عملکرد تیغه برف پاک کن خودرو

عملکرد تیغه برف پاک کن خودرو

برف پاک کن (windscreen wiper) یکی از ابزارهای ضروری هر خودرویی است. در مقاله بررسی انواع تیغه برف پاک کنبه بررسی انواع تیغه برف پاک کن خودرو پرداختیم، حال در این مقاله به اختصار با انواع برف پاک کن ­ها و به طور کامل با نحوه عملکرد تیغه برف پاک کن خودرو و تیغه های برف پاک کن لنزو کربن آشنا می شویم.

برف پاک کن یکی از لوازم ایمنی خودرو می ­باشد که در همه خودروهای سواری، قطار، کشتی و سایر وسیله ­های نقلیه مورد استفاده قرار می­ گیرد. به خصوص در فصل­ های پاییز و زمستان، باید قبل از شروع رانندگی، از سالم بودن برف پاک کن­ های خود مطلع شوید؛ چون اگر در حین رانندگی، بارندگی باشد و برف پاک کن شما کار نکند، نمی توانید به درستی و وضوح کامل به رانندگی خود ادامه دهید.

برف پاک کن چیست؟

برف پاک کن یک قطعه مکانیکی می­ باشد که هدف از ساخت آن، تمیز کردن شیشه­ جلوی خودرو­ها از برف، باران و گرد و غبار است. البته در بعضی از خودروها برف پاک کن به شیشه ­های عقب نیز نصب می ­شود. همچنین در برخی از خودروها، برف پاک کن روی چراغ­ ها هم نصب می­ شود.

در حال حاضر اکثر برف پاک کن ­ها دارای منبع آب هستند که با پاشیدن آب روی شیشه خودرو، باعث تمیز شدن شیشه­ های خودرو می ­شود. برف پاک کن ­های مدل قدیمی، دارای ساختار مکانیکی بودند که به وسیله یک اهرم از داخل ماشین، کنترل می­ شدند. ولی با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، برف پاک کن­ ها نیز پیشرفت کردند و از مدل اهرمی، به مدل برقی تغییر کردند که نسبت به مدل قبلی خود، کنترل کردن آن، بیش از اندازه راحت ­تر شد.

گذری کوتاه به تاریخچه برف پاک کن

در سال 1911 اولین برف پاک کن توسط شخصی به نام گلدستون آدامز در انگلستان ثبت شد. اگرچه طرح اولیه وی به تولید نرسید ولی شروعی برای برف پاک کن­ های جدید بود.

در سال 1917 یک شرکت آمریکایی با نام Tri-Continental Corporation اولین برف پاک کن واقعی را تولید کرد. نام امروزه این شرکت Trico است که همچنان در زمینه تولید انواع برف پاک کن فعالیت می ­کند.

عملکرد برف پاک کن چگونه است؟

قطعات مهم استفاده شده در برف پاک کن، 2 عدد قطعه مکانیکی است. وظیفه این قطعه­ ها، تامین نیروی حرکت با سرعت زیاد و رفت و برگشتی تیغه برف پاک کن روی شیشه است.

برای دانستن عملکرد برف پاک کن، باید بگوییم که برف پاک کن یا همان شیشه پاک کن با دو فرایند الکترونیکی کار می­ کنند:

  • فرایند اول: برف پاک کن ترکیبی از چرخ نده مارپیچ و موتور الکتریکی که نیروی شیشه پاک کن را تامین می­ کند.
  • فرایند دوم: به کمک یک اتصال که نیروی دورانی موتور برقی که برف پاک کن را قادر به حرکت رفت و برگشتی می­ کند.

برف پاک کن ­ها سرعت زیادی دارند، پس برای حرکت رفت و برگشتی با این سرعت به نیروی زیادی نیاز است. پس برای تامین این نیرو، از یک چرخ دنده مارپیچ که به موتور برقی کوچک متصل شده است، استفاده کرده ­اند. این چرخ دنده سرعت چرخ موتور را 50 مرتبه کندتر و گشتاور موتور را 50 برابر بیشتر می ­کند. نیروی تولید شده از این چرخ دنده­ ها، سبب حرکت تیغه­ های برف پاک کن روی شیشه خودرو می­ شود.

آشنایی با تیغه برف پاک کن خودرو

تیغه برف پاک کن خودرو، مانند انتهای تِی است و در هر تیغه برف پاک کن خودرو، از پوشش لاستیکی استفاده شده است. هدف از این کار به کنار زدن آب، برف و دیگر موارد روی شیشه­ های جلو و عقب خودرو است. مثل هر چیز دیگری با گذشت زمان، لاستیک­ های این تیغه­ ها هم رفته رفته کیفیت خود را از دست می­ دهند و مثل روز اول، با کیفیت زیاد قادر به پاکسازی شیشه خودرو نیستند.

