تفاوت لامپ cob با لامپ smd

تفاوت لامپ cob با لامپ smd

در مقالات قبلی به طور کامل با انواع چیپ لامپ های خودرو مانند COB ، CSP و SMD آشنا شدید. در این مقاله می خواهیم به تفاوت لامپ cob با لامپ smd بپردازیم.
چراغ های SMD و COB دو نوع پر کاربرد از چراغ های LED هستند که تشابه زیادی با هم دارند. اما متاسفانه اغلب مردم تفاوت لامپ cob با لامپ smd را نمی دانند. این روز ها طیف بسیار زیادی از انواع چراغ LED در بازار تولید شده است.
در واقع این چراغ ها را می توان نسل جدید تری از ال ای دی ها دانست که موجب بهبود کارایی و البته عملکرد آن ها شده اند. مصرف انرژی کمتر، توزیع بهتر نور، منطقه مورد روشنایی بیشتر و … از جمله مزیت هایی است که ای دسته از محصولات با خود دارند.
اگرچه ماهیت و شکل ظاهری این چراغ ها تا حد زیادی مشابه همدیگر است، اما در ساختار و عملکرد دارای تفاوت های زیادی هستند. همین مورد هم باعث شده تا هر کدام برای طیف خاصی از امور مناسب باشند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت لامپ cob با لامپ smd بپردازیم. البته قبل از آن بهتر است ماهیت این دو نوع چراغ را درک کنید. بدون شک این موضوع می تواند به شما کمک کند تا درک بهتر و بیشتری از مقاله پیش رو داشته باشید.

لامپ COB چیست ؟

لامپ های COB را می توان به عنوان نسل جدیدی از چراغ های ال ای دی دانست که توانسته اند در این حیطه یک انقلاب به تمام معنا ایجاد کنند. در حقیقت عبارت COB مخفف واژه chip on board است. این لامپ ها به عنوان پیشرفت تازه ای در زمینه ساخت و تولید چراغ های ال ای دی شناخته می شوند.
در این دسته از تولیدات، تعداد مشخصی از لامپ های ال ای دی به شیوه ای متراکم بر روی یک بورد واحد قرار گرفته اند. از طرفی دیگر در این تولیدات، چیپ ها فشرده تر شده و به همین جهت گرمای کمتری را هم تولید می کنند.
افزون بر این موارد هیت سینک آن ها نیز کوچکتر بوده و به همین جهت است که ابعاد کوچکتری دارند.
مجموع این موارد سبب شده تا از این چراغ ها در خودرو ها، گوشی های هوشمند و موارد مشابه استفاده شود.
باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این دسته از لامپ ها در حقیقت تعدادی دیود هستند که بر روی یک بورد واحد قرار گرفته اند. تمام این لامپ ها نیز یک مدار مشترک و دو اتصال دارند که هدایت جریان از طریق آن ها انجام می شود.

پیشنهاد لنزو خواندن مقاله: لامپ cob چیست ؟ 

لامپ فشنگی سقفی cob
لامپ فشنگی سقفی cob با بهترین نوردهی نمونه ای از لامپ cob

لامپ SMD چیست ؟

لامپ های SMD را می توان به عنوان پرکاربردترین مدل های چراغ ال ای دی دانست. نوع تکنولوژی ساخت این محصولات بر پایه لحیم کاری می باشد. همین مورد هم باعث این نامگذاری آن شده است چرا که نام آن مخفف عبارت Surface Mounted Device می باشد.
این محصولات هم مانند مدل های قبلی از چندین دیود مختلف تشکیل شده اند. با این تفاوت که هر کدام از این دیود ها دارای دو یا چند پایه برای لحیم کاری هستند. از طرفی دیگر در لامپ های اس ام دی هیچ گونه برد واحدی وجود ندارد. به همین جهت است که هر یک از دیود های آن هم می تواند رنگی متفاوت با دیود کناری داشته باشد. این موضوع باعث شده تا این محصول برای انجام نورپردازی های مختلف مناسب تر باشند.
برای خرید این محصول با انتخاب smd از بین تنوع بالای این محصولات در فروشگاه لنزو محصول موردنظر حود را انتخاب نمایید.
همچنین مقاله همه چیز درباره لامپ اس ام دی می تواند راهنمای جامعی برای شما دوست عزیز باشد.

