ساختار تیغه برف پاک کن خودرو

ساختار تیغه برف پاک کن لنزو

لنزو طبق روال همیشه برای بهبود کیفیت مقالات سعی دارد که اطلاعات جامع و کاملی را برای کاربران خود در نظر بگیرد. به همین دلیل برای شرح کامل از ساختار تیغه برف پاک کن خودرو  ابتدا به مروری کوتاه از تعریف و عملکرد تیغه برف پاک کن و “انواع تیغه برف پاک کن خودرو می پردازیم.

برف پاک کن چیست؟

برف پاک کن یک ابزاری روی شیشه در همه خودرو­ها است که برای از بین بردن باران، برف، ذرات کثیف، و یخ مورد استفاده قرار می ­گیرد. در برخی از خودروها برف پاک کن فقط روی شیشه­ های جلویی خودرو قرار دارد. برف پاک کن یکی از ابزارهای ضروری برای هر خودرویی است به خصوص در فصل­ های پاییز و زمستان.

بررسی درست کار کردن برف پاک کن قبل از شروع رانندگی در این فصل­ ها، واقعا مهم است؛ چرا که اگر در جاده برف و باران ببارد، بدون کار کردن برف پاک کن، قادر به ادامه رانندگی نخواهید بود.

برف پاک کن از یک بازو تشکیل شده که دارای یک تیغه لاستیکی بلند به سر این بازو وصل شده است و سمت دیگر آن دارای یک گشتاور می ­باشد. تیغه­ های برف پاک کن با حرکت روی روی شیشه ­های خودرو، آب، برف و یخ رو از روی شیشه، پاک می ­کند. امروزه در اکثر خودروها، سرعت برف پاک کن­ ها، قابل تنظیم می ­باشد. یکی با سرعت متوسط و دیگری به صورت بسیار تند.

برف پاک کن­ های امروزی دارای یک مخزن می ­باشند که با پر کردن این مخزن با آب، الکل و مایع­ های شوینده شیشه را تمیز می ­کند. برف پاک کن با پاشیدن این مایع از مخزن خود روی شیشه ­ها و با حرکت کردن تیغه ­ها بعد از پاشیدن این مایع، شیشه خودروی شما را تمیز می ­کند. همچنین در برخی از خودروهای لاکچری، این امکانات روی چراغ­ های خودرو نیز نصب شده­ اند تا چراغ را تمیز کند.

تیغه ­های به کار رفته در برف پاک کن­ ها دارای طول عمر بیشتر می ­باشند. این تیغه ­ها در برابر سرما و گرمای شدید، بسیار مقاوم هستند. طوری که چندین ساعت می­ توانند به صورت پیوسته کار کنند. تیغه­ های برف پاک کن به سه مدل معروف ژله ­ای، معمولی و هیبریدی تقسیم بندی می شوند. البته یک مدل دیگر هم وجود دارد که تیغه برف پاک کن برف گیردار است که خیلی برای عموم کاربرد ندارد.

اگر شما راننده هستید، به احتمال زیاد تا الان متوجه شده ­اید که برای راننده، هیچ چیز خطرناک ­تر از نداشتن دید خوب در حین رانندگی نیست. بارش شدید برف و باران بعضی وقتا به گونه ­ای است که راننده خودرو را کلا کور می­ کند و راننده قادر به دیدن جلوی خود نیست. در این نوع مواقع است که برف پاک کن اهمیت خود را نشان می ­دهد. در ادامه با ما همراه باشید، تا با همه ­ی مدل ­های برف پاک کن و نحوه “عملکرد تیغه برف پاک کن و ساختار تیغه برف پاک کن را برای شما توضیح دهیم.

