انواع صفحه کیلومتر خودرو

انواع صفحه کیلومتر خودرو

صفحه کیلومتر خودرو را می توان به عنوان یکی از ایده آل ترین و البته بهترین اجزای خودرو دانست که تاثیر زیادی در بهبود رانندگی افراد دارد. این در حالی است که اغلب افراد با انواع صفحه کیلومتر خودرو و علائم آن آشنایی ندارد. این بخش اطلاعات مفیدی را از وضعیت خودرو و البته شرایط رانندگی به شما می دهد. بر همین اساس نبود آن می تواند تاثیر منفی بر روی روند رانندگی شما داشته و یا خطر حوادث مختلف را افزایش دهد.
به همین جهت است که رانندگان حرفه ای همواره توجه ویژه به تعویض و یا تغییر آن دارند. شرکت های تولید کننده نیز مدل های مختلفی از آن را تولید می‌کنند. با این وجود بخش زیادی از افراد اطلاعات کافی در مورد آن ندارند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم انواع صفحه کیلومتر خودرو را برای شما عزیزان شرح دهیم. لذا اگر تمایل دارید تا به شیوه تخصصی تر با این قطعه آشنا شوید، حتما ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

صفحه کیلومتر خودرو

قبل از این که بخواهیم به سراغ انواع صفحه کیلومتر خودرو برویم، بهتر است ابتدا با ماهیت کلی این محصول آشنا شوید. در واقع صفحه کیلومتر خودرو به نمایشگری گفته می‌شود که در پشت فرمان قرار داشته و می‌تواند به صورت آنالوگ و یا دیجیتال باشد.

مدل های آنالوگ عموما از عقربه و چراغ های هشداردهنده برای نمایش اطلاعات استفاده می کنند. اما در مدل های دیجیتال عموماً اطلاعات بر پایه اشکال آماری ارائه می شود که می تواند همچون یک کادر پرشونده یا یک عدد باشد.

در این صفحه کیلومتر ها عموماً اطلاعاتی در مورد آمپر آب، آمپر بنزین، میزان سرعت، شدت دور موتور، وضعیت باتری وضعیت ترمز دستی، وضعیت چراغ ها و موارد دیگر ارائه می شود. این اطلاعات می تواند به شخص راننده کمک کند تا شرایط خودرو را بهتر درک کند. از طرفی دیگر می‌تواند وضعیت رانندگی خود را به شیوه ای بهتر دریافته و به گونه ای هوشمندانه تر آن را مدیریت نماید. همین مورد سبب می‌شود تا این محصولات به عنوان یک قطعه اساسی برای تمام خودروها تلقی شوند. به گونه ای که این روزها رانندگی بدون آن امری بسیار دشوار است.

انواع صفحه کیلومتر خودرو

کاربرد و البته ماهیت صفحه کیلومتر ها سبب شده تا انواع مختلفی از آن ها در بازار عرضه شود. در حقیقت این روزها انواع صفحه کیلومتر در بازار وجود دارد که کدام از آنها اطلاعات مختلف و البته ظاهری متفاوت دارند. همین مورد سبب شده تا کارشناسان آن ها را در دسته های مختلفی قرار دهند. در واقع این روز ها برای تقسیم بندی انواع صفحه کیلومتر خودرو، مولفه ها و فاکتورهای مختلفی بیان می شود.

جنس بدنه، نوع ساختار، میزان اطلاعات نمایشی، ابعاد، نوع موتور عقربه بکار رفته و … از جمله فاکتورهایی است که این روزها انواع صفحه کیلومتر خودرو را بر اساس آن دسته بندی می کنند. برای مثال بر اساس  نوع موتور عقربه به کار رفته بیش از 5 دسته بندی وجود دارد. برای مثال موتور عقربه کروز، موتور عقربه سازه پویش، موتور عقربه مجد و…. از جمله مواردی هستند که در این دسته بندی دیده می شود. در نظر داشته باشید که هر کدام از این موارد می‌توانند زیر دسته های دیگری داشته باشند؛ چراکه صفحه کیلومتر در بازار ایران بسیار گسترده و متنوع است.