لامپ smd5 تایی لنزو
لامپ smd5 تایی لنزو با بالاترین نوردهی ساخته شده با چیپ smd

تفاوت های لامپ cob با لامپ SMD

همانگونه که تا به این لحظه باین کردیم، لامپ cob و لامپ SMD  هر دو دارای یک ماهیت مشخص هستند. در واقع هر دوی آن ها به عنوان لامپ های ال ای دی شناخته می شوند. اما هر دوی آن ها در زمینه ساختار و البته ماهیت برد با همدیگر متفاوت هستند. همین مورد هم باعث شده تا این دسته از تولیدات دارای تفاوت های آشکاری باشند. ما در ادامه برخی از این تفاوت ها را ذکر کرده ایم.

تعداد دیود در هدلایت COB و SMD

تعداد دیود یکی از مهم ترین شاخصه هایی بوده که باعث بروز تفاوت شده است. در لامپ های COB به دلیل عدم لحیم کاری پیوسته و البته فشرده بودن چیپ ها، تعداد بیشتری از دیود بر روی یک سطح مشترک قرار گرفته اند. تعداد دیود ها در یک لامپ COB عموما 9 عدد است. حال این که در لامپ های اس ام دی حدود 3 الی 6 عدد است.

گرمای کمتر هدلایت smd

عموما لامپ های اس ام دی در مقابل لامپ های cob گرمای کمتری را تولید می کنند. همین مورد باعث طول عمر بیشتر هدلایت smd شده است.

بازده نوری SMD بیشتره یا COB ؟

میزان نور تولیدی در هر وات یکی دیگر از تفاوت لامپ cob با لامپ SMD است. در واقع لامپ های اس ام دی به ازای هر وات حدود 50 تا 100 لومن روشنایی تولید می کنند. در مقابل لامپ های cob به ازای هر وات حدود 80 لومن تولید می کنند. به همین جهت است که بازدهی بسیار بیشتری نسبت به مدل های اس ام دی دارند.

نوع نور تولیدی

تفاوت در ساختار و البته نحوه تولید این دو چراغ باعث شده است تا نور خروجی از آن ها نیز متفاوت باشد. در واقع لامپ های cob بیشتر یک نور متمرکز را از خود نشان می دهند. حال این که نور خروجی از از لامپ های اس ام دی عموما یکنواخت است.

تنوع رنگ تولیدی در هدلایت cob و smd چگونه است ؟

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های تفاوت لامپ cob با لامپ smd، تنوع نوری آن ها می باشد. در لامپ یا هدلایت های cob تنها می توان یک رنگ را تولیدی نمود. در حالی که لامپ های اس ام دی قادر به تولید چند نوع رنگ به صورت همزمان هستند. این موضوع هم از طریق تنظیم سطح خروجی دیود ها ممکن می شود.
با خرید لامپ اس ام دی smd از لنزو از مزایای این لامپ استفاده کنید.

نوع اتصال هدلایت cob و smd

عموما در لامپ های اس ام دی برای ایجاد اتصال دیودها از سیم هایی با آلیاژ طلا استفاده می شود. همین مورد باعث شده تا در حین افزایش دما، عمر بالاتری داشته باشند. اما در لامپ های سی او بی تمام دیود ها بر روی یک برد مشترک قرار دارند و اتصال از این طریق فراهم می شود. این برد می تواند از جنس فلز و یا سرامیک باشد که هر دو مقاومت بالایی دارند.

سخن آخر

لامپ های cob و smd  دو دسته مطرح از انواع لامپ ال ای دی هستند. ما در این مقاله سعی کردیم تا به شیوه ای دقیق ویژگی های این دو دسته از لامپ ها را شرح دهیم. از طرفی دیگر تفاوت لامپ cob با لامپ smd را هم خدمت شما عزیزان بیان کردیم تا بتوانید به شیوه ای بهتر و دقیق تر تصمیم گیری داشته باشید. چنانچه به نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، می توانید با شماره های 3 شعب لنزو ( 335329303396958633971841 ) تماس حاصل فرمایید.

همراه ما باشید با مقاله: انواع چیپ هدلایت

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×