نحوه تعویض فیوز خودرو

تعویض فیوز خودرو

فیوز خودرو را می‌توان جزو قطعاتی دانست که تاثیر زیادی در عملکرد خودرو دارد. با این اوصاف این محصولات مانند سایر لوازم یدکی خودرو مصرفی بوده و ممکن است در اثر جریانات مختلف از بین رفته و نیازمند تعویض باشند. با این حال رانندگان اطلاعات دقیقی پیرامون این محصولات نداشته و نمی دانند که چگونه نسبت به تعویض فیوز خودرو اقدام کنند.
ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شیوه ای دقیق این موضوع را زیر ذره بین نقد و بررسی خود قرار دهیم.
چنانچه شما هم تمایل دارید تا با این محصول و البته نحوه تعویض آن آشنا شوید، بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

چرا فیوز خودرو می سوزد ؟

قبل از اینکه بخواهیم به چگونگی تعویض فیوز خودرو بپردازیم، بهتر است ابتدا با دلیل سوختن آن آشنا شوید.
در واقع این موضوع به شما کمک می کند تا درک بیشتری از این مقاله داشته باشید و بتوانید به شیوه ای بهتر از فیوز خودرو خود نگهداری کرده و نسبت به تعویض دوره آن اقدام نمایید.
در حقیقت باید عنوان کنیم که وظیفه فیوزها کنترل جریان ورودی به اجزای برقی خودرو می باشد.  چنانچه نوسانات برق خودرو بیش از حد معمول باشد، فیوز باعث قطع جریان می شود.
در حقیقت هر فیوز میزان مشخصی از جریان برق را کنترل می‌کند.  چنانچه این جریان بیش از مقدار مشخصی شود، فیوز به طور معمول ذوب شده و این اقدام باعث قطع جریان برق می شود.
لذا اگر در سیستم برق خودرو شما نوسان غیر معمولی رخ دهد،  فیوز برای جلوگیری از آسیب زدن این نوسان به دستگاه مورد نظر، به طور اتوماتیک قطع شده و یا در اصطلاح می‌گویند که فیوز سوخته است.

نحوه تعویض فیوز خودرو

تعویض فیوز خودرو جزو فاکتورهایی است که متاسفانه اغلب رانندگان شناخت صحیحی از آن ندارند.
همین مورد باعث می شود تا نتوانند به شیوه‌ای مناسب فیوزهای ایده آل را برای خودروی خود استفاده کنند.
این فاکتور در نهایت زیان های بیشتری را به خودروی آنان وارد می سازد. نخستین اقدام برای تعویض فیوز خودرو، عیب یابی آن است.
بدین منظور اگر نسبت به سوختن فیوز خودروی خود شک دارید، باید ابتدا به جعبه فیوز مراجعه نمایید.
جعبه فیوز ها عموماً در قسمت پایین سمت چپ فرمان قرار دارد. در کنار موتور هم جعبه فیوز اصلی قرار دارد که دارای مجموعه دیگری از فیوز ها می باشد.
برای تعویض فیوز خودروی خود بهتر است ابتدا جعبه‌ فیوز را باز کرده و سپس با استفاده از گیره ای که در جعبه فیوز قرار دارد، نسبت به برداشتن فیوز مورد نظر خود اقدام کنید.
چنانچه فیوز شما به سختی از جای خود کنده شده و یا لق بزند، احتمال ذوب شدن آن وجود دارد.
لذا بهتر است بدین منظور از یک تعمیرکار یا ابزار قدرتمند تر برای خارج کردن آن کمک بگیرید.
چنانچه فیوز را خارج کردید، با استفاده از 2 روش مختلف می توانید سلامت آن را بررسی کنید.
روش 1: مشاهده آن می‌باشد. چنانچه در قسمت میانی فیوز اتصال بین دو تیغه از بین رفته باشد، می توان فهمید که فیوز سوخته است.
روش 2: می توانید با استفاده از مولتی متر نسبت به سوختن آن اطمینان حاصل کنید. به گونه‌ای که عدد جریانی مولتی متر عمل نکرد، یعنی فیوز شما سوخته است.

