فرق بین هدلایت تک کنتاکت و دو کنتاکت چیست؟

فرق بین هدلایت تک کنتاکت و دو کنتاکت چیست؟

در هدلایت منظور از کنتاکت چیست؟

قبل از این که بخواهیم وارد مبحث فرق بین هدلایت تک کنتاکت و هدلایت های دو کنتاکت شویم شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که اصلا منظور از کنتاکت یعنی چه؟ معنای لغوی کنتاکت، ارتباط یا اتصال می باشد. این معنی در مورد لامپ هدلایت خودرو صدق نمی کند و کمی متفاوت لحاظ می شود. به این صورت که کنتاکت در هدلایتبه چراغ هایی گفته می شود که در یک حالت نوری مشترک، روشن می شوند. این عبارت های پیچیده برای افرادی که در این زمینه اطلاعات محدودی دارند، بیشتر حکم عاملی سردرگم کننده را دارد. عموم خریداران، در واقع اطلاعی از مفهوم این واژه ها ندارند و به همین جهت نمی توانند در بین آن ها هم انتخاب صحیحی انجام دهند.

این فاکتور عاملی است که باعث شده تا بیشتر مشتریان، خرید های اشتباهی را انجام دهند که غالباً موجب هدر رفتن انرژی و زمان آن ها می شود. ما در این مقاله قصد داریم تا با دقت تمام جزئیات لازم پیرامون این موضوع را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. لذا اگر تمایل دارید تا برای همیشه این ابهام را در ذهن خود از بین ببرید، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

هدلایت تک کنتاکت

منظور از هدلایت تک کنتاکت به هدلایت هایی گفته می شود که ال ای دی روی بدنه آن ها فقط در یک حالت روشن می شود، یعنی یا فقط به صورت نور بالا روشن می شود و یا فقط به صورت نور پایین.

هدلایت دو کنتاکت

منظور از هدلایت دو کنتاکت، یعنی هدلایتی که ال ای دی روی بدنه ی آن ها در هر دو حالت نوری روشن می شوند. یعنی هم به صورت نور بالا و هم به صورت نور پایین.

این موضوع را نباید با دو طرفه یا چهار طرفه بودن چراغ ها اشتباه گرفت. ما در مقاله “هدلایت دو طرفه یا چهار طرفه چیست؟ ” این موضوع را کامل شرح داده ایم.

پیشنهاد سیپورکس: هدلایت نور بالا یا نور پایین

هدلایت تک کنتاکت و دو کنتاکت
فرق بین هدلایت تک کنتاکت و دو کنتاکت چیست ؟

هدلایت تک کنتاکت به چه هدلایت هایی گفته می شود؟

هدلایت تک کنتاکت یک هدلایت جدید و بروزی است که در بیشتر خودروهای جدید تعبیه شده است. به این صورت که، در اتومبیل های نسل جدید دو کاسه ی جداگانه برای نور بالا و نور پایین در نظر گرفته شده است. به همین خاطر در داخل هر کدام از آن کاسه ها، یک هدلایت منحصر به فرد و ویژه قرار می گیرد. لامپ های هدلایت به دلیل این که فقط دارای یک جهت نوری هستند، هدلایت تک کنتاکت نام گذاری شده اند. از این رو هدلایت تک کنتاکت نمی تواند به صورت همزمان هم نور پایین باشد و هم نور بالا باشد. به همین دلیل نوردهی آن فقط در یک حالت می باشد.  هدلایت تک کنتاکت از یک کاسه ی منحصر به فرد برای قرار گرفتن چراغ های هدلایت برخوردار می باشد. از جمله اتومبیل هایی که دارای هدلایت تک کنتاکت هستند می توان به سمند، تیبا، سمند ال ایکس، تیبا 2، پژو 206، پژو 206 اس دی، و … اشاره کرد.

بیشتر بدانید: انواع هدلایت

هدلایت دو کنتاکت به چه هدلایت هایی گفته می شود؟

اکثر خودروهایی که در زمان های گذشته تولید می شدند، دارای یک کاسه چراغ بودند که در داخل آن ها فقط یک هدلایت جای می گرفت. از این رو چراغ هدلایتی که برای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، بایستی به گونه ای باشد که هم بتواند نور بالا و هم نور پایین را در خود به صورت یکجا داشته باشد. هدلایت های دو کنتاکت دارای دو ال ای دی هستند که می توانند این امکان را برای راننده فراهم کنند که هم در حالت نور بالا و هم در حالت نور پایین روشن شوند. یکی از ویژگی های مهم هدلایت های دو کنتاکت روشن شدن دو حالت چراغ ها هم به صورت نور بالا و هم  نور پایین می باشد. این چراغ ها می توانند در دو حالت نوردهی را انجام دهند.

این ال ای دی ها به گونه ای هستند که در حالت نور بالا دسته ای از آن ها روشن شده و در حالت نور پایین دسته دیگر آن ها روشن می شوند. به این صورت که در حالت نور پایین  چراغ های سمت بالا روشن می شوند و نور را به بخش بالایی کاسه لامپ خودرو می تابانند.  این نور پس از  انعکاس به صورت نور پایین از کاسه ی لامپ های خودرو منتشر می شود. اگر دقت کرده باشید، برخی از اتومبیل ها  در سیستم نور دهی خود دارای یک بخش میانی در کاسه ی چراغ خود هستند. همین طور در بخش میانی کاسه ی چراغ برخی برجستگی هایی هم وجود دارد که موجب می شوند تا خط کات به خوبی شکل بگیرد.

