامپ های اس ام دی

ولتاژ لامپ های اس ام دی بین یک و نیم ولت تا سه و نیم ولت نسبت به رنگ نوری که منتشر می کنند، متفاوت است. برای مثال ولتاژ لازم برای تولید نور قرمز 1.5 ولت، نور سفید 2 ولت و نور آبی 3 ولت می باشد. اما تا ولتاژها 15 ولت هم کار می کنند و آسیب نمی بیند. جریان مناسب برای روشن کردن این لامپ ها نیز بین 5 تا 25 آمپر است.

تعمیر لامپ های اس ام دی

در بررسی همه چیز درباره لامپ smd باید به تعمیر این لامپ هم اشاره ای کرد. برخی اوقات لامپ های اس ام دی سوخته قابل تعمیر هستند و با تعویض یک قطعه می توان آن ها را روشن کرد. برای مثال اگر یکی از چیپ های ال ای دی لامپ سوخته باشد، شما می توانید با تعویض همان یک چیپ و یا خارج کردن آن از مدار، لامپ را روشن کنید. البته ممکن است که سایر اجزای لامپ آسیب دیده باشد که آنها هم اکثرا قابل تعویض هستند. اما توصیه می شود تا لامپ های سوخته تان را تعویض کنید و یا برای تعمیر به متخصص این کار مراجعه کنید؛ زیرا اگر لامپ به درستی تعمیر نشده باشد و از حالت استاندارد خودش خارج شده باشد، می تواند باعث آتش سوزی شود.

سخن پایانی

با این که تکنولوژی لامپ ها روز به روز در حال پیشرفت هستند در این مقاله سعی کردیم تا به صورت مختصر همه چیز درباره لامپ اس ام دی را توضیح دهیم. هرچند که لامپ های اس ام دی بهترین کیفت، کارایی و تنوع را دارند. امیدواریم تکنولوژی لامپ های آینده کیفیتی فراتر از لامپ های اس ام دی داشته باشند.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود
این نوشته در اس ام دی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

4 دیدگاه برای “همه چیز درباره لامپ های اس ام دی

  1. MAHDI گفته:

    با سلام و احترام -کاهش مصرف برق در کدام مدل کمتر است و عمر بیشتری دارد . LED,SMD, COB

    • مدیریت سایت گفته:

      سلام دوست گرامی. لامپ های SMD مصرف برق کمتر و عمر بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×