تعویض فیوز سوخته خودرو
تشخیص فیوز سوخته خودرو

بعد از اطمینان نسبت به سوختن فیوز  بایستی مورد دیگری را جایگزین آن کنید. بر روی تمام فیوز ها عددی نوشته شده که میزان آمپر آن فیوز را نشان می دهد.
برای تعویض کردن باید حتماً فیوزی با آمپر مشابه را جایگزین نمایید. در نظر داشته باشید که استفاده از فیوز هایی با آمپر بیشتر می‌تواند ریسک سوختن قطعه مورد نظر را افزایش دهد.
مازاد بر این استفاده از فیوز هایی با آمپر بالاتر می تواند موجب سوختن مجدد فیوز شود. لذا حتما نمونه ای با میزان آمپر مشابه را به کار بگیریم.

نکات مهم برای تعویض فیوز خودرو

همانگونه که تا به این لحظه دریافته اید، ” فیوز خودرو ” اهمیت زیادی برای سلامت سایر اجزای برقی خودرو دارد.
بدین منظور باید آن را به شیوه ای مناسب تعویض نمایید. برای تعویض آن هم باید مجموعه ای از نکات و فاکتورهای مختلف را رعایت کنید.
مهم ترین و البته فاکتوری که باید در این زمینه بدان توجه داشته باشید، استفاده از فیوز هم رده می باشد.
در حقیقت این روزها انواع مختلفی از فیوز های گوناگون تولید شده است که هر کدام از آن ها سطح خاصی از آمپر را تحمل می کنند.
چنانچه جریان بیش از میزان مورد تحمل آن شود، فیوز به طور اتوماتیک ذوب شده و می سوزد.
اگر شما به جای فیوز اولیه از مدلی با میزان آمپر بیشتری استفاده کنید، عملاً نوسانی بیش از حد ظرفیت به دستگاه مورد نظر وارد می شود.
برای مثال سیستم روشنایی شما بتواند جریانی تا ۳۰ آمپر را تحمل کند، باید حتماً فیوزی با این میزان برای آن نصب شود.
چنانچه از فیوزی با آمپراژ بیشتر استفاده کنید،  ممکن است نوسان برق به سیستم روشنایی شما آسیب بزند.
از طرفی دیگر استفاده از فیوز هایی با آمپراژ کمتر باعث می‌شود تا نوسان معمولی سیستم برق باعث سوختن فیوز شما شود.  لذا حتماً از فیوزی مشابه برای جایگزینی استفاده نمایید.
مورد دیگری که باید برای تعویض فیوز در نظر داشته باشید، یافتن منشاء مشکل است.  در واقع بایستی قبل از تعویض فیوز خودرو نسبت به عیب یابی دقیق آن اقدام نمایید چراکه تعویض فیوز تنها به طور مقطعی مشکل را برطرف کرده و در صورت بروز دوباره این مشکل، شاهد سوختن فیوز خود خواهید بود.

سخن آخر

فیوز خودرو را می توان به عنوان یکی از قطعات حیاتی در ساختار داخلی خودروها دانست.
در واقع این دسته از محصولات مانع از آسیب دیدن اجزای داخلی خودرو می‌شود. به همین جهت است که تاثیر زیادی در سلامت سیستم برق خود دارند.
با این وجود سوختن آنها به عنوان یک مشکل روتین و ابتدایی تلقی می شود. اما متأسفانه اغلب رانندگان با چگونگی تعویض این فیوز ها آشنایی ندارند.
ما در این مقاله سعی کردیم تا نحوه تعویض فیوز خودرو را برای شما عزیزان شرح دهیم.
چنانچه در این زمینه سوالی دارید و یا به دنبال خرید فیوز خودرو هستید، می توانید با انتخاب محصولات فیوز خودرو لنزو انواع فیوز را در فروشگاه لنزو مشاهده کنید.
و یا در صورت نیاز هم اکنون با کارشناسان ما در گروه لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×