این خط در واقع موجب تمرکز نور در هر دو حالت شده و در اثر برخورد نور با این بخش، نور به صورت منعکس شده منتشر می شود.  از جمله اتومبیل هایی که دارای هدلایت دو کنتاکت هستند پراید، زانتیا، کیا ریو، ساینا، کوییک، پژو جی ال ایکس 405 می باشند.

پیشنهاد لنزو: همه چیز درباره هدلایت

فرق بین هدلایت تک کنتاکت و دو کنتاکت
تفاوت هدلایت تک کنتاکت و دو کنتاکت خودرو

آیا عملکرد هدلایت تک کنتاکت و هدلایت دو کنتاکت متفاوت است؟

اگر بخواهیم در یک کلام پاسخ این سوال را بدهیم باید بگوییم خیر؛ هیچ گونه تفاوتی ندارند. هر دوی این چراغ ها می توانند نور دهی عالی داشته باشند.

پیشنهاد لنزو مقاله: نکات مهم در خرید هدلایت

فرق میان هدلایت تک کنتاکت با هدلایت دو کنتاکت در چیست؟

هدلایت تک کنتاکت و هدلایت دو کنتاکت از لحاظ عملکرد هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. هر دوی این چراغ ها دارای نوردهی بسیار عالی هستند. به این صورت که هر دوی هدلایت های تک کنتاکت و دو کنتاکت دارای مزیت هایی مانند عمر بالا، مصرف اندک، روشنایی عالی و … هستند. تنها فرقی که در میان هدلایت تک کنتاکت با هدلایت دو کنتاکت وجود دارد، مجزا بودن ساختار روشنایی آن ها است. البته در همین راستا، ذکر این موضوع هم از این قاعده مستثنی نمی باشد که این موضوع کاملا بستگی به نوع خودرو و کاسه ی چراغ آن دارد. در غیر این صورت هیچ گونه فرقی از لحاظ طول عمر و کیفیت میان هدلایت تک کنتاکت و هدلایت دو کنتاکت وجود ندارد.

به عنوان مثال، یک لامپ هدلایت از دو ال ای دی در ساختار خود برخوردار می باشد. یکی از آن ال ای دی ها مختص حالت نور بالا و ال ای دی دیگر صرفا برای حالت نور پایین در نظر گرفته می شود. در این صورت به این چراغ یک هدلایت دو کنتاکت گفته می شود. هدلایت های دو کنتاکت برای کاسه چراغ های دو کنتاکت طراحی شده اند. این چراغ ها همزمان می توانند هم نور پایین باشند و هم نور بالا. این موضوع در حالی است که ممکن است یک هدلایت دیگر هم دارای دو ال ای دی باشد ولی هر دوی آن ال ای دی ها صرفا برای یکی از حالت های نور بالا و یا نور پایین روشن شوند، به این حالت هم هدلایت تک کنتاکت گفته می شود.

بیشتر بدانید: هدلایت یا زنون

هدلایت های تک کنتاکت نمی توانند به صورت همزمان هم  به صورت نور پایین و هم نور بالا مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل برای هر کدام از آن ها کاسه ی جداگانه ای در نظر گرفته شده است و چراغ های نور بالا و چراغ های نور پایین آن ها از هم جدا است. از این رو انتخاب صحیح و اصولی برای هدلایت مناسب  کاسه ی چراغ  خودرو مستلزم کسب اطلاعات و دانش بیشتری می باشد.

در هنگام خرید حتما به فروشنده نوع خودرو و چراغ آن را بگویید؛ چون هر کدام از این دو هدلایت ها پایه و سوکت خاص خود را دارند. تیم لنزو لامپ همواره در تلاش است تا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد تا در هنگام خرید انتخاب درستی داشته باشید.

همراه ما باشید با مقاله: پایه لامپ خودرو

3/5 - (2 امتیاز)

9 دیدگاه برای “فرق بین هدلایت تک کنتاکت و دو کنتاکت چیست؟

  1. صادق سروری گفته:

    درود بر شما با اطلاعاتی که در اختیار عام قرار دادید

  2. سپنتاآریا گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    جناب تبدیلی هست که بشه باهاش هدلایت پایهh4تبدیل بهh7یاh3, h1کرد؟
    من یه هدلایتh4دارم که دوکنتاک
    پایه اش ۳خاره
    میخوام اگه بشه ازش روی سمنداستفاده کنم
    فرقی نمیکنه روی کدوم چراغش
    ولی خب چون لامپهای سمندتک کنتاک و۲خار نمیشه
    میخوام ببینم راهکاری یاتبدیلی هست که این مشکل رفع کنه
    ممنون

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      همچین محصولی توی بازار پیدا نمیشه.
      جدا از اینکه پایه تبدیلی وجود نداره از نظر ابعاد هدلایت هم شما نمیتونید هدلایت پایه اچ4 رو روی اچ 1 بذارید.
      چون خود هدلایت اچ1 ظاهر کوچک و باریکی داره در صورتی که هدلایت اچ4 برعکسشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×