دلایل سوختن فیوز خودرو

دلایل سوختن فیوز خودرو

دلایل سوختن فیوز خودرو

سوختن فیوز خودرو را می توان جزو اتفاقاتی دانست که برای اغلب رانندگان پیش می آید. در حقیقت سوختن فیوز خودرو نشان از نوسان بالا جریان در داخل خودرو داشته که فیوز با ذوب شدن یا همان سوختن خود ممانعت از آن شده است. با این اوصاف تا زمانی که ریشه این نوسان بالا را پیدا نکنید، نمی توانید امیدی به بهبود خودرو داشته باشید. در واقع ممکن است بعد از تعویض مجدد فیوز باز هم با سوختن آن مواجه شوید. لذا باید حتما دلیل سوختن فیوز را پیدا کرده و به شیوه ای مناسب آن را برطرف سازید. در حالت کلی دلایل سوختن فیوز خودرو محدود بوده و با داستان آن ها می توانید به شیوه ای بهتر نسبت به عیب یابی خودرو تان اقدام کنید. در ادامه مروری بر روی این موضوع داریم. لذا بهتر است ما را تا انتها همراهی کنید.

سوختن فیوز خودرو چیست ؟

قبل از این که بخواهیم دلایل سوختن فیوز خودرو را خدمت شما عزیزان بیان کیم، بهتر است ابتدا ماهیت سوختن فیوز را بدانید. در حالت کلی فیوز های خودرو دارای دو تیغه فلزی هستند که توسط یک اتصال کوتاه به همدیگر وصل شده اند. این اتصال در انواع فیوز متفاوت بوده و میزان مشخصی از آمپر ا قبول می کند. بدیهی است که اگر میزان آمپر در اثر نوسان افزایش یابد، این اتصال قطع شده  لذا جریان مربوطه هم قطع می شود. این طراحی هوشمندانه باعث می شود تا نوسان سیستم برق خودرو آسیبی به تجهیزات برقی آن نرساند، چرا که تمامی جریان ها باید ابتدا از فیوز عبور کنند. اما اگر نتوانید منشا اصلی این نوسان ها را پیدا کنید‌ در نهایت باز هم ممکن است فیوز تعویض شده را هم بسوزانید. با دانستن دلیل سوختن فیوز خودرو این مشکل تا حد زیادی برطرف می شود.

دلایل سوختن فیوز خودرو

همانگونه که اشاره کردیم فیوز خودرو در اثر  نوسان سیستم برق خودرو می سوزند. اما باید بدانید که علاوه بر این موضوع  دلیل دیگری هم وجود دارد که در نهایت منجر به سوختن فیوز خودرو می شود. ما در ادامه این دلایل را برای شما ذکر کرده ایم.

معیوب بودن فیوز خودرو یا غیر استاندارد بودن آن

معیوب بودن فیوز خودرو را می توان به  عنوان یک از دلایل رایج برای سوختن فیوز خودرو دانست که در واقع اگر برای خودروی خود از فیوز های غیر استاندارد یا معیوب استفاده کنید، به احتمال زیاد چندان  دوامی برای شما نخواهد داشت. در واقع فیوز های غیر استاندارد دارای اتصال های ضعیفی هستند که در اثر کوچکترین نوسان ها ذوب می شوند. این مورد سبب شده تا عملا برای اغلب مردم غیر قابل استفاده باشند.

اضافه کردن تجهیزات و دستگاه های غیر استاندارد

یکی از رایج ترین دلایل سوختن فیوز ها افزودن دستگاه های غیر استاندارد به سیستم برق رسانی خودرو ی باشد. در واقع اغلب رانندگان از سیستم های صوتی قدرتمند برای خودرو شان استفاده می کنند. برخی دیگر وسایل برقی پرمصرف مانند پمپ باد را به جای فندکی خودرو وصل می کند. این موضوع باعث می شود تا فشاری بیش از حد معقول به شبکه برق خودرو وارد شود. این فشار در نهایت باعث می شود تا نوسانات مختلفی ایجاد شود و در نتیجه فیوزهای خودرو دچار آسیب شود.

چرا فیوز خودرو می سوزد؟
دلیل سوختن فیوز خودرو چیست ؟

باتری به باتری کردن غیر اصولی

یکی دیگر از دلایل سوختن فیوز خودرو باتری به باتری کردن غیر اصولی است. در واقع باتری به باتری کردن باعث ایجاد جریان برق در داخل سیستم برق رسانی خودرو تان می شود. اما اگر آن اقدام به شیوه ای غیر اصولی انجام شود، می تواند نوسان بسیاری زیادی را در سیستم برق رسانی خودرو خلق کند. این نوسان بسیاری زیاد در نهایت منجر به سوختن فیوزهای مربوطه می شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است در زمان باتری به باتری کردن حتما به سرهای مثبت و منفی دقت داشته باشید. مازاد بر این سعی کنید تا از اتصالات ایمن و استاندارد استفاده نمایید.

اتصال مستقیم دستگاه های خروجی به سیستم برق خودرو

اضافه کردن دستگاه ها و تجهیزات خارجی به سیستم برق خودرو یکی دیگر از دلایل سوختن فیوز به حساب می آید. در حقیقیت بسیاری از رانندگان تجیهزاتی همجون پروژکتور، نور افکن و… را به سیستم برق رسانی خودرو متصل می کنند. اغلب این تجیهزات مصرف برق بسیار بالایی دارند. از طرفی دیگر اتصال مستقیم‌ آن به سیستم برق رسانی خودرو باعث می شود تا نوسان بالایی به وجود آید. این نوسان بالا در نهایت منجر به نوسانات مختلفی می شود که فیوز های خودرو را از کار می اندازد.

ایجاد اتصال در سیستم برق خودرو

ایجاد  اتصال در سیستم برق خودرو یکی دیگر از مشکلات خطرناکی است که گاهی منجر به سوختن فیوز خودرو می شود. در واقع اگر در حین تعمیر خودرو با استفاده از پیچ کوشتی، سیم و… اتصال بین بدنه خودرو و شبکه برق رسانی خودرو ایجاد شود، ممکن است نوسانات مختلفی در داخل شبکه شکل گیرد. این نوسانات می توانند بسیار مشکل آفرین باشند. در بسیاری از حالات این اتصال ها منجر به سوختن فیوز خودرو می شود. در پاره ای از موارد هم ممکن است آتش سوزی یا موارد مشابه را به دنبال داشته باشد. لذا توصیه می شود تا در هنگام تعمیر خودرو یا سیستم برق رسانی آن دقت بسیار بالایی را به خرج دهید.

خرابی دینام خودرو

خرابی دینام ماشین  یکی دیگر از دلایل سوختن فیوز خودرو به حساب می آید. در حقیقت دینام به عنوان یک منبع بسیار حیاتی در داخل سیستم برق رسانی خودرو تلقی می شود. چنانچه این قسمت معیوب و یا خراب باشد ممکن است نوسانات زیاد در داخل شبکه برق خودرو ایجاد  شود. این نوسانات همان عاملی هستند که درنهایت منجر به سوختن فیوز می شود. این مورد در کنار سایر دلایل یاد شده از مهمترین عواملی است که موجب سوختن فیوز خودرو می شود. لذا شما با پرهیز از این موارد می توانید مانع از بروز این چنین مشکلاتی شوید.

با ما همراه باشید با: نحوه تعویض فیوز خودرو

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×