تیونینگ خودرو چیست ؟

تیونینگ خودرو

تیونینگ را می توان جزو اصطلاحات شناخته شده در دنیای خودرو ها دانست که توسط عاشقان خودروهای اسپرت به کار می رود. با این وجود بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی در رابطه با آن ندارند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا مروری بر روی این موضوع و جنبه های مختلف آن داشته باشیم. از طرفی دیگر ما علاوه بر ماهیت، تاریخچه آن را هم خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم. لذا اگر شما هم تمایل دارید که بدانید تیونینگ خودرو چیست ؟ بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

تیونینگ خودرو چیست ؟

اگر بخواهیم به زبانی ساده تیونینگ خود را شرح دهیم باید بگوییم که تیونینگ عبارت است از ارتقای ساختار فنی یا ظاهری موتور خودرو؛ برای مثال ارتقای توان موتور اسپرت کردن ظاهری آن بهبود سیستم تعلیق خودرو و موارد مشابه همگی جزو تیونینگ به حساب می آید.
متاسفانه بسیاری از افراد تیونینگ را با تعمیر اشتباه می گیرند. حال این که تعمیر عموما برای رفع مشکلات ساختاری خودروها می باشد. تیونینگ عموما زمانی صورت می گیرد که خودروی مورد نظر هیچ گونه اشکالی ندارد و مالکیت آن صرفاً برای ارتقای توان خودرو و یا خاص بودن آن نسبت به انجام تغییرات اقدام می‌کند. البته باید عنوان کنیم که این موضوع مزایا و معایب مختص به خود را دارد. ما در ادامه تمام جنبه های آن را به شیوه ای دقیق تر برای شما بررسی کرده‌ایم.

مروری بر تاریخچه تیونینگ

شروع اقدام تیونینگ را می توان همزمان با دورانی دانست که نخستین خودروها پا به عرصه وجود گذاشتند. در حقیقت در این بازه زمانی عموماً مهندسان مستقل نسبت به ارتقاء و یا تغییر خودروهای تولید شده اقدام می‌کردند. اما واژه و فرهنگ تیونینگ برای نخستین بار به شیوه‌ای مستقل در اواسط قرن بیستم شکل گرفت. یعنی حدود نیم قرن پیش که ماشین های سواری در بین عموم مردم نفوذ بالایی پیدا کردند.
نخستین بار در دهه ۶۰ میلادی بود که واژه تیونینگ در میان مهندسان باب باشد. در این زمان تیونینگ عموماً به تغییر ظاهری خودروها اطلاق می شد. اما کم کم تغییرات و ارتقای توان موتور و مشخصات فنی هم زیرمجموعه این واژه شد. با افزایش محبوبیت تیونینگ میان رانندگان، کم کم این موضوع به عنوان یک امر تخصصی در میان جامعه رواج پیدا کرد. به گونه ای که بسیاری از شرکت‌ های سازنده زیر مجموعه ها و گروه های ویژه ای را برای انجام تیونینگ راه اندازی نمودند. این نفوذ تا به این لحظه همچنان روند صعودی خود در میان رانندگان و به ویژه نسل جوان حفظ کرده است. به گونه‌ای که هر ساله طیف بیشتری از رانندگان نسبت به تیونینگ خودروهای خود اقدام می کنند.

تیونینگ شامل چه بخش هایی می شود ؟

تیونینگ ماشین
آشنایی با تیونینگ خودرو

همان گونه که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، تیونینگ خودرو این روزها شامل تمام قسمت های ظاهری و فنی خودرو می‌شود. اما به طور معمول چند قسمت از بخش‌های داخلی و خارجی خودرو وجود دارد که به شیوه ای ویژه تر بر روی آن ها تمرکز می شود.
در حالت کلی تیونینگ بر روی دو بخش ظاهری و فنی صورت می‌گیرد. در بخش ظاهری عموما تغییرات بر روی درب ها، سقف، چراغ، سپر، سیستم صوتی و تصویری، سر اگزوز، ارتفاع خودرو، تایر و رینگ، جلو پنجره، صندلی، روکش و شیشه های خودرو انجام می شود. برای مثال در تیونینگ برای خودروهای معمولی سانروف یا سقف شیشه ای ایجاد می شود. به عبارت ساده‌تر در تمام بخش‌های تیونینگ تغییرات ویژه‌ای بر روی ظاهر صورت گرفته و عموماً طراحی کلی خودرو از حالت معمولی متمایز شده و به شیوه ای اسپرت در می آید.
جهت خرید لوازم اسپرت خودرو  از محصولات باکیفیت و دارای ضمانت لنزو استفاده کنید.
در بخش فنی عموما بر روی افزایش توان و قدرت موتور، فیلتر هوا، کاهش وزن، استفاده از توربو شارژر، بهینه کردن خروجی دود و اگزوز تمرکز می شود. در واقع این بخش ها از اصلی ترین قسمت‌هایی هستند که تیونینگ بدنه بر روی آن ها متمرکز می شود.

