بررسی انواع تیغه برف پاک کن

انواع تیغه برف پاک کن خودرو

تیغه برف پاک کن خودرو

برف پاک کن خودرو نیاز به معرفی ندارد ولی به صورت خلاصه می توان گفت که قطعه‌ای فلزی با روکش پلاستیکی روی شیشه خودرو است که به‌ صورت بازویی قابل‌حرکت با حرکات رفت‌ و برگشت، آب و آلودگی‌های روی شیشه خودرو را تمیز می‌کند تا دید واضحی به راننده ببخشد. انواع تیغه برف پاک کن بسته به نوع خودرو قابل انتخاب است. البته که تمام خودروها بدون استثنا به برف پاک کن نیاز دارند. حتی اگر راننده در شهری ساکن باشد که بارش برف و باران کم باشد. در مواردی که ممکن است شیشه جلوی خودرو در اثر پارک کردن زیر درخت ها یا گرد و خاک به تمیز کردن نیاز داشته باشد، بهترین وسیله برف پاک کن است.

انواع تیغه برف پاک کن چگونه به وجود آمد؟!

در ابتدا، انواع تیغه برف پاک کن ساختاری ساده داشتند و اهرمی که در داخل بدنه ماشین بود آن را کنترل می کرد و به حرکت در می آورد. ولی امروزه تیغه ها دارای موتور هستند و به شکل برقی کار می کنند و ساختاری مدرن پیدا کرده اند. بعضی خودروها سنسورهای تشخیص باران نیز دارند که همین مسئله موجب می شود کارکرد تیغه ها بهتر شود.
اولین برف پاک کن خودرو را یک خانم مخترع آمریکایی در سال 1903 میلادی درست کرد. وقتی در خیابان های نیویورک قدم می زد، متوجه شد که در زمان بارش باران راننده ها مجبورند برای تمیز کردن شیشه جلوی خودرو سر خود را از پنجره بیرون بیاورند. همان موقع بود که طرح ساخت تیغه برف پاک کن در ذهن او شکل گرفت.
پس از آن آزمایش های بسیاری روی پلاستیک فشرده انجام گرفت تا راننده بتواند با یک اهرم دستی که به چپ و راست حرکت می داد، آب باران را از روی شیشه پاک کند. با خرید تیغه برف پاک کن برای نخستین بار، راننده ها متوجه شدند که همین اختراع ساده به آنها کمک می کند بدون بیرون آوردن سرشان و توقف خودرو شیشه را تمیز کنند.

پس از آن بود که تمام خودروها ملزم شدند که خود را به تیغه های برف پاک کن مجهز کنند. سال ها بعد مخترعی دیگر تیغه های اتوماتیک را اختراع کرد و کاربرد آن ها بسیار راحت تر از گذشته شد. انواع تیغه برف پاک کن با پیشرفت فناوری دست خوش تغییر شدند و طراحی های ویژه و آیرودینامیک و نوع پلاستیک و لاستیک استفاده شده در تیغه ها توجه خودرو سازان را به خود جلب کرد.

انواع تیغه برف پاک کن خودرو

تیغه برف پاک کن از نظر جنس به سه نوع فلزی، ژله ای و هیبریدی تقسیم می شوند که هر یک کارایی خود را دارند.

تیغه برف پاک کن ژله ای

تیغه‌ های ژله‌ ای از جنس سیلیکون ساخته ‌شده‌اند که بهترین نوع تیغه محسوب می شوند. علاوه بر طول عمر بیشتر، در برابر سرما و گرما نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین قدرت آب‌گیری بسیار بیشتری نسبت به بقیه تیغه های فلزی دارند.

تیغه برف پاک کن هیبریدی

تیغه برف پاک کن از جنس هیبریدی، از مواد مرغوب و با کیفیت درجه یک ساخته شده است. جنس لاستیک آن از کیفیت بالایی برخوردار است. طرح آیرودینامیکی و محکم بدنه تیغه برف پاک کن باعث عبور راحت تر باد شدید و مانع از کنده شدن تیغه برف پاک کن از روی بازوی برف پاک کن می گردد. گیره نگهدارنده این محصول طوری طراحی شده است که روی اکثر خودروها قابلیت نصب دارد.

تیغه برف پاک کن فلزی (معمولی)

ارزان ترین نوع تیغه برف پاک کن برای خودرو ها است. تیغه این برف پاک کن ها دارای بدنه‌ صاف بوده و قسمت لاستیکی آن از نوع لاستیک فشرده است.

تیغه ها بر خلاف تصور عموم تنها مخصوص شیشه جلو نیستند و در برخی خودروها روی شیشه عقب نیز نصب می شوند.

* در کل، مهم ترین عملکرد برف پاک کن ها کمک به دید راننده و پیشگیری از تصادف در حین رانندگی است.