انواع تیغه برف پاک کن

ساختار تیغه برف پاک کن
انواع تیغه برف پاک کن خودرو

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برف پاک کن یکی از ابزارهای ضروری برای هر خودرویی می ­باشد به همین سبب، انتخاب تیغه برف پاک کن مناسب، دارای اهمیت زیادی است. تیغه برف پاک کن ­ها به سه مدل ژله ­ای، معمولی و هیبریدی و نمونه دیگر آن برف گیردار در بازار وجود دارد.

تیغه برف پاک کن فلزی (معمولی)

تیغه برف پاک کن معمولی، ساده­ ترین و متداول ترین نوع تیغه روی خودروها می­ باشد. از پلاستیک فشرده شده، در تیغه برف پاک کن معمولی استفاده شده است. در ایران به تیغه برف پاک کن معمولی، تیغه فابریکی هم گفته می ­شود. از تیغه معمولی، در اکثر خودروهای داخلی استفاده می­ شود و دارای قیمت مقرون به صرفه ­ای نیز می­ باشد.

تیغه برف پاک کن ژله ای

تیغه برف پاک کن ژله ­ای، بهترین نوع تیغه برف پاک کن می­ باشد. این تیغه، نسل جدیدی از تیغه­ های برف پاک کن نسل جدید می ­باشد. جنس این تیغه از سیلیکون می­ باشد. این امر باعث شده که این تیغه ­ها طول عمر بیشتر و در برابر سرما و گرما مقاومت بیشتری داشته باشند. یک ویژگی بسیار مفید تیغه ژله ­ای این است که موقع تمیز کردن شیشه ­های خودرو، هیچ لکه ­ای از آب روی شیشه به جا نمی­ گذارد. تیغه برف پاک کن ژله ­ای مناسب برای افرادی است که در شرایط بارانی بیشتر رانندگی می­ کنند.

تیغه برف پاک کن هیبریدی

هیبریدی یا ترکیبی همانطور که از نام آن مشخص است، ترکیبی از برف پاک کن های معمولی فلزی و ژله ای هستند. در واقع از مزایای عملکرد برف پاک کن های فلزی و ویژگی های آیرودینامیکی و ظاهر برف پاک کن های ژله ای برخوردار هستند.
تیغه  ژله ای از یک نقطه به بازوی برف پاک کن متصله ولی تیغه هیبریدی از چند نقطه متصل است، که این امر نشان دهنده این است که تیغه هیبریدی قدرت و سرعت پاک کنندگی بیشتری نسبت به ژله ای دارد.

تیغه برف پاک کن برف گیردار

تیغه برف پاک کن برف گیردار، خیلی برای عموم شناخته شده نیست و خیلی مورد استفاده قرار نمی ­گیرد. این تیغه مناسب برای افرادی است که در مناطق کوهستانی که اکثرا بارش برف و باران زیاد هست، مناسب می باشد. تیغه برف گیر دار مخصوص پا کردن یخ و برف­ های سخت و زیاد از روی شیشه­ های خودرو می باشد.

ساختار تیغه برف پاک کن

ساختار تیغه برف پاک کن به گونه­ ای است که شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاد ولی اینطور نیست. در این قسمت از متن می­خواهیم به ساختار تیغه برف پاک کن بپردازیم.

در انتهای هر تیغه برف پاک کن، پوششی از جنس لاستیک قرار دارد که هدف آن، پاک کردن برف، باران، خاک و دیگر موارد است. موقعی که تیغه برف پاک کن خودرو تازه است، در حین کار کردن به خوبی و بدون هیچ لکه ­ای شیشه خودرو را تمیز می­ کند. اما با گذشت زمان و با انباشته شدن گرد و خاک روی این تیغه­ های برف پاک کن، باعث ایجاد شکاف و بریدگی روی لاستیک ­ها می­ شود و باعث می­ شود که مثل روز اول شیشه خودرو را به خوبی و بدون لکه تمیز نکند.