پس برای جلوگیری از از بین رفتن لاستیک و تیغه برف پاک کن خودرو در فصل­ های گرما، روی آن پوشش نصب کنید و برای جلوگیری از لک زدن و روان ­تر کردن تیغه ­ها برای تمیز کردن شیشه، قبل از شستشو آن را با مایع تمیز کننده بشورید.

عملکرد تیغه برف پاک کن
مروری بر عملکرد تیغه برف پاک کن خودرو

عملکرد تیغه های برف پاک کن لنزو کربن به چه صورت است؟

عملکرد تیغه برف پاک کن خودرو به گونه ­ای است که در شرایط خیلی سخت که مثلا باران با شدت زیاد روی شیشه خودرو می­ بارد یا همچنین بارش برف زیاد باشد. با حرکت خیلی تند رفت و برگشتی رو شیشه خودرو، آن را به خوبی و بدون هیچ گونه لکه­ ای پاک کند.

تیغه­ های لنزو طوری طراحی شده اند که در قسمت وسط، بیشترین چسبندگی را دارند، هدف از اینطور طراحی شدن برف پاک این است که اگر برف یا یخ روی تیغه انباشته شود، و این امر باعث می­ شود که فشار یکسانی به همه نقاط تیغه شیشه پاک کن وارد نشود تا روی شیشه لکه و ردی باقی نماند.

انواع تیغه برف پاک کن خودرو

همانطور که قبلا گفتیم، سه مدل تیغه شیشه برف پاک کن وجود دارد. یکی معمولی، دیگری ژله ای و در نهایت هیبریدی.

اکثرا تیغه برف پاک کن ژله ­ای به تیغه برف پاک کن معمولی یا همان پلاستیکی ترجیح داده می­ شود؛ زیرا عملکرد تیغه ژله ­ای یا همان سیلیکونی، بهتر از تیغه پلاستکی فشرده (معمولی) است.

تیغه برف پاک کن ژله ­ای به گونه­ ای طراحی شده است که به طور قابل توجهی از شیشه جلویی خودرو مراقبت کند و در نتیجه منجر به یک رانندگی راحت و ایمن برای راننده خودرو شود.

برای “خرید تیغه برف پاک کن باید به نکاتی توجه کنید تا انتخاب بهینه ای داشته باشید. تیم لنزو برای این آگاهی از این نکات، مقاله ای آماده کرده که از بخش مقالات سایت می توانید آن را بخوانید.

دلیل کار نکردن برف پاک خودرو چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که شاید باعث شود برف پاک کن خودرو شما کار نکند. در ادامه با ما باشید تا دلایل اصلی از کار افتادن شیشه پاک کن را باهم بررسی کنیم. مشکلات اصلی شیشه پاک کن می تواند موارد زیر باشد:

  • حرکت کردن سخت برف پاک کن روی شیشه خودرو
  • ایجاد صدای ناهنجار حین حرکت شیشه پاک کن
  • از کار افتادن آب پاش
  • و…

بررسی مشکلات برف پاک کن خودرو

اگر برف پاک کن خودرو شما به سختی حرکت می­ کند، دلیل آن می­ تواند از موتور شیشه پاک کن باشد، که می­ تواند تعمیر یا کلا تعویض شود. اگر تیغه برف پاک کن خودرو شما این مشکل را داشته باشد، تیغه ­ها یا شل یا سفت حرکت می ­کنند.

اگر تیغه برف پاک کن خودرو شما دارای صدای ناهنجار است، به احتمال خیلی زیاد برف پاک کن خودرو شما قدیمی شده باشد. برای این کار باید تیغه ­های برف پاک کن خود را تعویض کنید.

اگر آب پاش برف پاک کن شما کار نکند، به احتمال خیلی زیاد یکی از دلایل اشاره شده را دارد که می­ توانید بدون مراجعه به مکانیک، آن را خودتان نیز حل کنید. از مشکلات رایج کار نکردن آب پاش شیشه پاک کن عبارت ­اند از:

  • خالی بودن منبع آب پاش
  • گرفتگی آب پاش
  • یخ زدن مایع شیشه شوی
  • نشتی یا پارگی شلنگ شیشه شوی

اگر با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کردید، ما را با گذاشتن کامنت یا نظر در انتهای این مقاله خشنود سازید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

2 دیدگاه برای “عملکرد تیغه برف پاک کن خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×