انواع صفحه کیلومتر خودرو در بازار ایران

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، فاکتورها و مولفه های مختلفی برای تقسیم بندی صفحه کیلومتر خودروها وجود دارد.  هر یک از این فاکتورها می تواند به شیوه‌های مختلف صفحه کیلومتر ها را دسته بندی کند. اما نوع ساختار و تکنولوژی به کار رفته در آن را می‌توان جامع‌ترین و البته بهترین راهکار برای تقسیم بندی صفحه کیلومتر خودرو ها دانست. در این حالت کلیه صفحه کیلومتر خودروها به دو نوع عقربه ای و دیجیتال تقسیم می شود. ما در ادامه هر دو نوع را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

* با انتخاب صفحه کیلومتر خودرو می توانید شاهد تنوع بالای این محصول در فروشگاه لنزو شوید.

صفحه کیلومتر خودرو عقربه ای

انواع صفحه کیلومتر
آشنایی با انواع صفحه کیلومتر خودروها

این نوع صفحه نمایش صفحه کیلومتر را می توان رایج‌ترین دسته از صفحه کیلومتر هایی دانست که در ایران وجود دارد. در واقع می توان گفت که تمام خودروهای ساخت داخل از این نوع عقربه برای نمایش اطلاعات لازم استفاده می‌کنند. در این شیوه تنها دو ابزار برای نمایش اطلاعات وجود دارد.

ابزار اول عقربه‌ها هستند و ابزار دوم چراغ های هشدار دهنده است. در این دسته از صفحه کیلومتر ها عموماً مولفه هایی همچون میزان بنزین، آمپر آب، میزان دور موتور و میزان سرعت به کمک عقربه ها نمایش داده می شود. از طرفی دیگر در این صفحه نمایش عموما دور موتور و میزان سرعت با استفاده از عقربه های بزرگ و دو مورد بعدی با استفاده از عقربه های کوچکتر نمایش داده می شود.

افزون بر  این موارد اطلاعات حیاتی دیگری هم نمایش داده می شود. اما برای نمایش آن ها از عقربه استفاده نمی شود. بلکه به جای آن از چراغ های هشدار دهنده استفاده می‌شود. این چراغ ها دو حالت فعال و غیر فعال دارند. از جمله آن ها می توان به فعال بودن یا نبودن ترمز دستی، چراغ های جلو، وضعیت باتری، وضعیت روغن و موارد مشابه اشاره نمود.

بدیهی است که هر اندازه صفحه کیلومتر خودرو شما پیشرفته تر باشد، اطلاعات بیشتری در این بخش نمایش داده می شود. برای مثال بسیاری از خودروهای پیشرفته هشدار های مبنی بر سرعت مجاز و غیرمجاز را هم ارائه می دهد که می تواند برای راننده بسیار مفید باشد.

صفحه کیلومتر دیجیتال

این دسته را می‌توان پیشرفته ترین نوع صفحه کیلومتر در بین خودروهای جهان دانست. با این اوصاف در اغلب خودروهای داخلی چنین فناوری دیده نمی‌شود. به همین جهت است که چنین صفحه‌ نمایش‌ هایی تنها در خودروهای پیشرفته وارداتی به چشم می‌خورد. با این اوصاف این صفحه نمایش اطلاعات بسیار مفید و البته گوناگونی را ارائه می‌دهد. در این صفحه نمایش ها بر خلاف مدل‌های قبلی، خبری از عقربه ها نیست.

در این صفحه کیلومتر ها، نمایش اطلاعات به شیوه های مختلفی انجام می شود. برای مثال میزان سرعت و یا دور موتور را به شکل یک عقربه، کادر پرشونده یا مقدار عددی آن نمایش می دهد. از طرفی دیگر هشدار ها و اطلاعات آماری را هم با استفاده از شکال یا جلوه های ویژه نمایش می دهد. این مورد سبب می‌شود تا انتقال اطلاعات به شیوه ای بهتر و البته سریعتر انجام شود. این فاکتور عاملی شده تا این دسته از صفحه کیلومتر ها گزینه های کارآمدتری تبدیل شوند.

سخن آخر

صفحه کیلومتر خودرو را می توان یکی از اجزای حیاتی برای خودروها دانست که اطلاعات دقیقی از شرایط ماشین و البته رانندگی را به شما ارائه می دهد. بر این اساس افراد می توانند خودرو خود را به شیوه ای بهینه تر هدایت نمایند. این کارایی موثر سبب شده تا انواع مختلفی از آن ها تولید و عرضه شود.

ما در این مقاله سعی داریم تا انواع صفحه کیلومتر خودرو را برای شما عزیزان بیان کنیم. با این اوصاف اگر نیازمند اطلاعات بیشتر هستید و قصد خرید صفحه کیلومتر خودرو را دارید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در گروه لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×