انواع تیغه برف پاک کن برای تمام خودروها قابل استفاده هستند. تفاوت تیغه ها برای خودروهای مختلف در اندازه آن ها است. به طور معمول، اندازه تیغه ها را با اینچ محاسبه می کنند.

اندازه تیغه های برف پاک کن

همانطور که گفتیم، انواع تیغه برف پاک کن از نظر جنس در دو نوع ژله ای و فلزی هستند که با توجه به نوع آب و هوای منطقه ای که راننده در آن تردد دارد، انتخاب می شود. این قطعه یدکی مخصوص یک خودروی خاص نیست و تنها تفاوت در اندازه آن ها است که تعیین می کند کدام تیغه برای کدام خودرو مناسب است. نداشتن اطلاعات کافی درباره این قطعه یدکی ممکن است راننده را در زمان خرید دچار اشتباه کند.
به عنوان مثال، برای خودروهای زانتیا و مگان می توان تیغه هایی به اندازه 19-24 را به کار برد. اندازه تیغه برف پاک کن برای خودرویی که اندازه آن مثل پراید کوچک است، به اندازه 18-18 است. تیغه برف پاک کن خودروی پژو نیز 22-22 است. اندازه تیغه برف پاک کن نباید از قاب شیشه بزرگ تر باشد. برای این که بتوانید اندازه دقیق تیغه خودروی خود را به دست بیاورید، با یک خط کش معمولی اندازه تیغه برف پاک کن قبلی روی خودروی خود را اندازه بزنید. اندازه گیری باید از ابتدا تا انتهای لاستیک برف پاک کن باشد.

اندازه نوشته شده روی انواع تیغه برف پاک کن بر حسب اینچ است. برای این که عددی را که با خط کش اندازه گرفته اید و بر حسب سانتی متر است به اینچ تبدیل کنید، آن را تقسیم بر ۲٫۵۴ کنید. گفتیم که اندازه تیغه برف پاک کن خودروی پژو 405 شماره 22 است. اگر این عدد را در عدد ۲٫۵۴ کنید، حاصل آن ۵٫۸۸ سانتی متر می شود که می توانید بر اساس آن برای خودروی خود تیغه مناسب را تهیه کنید.

انواع تیغه برف پاک کن خودرو
انواع تیغه برف پاک کن خودرو لنزو

نحوه بررسی و تعویض انواع تیغه برف پاک کن

انواع تیغه برف پاک کن برای هر خودرویی که باشد، نیاز به مراقبت و در موقع لزوم نیاز به تعویض دارد. عوامل جوی مثل بارش باران و برف و تابش مستقیم خورشید می تواند بر روی کارکرد تیغه ها تأثیر منفی داشته باشد. مواد به کار رفته در ساخت آن ها ممکن است خشک و پاره شوند یا ترک بردارند. تمام این خرابی ها می تواند روی شیشه خش بیندازد یا صدایی گوش خراش ایجاد کند. پیش از این که فصل سرما و بارندگی آغاز شود، این قطعات باید مورد بررسی کامل قرار بگیرند.
قبل از خرید تیغه برف پاک کن جدید، تیغه ها را بررسی ساده کنید. این کار بسیار ساده است. کافی است بخش سیاه رنگ لاستیکی یا ژله ای را با دست فشار دهید تا همچنان حالت انعطاف پذیری خود را حفظ کرده باشد. قاب تیغه ها نیز از نظر زنگ زدگی باید مورد بررسی قرار گیرند و در صورت لزوم اقدام به تعویض آنها کنید.
در اثر گذر زمان آلودگی هایی را که از روی شیشه پاک کرده است ممکن است به لبه برف پاک کن بچسبد که با چشم قابل مشاهده نخواهد بود. این آلودگی ها مانع می شوند که تیغه کامل به شیشه بچسبد و همین مسئله موجب می شود که کارایی برف پاک کن مختل شود.

وقتی معایب و نقص های زیر را روی انواع تیغه برف پاک کن مشاهده کردید، می توانید اقدام به تعویض کنید:
• در صورت مشاهده خشک شدن لبه تیغه ها
• نداشتن کارایی و تمیز نکردن سطح شیشه
• شنیدن صدای ناهنجار در زمان چپ و راست شدن تیغه ها روی سطح شیشه
• ایجاد خط و خش روی سطح شیشه و آسیب دیدن آن (خط و خش را می توان با پولیش از روی سطح شیشه ترمیم کرد)
• لرزیدن تیغه ها در زمان کار کردن

در زمان خرید انواع تیغه برف پاک کن می توانید از متخصصان لنزولامپ کمک بگیرید تا هم تیغه مناسب خودروی خود را تهیه کنید و هم قیمت مناسب را برای آن بپردازید.

همچنین می توانید برای مشاهده انواع تیغه ها، روی “تیغه برف پاک کن کلیک کنید و نمونه های بیشتری را مشاهده کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×