ساختار تیغه برف پاک کن به گونه ­ای است که فشار هر دوی آن­ ها یکسان است. ولی اگر گرد و خاک روی شاخه­ های کوچک تیغه (جایی که لاستیک به تیغه متصل شده است) جمع شود، فشار این دوتا تیغه برف پاک کن، برابر نخواهد بود و باعث می­ شود در موقع پاک کردن، لکه روی شیشه باقی بماند. برای جلوگیری از این کار باید از پوشش ­های محافظ برف پاک کن استفاده کنید.

در ماشین ­های امروزی، ساختار تیغه برف پاک کن به گونه ­ای است که سرعت حرکت آن روی شیشه، قابل کنترل است. و حتی در برخی از ماشین­ ها بیش از 10 حالت وجود دارد.

اگر در حین بارش شدید، درحال رانندگی هستید، اگر سرعت برف پاک کن شما کم باشد، باعث اختلال در رانندگی می ­شود. و اگر سرعت برف پاک کن بیش از اندازه باشد، بازهم برای راننده مشکل واضح دیدن جلو، به وجود خواهد آمد. به همین دلیل، خودروسازان از سنسورهای تشخیص باران در ماشین ­های جدید استفاده کرده اند.

نحوه عملکرد سنسورهای تشخیص باران به گونه ­ای است که اگر روی شیشه، آب به مقدار لازم برای به حرکت در آوردن این تیغه­ ها باشد، خود برف پاک کن بصورت خودکار شروع به کار کردن می ­کند. در سنسورهای تشخیص باران، از تابش فروسرخ با زاویه 45 درجه به شیشه جلو، از خیس بودن یا خشک بودن شیشه، مطلع می شود.

اگر تابش بازتابی از روی شیشه به این سنسورها کم باشد، تیغه های برف پاکن خودرو، بصورت خودکار شروع به کار می­ کند.

اجزای تیغه برف پاک کن
اجزای تیغه برف پاک کن خودرو

اجزای مهم ساختار تیغه برف پاک کن کدامند؟!

برف پاک کن شیشه از قسمت های مختلف زیر ساخته شده است:

بازوی برف پاک کن شیشه:

این قسمت معمولاً از فلز ساخته شده است.

اتصالات:

این اتصالات، تیغه برف پاک کن را به بازوی برف پاک کن متصل می­ کنند. مهم است که از کانکتور مناسب استفاده کنید تا مطمئن شوید که برف پاک کن بی صدا و به طور کارآمد عمل می کند.

خم کننده های فنری (داخل یا خارج تیغه لاستیکی):

خم کننده­ های فنری به این دلیل استفاده شده ­اند که تیغه لاستیکی فشار یکنواخت و حتی پاک کننده را در تمام طول کار خود حفظ کند. انحنای خم کننده ­های فنر با شیشه جلو خودرو مطابقت دارد تا بین تیغه و شیشه تماس کامل داشته باشید.

عنصر لاستیکی:

ساخته شده از لاستیک طبیعی  لبه انعطاف ­پذیر را تضمین کند؛ زیرا تیغه در پایان هر ضربه در طول شیشه جلو تغییر زاویه می دهد. عنصر لاستیکی که با شیشه تماس پیدا می­ کند برای کاهش اصطکاک با یک پوشش مخصوص و پودر گرافیت به صورت سطحی تامین می شود و مشخصات دقیق تشکیل شده باعث می شود زاویه ­ای صاف را در حین چرخاندن برف پاک کن به جلو و پایین شیشه جلو تضمین کند.

اسپویلر:

اسپویلر بر روی برف پاک کن شیشه جلو رانندگان نصب شده است تا کارآیی آیرودینامیکی آن را کاهش داده و در هنگام رانندگی با سرعت زیاد، بادگیر را کاهش دهد.

از بین همه این قسمت­ ها، عنصر لاستیکی قسمتی است که بیشتر در معرض سایش قرار می گیرد. به خصوص که لاستیک حتی بدون استفاده به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آب و هوا خراب می شود.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

1 دیدگاه برای “ساختار تیغه برف پاک کن خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×