دیفیوزر چیست ؟

دیفیوزر چیست

دیفیوزر

اگر جزو عاشقان مسابقات اتومبیل رانی باشید و یا این که به خودرو های اسپرت علاقه مند باشید، بدون شک تا به این لحظه با قطعه دیفیوزر یا دفیوزر آشنا شده اید.

این قطعه را می توان به عنوان یکی از مهمترین قطعات خارجی خودرو دانست که اهمیت زیادی در طول عمر خودرو دارد.

با این اوصاف بخش زیادی از مردم اطلاعات دقیقی پیرامون دیفیوزر  و نقش آن در خودرو ندارند.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شیوه ای دقیق این محصول و البته کاربرد آن را خدمت شما عزیزان شرح دهیم. لذا بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

دیفیوزر چیست ؟

قبل از این که بخواهیم به نقش دیفیوزر در خودرو بپردازیم. بهتر است ابتدا مروری بر روی ماهیت این دسته از تولیدات داشته باشیم. بدون شک این موضوع می تواند درک شما از این مقاله را افزایش دهد.

در واقع دیفیوزر به قطعاتی به گفته می شود که در سپر عقب خودرو نصب می شوند. این دسته از تولیدات عموما از جنس پلاستیک فشرده بوده و دارای شبکه های مختلفی هستند.

همین ساختار شبکه ای باعث می شود تا این دسته از تولیدات بتوانند جریان هوای موجود در بخش زیرین خودرو را به شیوه ای ایده آل هدایت نمایند. این فاکتور در نهایت فشار وارده بر روی بخش زیرین خودرو را کاهش می دهد.

این موضوع برای خودرو های مسابقه ای و البته به آن دسته از رانندگانی که با سرعت بالا حرکت می کنند، می تواند بسیار مفید باشد.

به همین جهت است که اغلب سازندگان خودروهای حرفه ای این قطعه را در بخش انتهایی خودرو نصب می کنند.

با انتخاب ” دفیوزر ” می توانید لیستی از متنوع ترین دیفیوزرها را برای انواع خودروها با بالاترین کیفیت در ” فروشگاه لنزو ” مشاهده کنید.

دفیوزر در دسته ” لوازم اسپرت خارج خودرو ” قرار می گیرد که با نصب آن می توانید خودروی خود را به یک خودروی اسپرت تبدیل کنید.

انواع دفیوزر خودرو
کاربرد دیفیوزر خودرو

کاربرد دیفیوزر چیست ؟

متاسفانه اغلب افراد تصور می کنند که دفیوزر تنها برای زیبایی و البته اسپرت کردن ظاهر خودرو ها نصب می شود.

با این وجود باید عنوان کنیم که این دسته از تولیدات کاربردی فراتر از شکل ظاهر دارند.

در حقیقت زمانی که خودرو با سرعت بالا حرکت می کند، یک جریان هوا در بخش زیرین آن ایجاد می شود. این جریان هوا باعث می شود تا بخش عقبی خودرو به سمت بالا برود. به عبارت ساده تر این جریان بخش عقب خودرو را به سمت بالا فشار می دهد.

این فشار در سرعت های بالا و ویژه در هنگام گردش (مانند سر پیچ ها ) باعث منحرف شدن خودرو می شود. این فاکتور همان چیزی است که باعث بروز حوادث ناگوار در جاده می شود.

دیفیوزر قطعه ای است که باعث می شود تا فشار هوای موجود در بخش زیرین خودرو به شیوه ای مناسب توزیع شود. این موضوع در نهایت باعث می شود تا بخش عقبی خودرو به پایین کشیده شود.

این فاکتور چسبندگی خودرو به سطح جاده را بیشتر کرده و در نهایت باعث می شود تا از انحراف خودرو در هنگام گردش جلوگیری شود. البته قرار  دادن یک باله بر روی بخش عقبی خودرو باعث می شود تا چسبندگی بخش عقبی خودرو به جاده بیشتر  شود. این موضوع در نهایت باعث می شود تا عملکرد دیفیوزر بسیار پایدار تر و البته ایده آل تر شود.

انواع دیفیوزر

دفیوزر خودرو
کاربرد دیفیوزر خودرو

طی چند سال گذشته دیفیوزر ها به یک قطعه اساسی در موتور خودرو های مسابقه ای تبدیل شده اند. بر همین اساس هم بوده که انواع مختلفی از آن ها خلق شده است.

در واقع خودرو ساز ها سعی کرده اند تا مدل های پیشرفته تر و البته بهینه تری از این محصولات را خلق نمایند.

در حالت عادی دیفیوزر ها دارای سه نوع ساده و دو طبقه ( double-decker) یا چند طبقه (Multi-deck) هستند.

مدل های ساده را می توان جزو نخستین مدل های دیفیوزر دانست که در ابتدا با هدف کنترل فشار هوای زیر خودرو ها خلق شد. اما در سال 2009 شرکت هایی همچون تویوتا برای نخستین بار از مدل های دو یا چند طبقه رونمایی کردند. آن ها این تولیدات را برای خودرو های مسابقه ای خود خلق کرده بودند تا بتوانند در جریان مسابقات، موفقیت های بیشتری را کسب کنند.

این دسته از محصولات می توانند به شیوه ای بسیار ایده آل تر فشار هوا را از بخش زیرین خودرو خارج نمایند.

این موضوع در نهایت باعث می شود تا ماشین به شیوه ای بسیار ایده آل به سطح زمین بچسبد. این فاکتور همان عاملی است که از انحراف خودرو ها جلوگیری می کند.

همراه ما باشید با خواندن مقاله: چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم ؟

دیفیوزر برای خودرو های عادی

با افزایش محبوبیت دفیوزر برای خودروهای مسابقه ای، کم کم عاشقان ماشین های اسپرت همم این محصولات را در خودرو های خود به کار می گرفتند.

اگرچه این قطعه می تواند هدایت خودرو شما را ساده تر نماید. اما باید عنوان کنیم که کاربرد اصلی آن در سرعت های بالا مشخص می شود.

در خودرو های عادی، غالبا در بخش های کناری، انحنا های مختلفی اعمال می شود. این انحنا ها باعث می شود تا برخورد بدنه ماشین با جریان هوا به حداقل حالت خود برسد. بر همین اساس می توان گفت که عملا دیفیوزر ها برای خودرو های عادی چندان کاربرد ندارد.

پیشنهاد لنزو: تیونینگ خودرو چیست ؟

سخن آخر

دیفیوزر را می توان به عنوان یکی از قطعات جانبی برای سپر خودرو های دانست. این قطعه عموما بر روی سپر خودرو ها نصب شده و می تواند جریان هوای موجود در بخش زیرین خودرو را به طرز چشمگیری کاهش دهد. بر همین اساس چسبندگی خودرو با سطح جاده بیشتر می شود.

این فاکتور در نهایت باعث می شود تا هدایت خودرو در سرعت های بالا بسیار ساده تر شود. چنانچه شما هم به دنبال خرید دیفیوزر برای ماشین تان هستید و یا این که می خواهید اطلاعات بیشتری را در رابطه با آن کسب کنید، بهتر است هم اکنون با کارشناسان ما در لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×