مزایا و معایب تیونینگ خودرو چیست ؟

تقریباً تمام اقداماتی که بر روی خودروها صورت می گیرد، متناسب با نوع وظیفه‌شان دارای مزایا و معایبی مختص به خود می باشد. تیونینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع تیونینگ خودرو علاوه بر جنبه های مثبتی که دارد می‌تواند نقاط ضعف و معایب ویژه‌ای را هم در خود داشته باشد.
اگر بخواهیم مزایای تیونینگ خودرو را برای شما ذکر کنیم باید بگوییم که این عمل می‌تواند به نوبه خود موجب بهبود شکل ظاهری و توان فنی خودروی شما شود. برای مثال اغلب افراد با کمک تیونینگ خودرو می توانند ظاهری شیک و زیبا به خودروی خود بدهند و از این طریق آن را در کانون توجه قرار دهند. این موضوع در آینده برای فروش خودرو هم می تواند یک امتیاز بسیار مثبت باشد. افزون بر این موارد افزایش توان موتور خودرو می تواند گشتاور و شتاب خودرو را به طرز چشمگیری افزایش دهد. این موضوع در رانندگی یک  نقطه قوت بسیار عالی به شمار می‌آید. لذا اغلب افرادی که عاشق خودروهای اسپرت هستند، در گام اول به سراغ تیونینگ خودرو می‌روند. اما باید بدانید که این موضوع نقاط ضعف ویژه‌ای هم دارد. برای مثال اغلب خودروهایی که تیونینگ می‌شوند، آسیب پذیری بیشتری در برابر ضربات و شرایط نامساعد رانندگی دارند. برای مثال مواردی همچون کاهش ارتفاع می تواند حرکت خودرو را خشک کرده و آن را در برابر ناهمواری های سطح جاده آسیب‌پذیرتر کند.
مازاد بر این افزایش غیر استاندارد توان موتور می‌تواند عمر خودرو را به شدت کاهش دهد. همین مورد سبب شده تا بسیاری از مهندسان و افراد حرفه ای در این حوزه، تیونینگ را منوط به شرایط خاصی بدانند. برای مثال مواردی که خارج از حد اعتدال است،  در نهایت باعث می‌شود تا هزینه‌های بیشتری بر روی دست شما بماند. بر همین اساس بهتر است تیونینگ را تحت نظر مهندسان باتجربه و افراد خبره انجام دهید تا مبادا عمر مفید خودرو شما کاهش یابد.

سخن نهایی

تیونینگ خودرو چیست ؟ تیونینگ خودرو را می توان به عنوان یکی از شناخته شده ترین و البته محبوب ترین اقدامات در بین رانندگان نسل جوان دانست. در واقع این واژه به مجموعه‌ای از اقدامات اطلاق می‌شود که در آن شکل ظاهری و توان فنی خودرو ارتقاء داده می شود. ابن عمل می تواند قدرت کلی ماشین و ظاهر آن را به شیوه ای بسیار ایده‌آل تر بهبود دهد.
این فاکتور نه تنها برای رانندگان و عاشقان خودرو جذابیت ندارد، بلکه می تواند ارزش نهایی خودرو را افزایش داده و فرآیند و فروش آن را ساده تر نماید. البته این موضوع به شرطی است که فرآیند تیونینگ را به شیوه ای اصولی و استاندارد انجام دهید.
ما در این مقاله سعی کردیم تا این موضوع و جنبه‌های مختلف آن را برای شما عزیزان مورد نقد و بررسی قرار دهیم. با این اوصاف اگر در این زمینه نیازمند راهنمایی های بیشتری هستید، می توانید با کارشناسان ما در گروه لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

1 دیدگاه برای “تیونینگ خودرو چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×