انواع لامپ اس ام دی(smd)

انواع لامپ اس ام دی

عبارت اس ام دی(smd) مخفف Surface Mounted Device است و معنی آن قطعات نصب شده روی بورد (سطح) می باشد. در تکنولوژی ساخت انواع لامپ اس ام دی قطعات با استفاده از لحیم کاری و بدون ایجاد سوراخ بر روی برد به همدیگر متصل می شوند. انواع لامپ smd به دلیل مزیت هایی که نسبت سایر لامپ ها دارد،  کاربردهای زیادی در صنعت پیدا کرده است. به طوری که در بخش های مختلفی از زندگی ما مشاهد می شوند، از اسباب بازی ها گرفته تا در ساختمان ها و خودرو ها. smd ها یکی از انواع LED هستند که گاها برخی افراد اشتباها آن ها را led می نامند.

کاربرد انواع لامپ اس ام دی (smd) در خودرو

همانطور که پیش تر گفته شد از انواع لامپ smd در بخش های مختلفی از خودرو استفاده می شود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • لامپ مه شکن
  • لامپ روشنایی کابین (موجود در سقف خودرو)
  • دی لایت
  • لامپ صندوق عقب
  • لامپ پلاک خودرو
  • لامپ چراغ راهنما
  • چراغ استپ سوم
  • و …

البته همانطور که در ابتدا اشاره شد از این لامپ ها فقط در صنعت خودرو سازی استفاده نمی شود و از آن در صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع نیز بهره می برند. نیاز به گفتن ندارد که از لامپ های اس ام دی برای روشنایی ساختمان ها، ایجاد نور تزئینی، نور پردازی نمای بیرونی ساختمان ها و … استفاده می شود. یکی از پر استفاده ترین انواع لامپ smd برای روشنایی داخلی ساختمان استفاد می شود، لامپ smd حبابی است که حتما آن ها را دیده اید. این لامپ ها شبیه لامپ های رشته ای قدیمی تولید می شوند ولی داخل آن ها یک لامپ smd قرار دارد.

فروشگاه لنزو دارای تنوع بالایی از محصولات smd است که می توانید برای دیدن لامپ اس ام دی لنزو کلیک کنید.

انواع لامپ SMD

دسته بندی انواع لامپ اس ام دی معمولا بر اساس نوع ساختار بدنه انجام می شود و از این نظر آن ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • لامپ smd حبابی
  • لامپ smd پرژکتوری
  • لامپ LED دانلایت
  • پرژکتور وال واشر led
  • لامپ ال ای دی نواری
  • لامپ روشنایی پنل های LED

نام گذاری انواع لامپ smd بر اساس سایز و نام چیپ آن انجام می شود. برای مثال smd 5050 دارای چیپ های مدل 5050 می باشد. نام مدل ها هم معمولا یک عدد چهار رقمی می باشد. البته که وقتی شما برای خرید این نوع لامپ ها به بازار می روید، نام گذاری آن ها را طوری دیگر خواهید دید. زیرا گاهی اوقات از نام های تجاری آن ها استفاده می شود.

لامپ اس ام دی خودرو
فروش انواع لامپ اس ام دی در فروشگاه لنزو

مزیت لامپ های اس ام دی

لامپ های smd نسبت به لامپ هایی که در گذشته از آن ها در خودرو استفاده میشد، مزیت های زیادی دارند. که به طور مختصر در ادامه به توضیح برخی از آن ها می پردازیم.

طول عمر

لامپ های smd طول عمر زیادی دارند و به دلیل داشتن کیفیت مطلوب در ساخت، اگر به فیزیک آن ها آسیب رسانده نشود می توانند سال ها کار کنند. طول عمر انواع لامپ اس ام دی بین 50 تا 60 هزار ساعت و بعضا تا 100 هزار ساعت به طور مداوم می باشد. این بدان معناست که این لامپ ها تا سالیان سال برای شما کار خواهند کرد. این نوع لامپ ها نسبت به خاموش و روشن شدن مقاوم هستند و با خاموش و روشن شدن از عمر آن ها کاسته نمی شود. یکی دیگر از ویژگی آن ها نیز این است که در طول زمان نورشان را از دست نمی دهند و روشنایی شان ثابت می ماند.

کاهش مصرف انرژی

لامپ های هالوژنی و رشته ای که پیش از ظهور لامپ های smd در خودرو ها استفاده می شد، انرژی زیادی مصرف می کردند. اما مصرف انرژی در لامپ های اس ام دی بسیار کمتر شده و این نوع لامپ ها با مصرف انرژی کمتر نوری یکدست و مطلوب تر را تولید می کنند. این یک ویژگی بسیار ویژه است؛ زیرا خودرو ها منبع انرژی محدودی دارند.

کاهش تولید گرما

لامپ های هالوژنی و رشته ای به دلیل مصرف انرژی بالا گرمای بیشتری را نیز تولید می کردند، در حالی که smd ها مصرف انرژی کمتری دارند و در نتیجه گرمای کمتر و خیلی ناچیزی تولید می کنند. شاید برای شما این سوال بوجود بیاید که خب کاهش تولید گرما چه سودی دارد؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم که گرمای تولید شده باعث آسیب رسیدن به اجزای لامپ می شود و طول عمر لامپ را کاهش می دهد. گرمای زیاد تولید شده توسط لامپ خودرو می تواند به اجززای دیگر خودرو مانند طلق استفاده شده در چراغ نیز آسیب بزنند.

افزایش طول عمر مفید

از آنجایی که برای ساخت این نوع لامپ ها و مونتاژ قطعات آن از نیروی انسانی استفاده نمی شود و تمام کار ها توسط دستگاه های اتومات انجام می شود احتمال خطا کمتر است و تولید کیفیت بهتری پیدا می کند. اما دلیل اصلی افزایش طول عمر این لامپ ها در واقع کاهش گرمای تولید شده توسط لامپ است. با کاهش تولید گرما، اجزای لامپ کمتر آسیب می بینند و این موجب افزایش طول عمر انواع لامپ smd می شود. در واقع مصرف انرژی کمتر موجب تولید گرمای کمتر می شود که گرمای کمتر هم باعث افزایش طول عمر این لامپ ها می شود.

توليد نور يكدست

این نوع لامپ ها را با استفاده از چندین LED تولید می کنند به این صورت که LED ها را با فاصله کم نسبت به هم قرار می دهند و آن ها را به هم متصل می کنند. این فاصله دادن بین LED ها موجب می شود که نور انتشار یافته، نوری یکدست باشد.

بهداشت نور

شاید نکته ای که افراد خیلی به آن توجه نمی کنند همین بهداشت نور است. بسیاری از لامپ ها دارای طیف نوری فرابنفش و مادون قرمز هستند که پرتو هایی مضر محسوب می شوند. لامپ های smd در این زمینه هم موفق بوده اند و فاقد این پرتو ها هستند.
همه این مزیت ها باعث شده است تا خودرو سازان به جای لامپ های نسل گذشته از انواع لامپ smd در خودرو هایشان استفاده کنند، که هم راندمان بهتری دارند و هم از کیفیت مطلوب تری برخوردارند. البته این لامپ ها یک نقطه ضعف نیز دارند که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم، آن هم این است که اگر یکی از چیپ هایش بسوزد یا به هر دلیلی قطع شود، لامپ دیگر روشن نمی شود. البته این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که لامپ از لحاظ فیزیکی صدمه ببیند.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود
این نوشته در اس ام دی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×