فیوز خودرو و انواع آن

انواع فیوز خودرو

فیوز ها را می‌توان جزو قطعات حساس و البته بسیار کارآمد در خودروها دانست.  در واقع این دسته از محصولات می‌توانند در ساده ترین وجه ممکن عملکرد خودرو شما را تحت تاثیر قرار دهند. در واقع بدون فیوز عملاً امکان استفاده از خودرو ممکن نخواهد بود. مازاد بر این فیوزها می توانند مانع از بروز مشکلات و هزینه‌های اضافی برای شما شوند. این فاکتور باعث شده تا اهمیت آن بیش از پیش افزایش یابد. بر همین اساس انواع مختلفی از آن تولید شده که هرکدام دارای ساختار و البته ویژگی های مختص به خود می باشد. متاسفانه اغلب رانندگان اطلاعات چندانی در رابطه با انواع فیوز خودرو ندارند و همین مورد باعث می‌شود تا در زمان خرید دچار سردرگمی شوند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا انواع فیوز خودرو و ماهیت آن ها را برای شما عزیزان شرح دهیم. لذا بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

فیوز خودرو چیست؟

فیوز خودرو را می توان اتصالات ساده و کوچکی دانست که در ساختار برق اتومبیل به کار رفته اند. این دسته از محصولات در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده و مانع از آسیب دیدن تجهیزات برقی خودرو می شوند.
در حقیقت باید عنوان کنیم که سیستم برق در خودروها دارای نوسانات بسیار زیادی است. این نوسانات در صورتی که بیش از حد معقول شوند، می‌تواند به اجزای برخی خودروها مانند باتری، بوق، چراغ ها و… آسیب‌های جدی وارد کند. این فاکتور در نهایت هزینه های بسیار بیشتری را بر روی دوش شما می گذارد.
فیوزها قطعات کاربردی هستند که مانع از بروز چنین آسیب‌هایی شوند. در واقع آن ها نوسانات موجود در سیستم برق را کنترل کرده و در صورت افزایش بیش از حد جریان،  باعث قطع شدن آن می شود. این فاکتور در نهایت از بروز حوادث ناخواسته جلوگیری می کند. این وظیفه حیاتی باعث شده است تا نقش بسیار زیادی در سیستم برق خودرو داشته باشند بر همین اساس بوده که جنبه های مختلفی از آن ها خلق شده است. ما در ادامه برخی از آن ها را برای شما ذکر کرده ایم.

انواع فیوز خودرو

فیوز خودرو
آشنایی با فیوز خودرو

از آنجایی که سیستم برق رسانی خودرو ها دارای تفاوت هایی بسیار زیادی با یکدیگر است،  لذا باید عنوان کنیم که ساختار کلی آن ها نیز با همدیگر متفاوت خواهد بود. ما در ادامه برخی از رایج ترین مدل های فیوز خودرو را برای شما شرح داده ایم.

فیوز تیغه ای

شاید بتوان فیوزهای تیغه ای را جزو رایج ترین و البته محبوب ترین مدل های فیوز خودرو دانست.  این دسته از فیوز ها عموماً در خودروهایی به کار گرفته شده که بعد از سال ۱۹۸۶ میلادی تولید شده اند.  این مدل ها بدنه پلاستیکی با دو شاخه فلزی دارند که در جعبه فیوز قرار می گیرند. این محصولات عموماً در خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار می گیرند و خود به ۶ نوع مختلف تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها اندازه های متفاوتی دارند.
مازاد بر این درجه بندی آن ها از یک تا ۱۲۰ آمپر متغیر می باشد.  سایز بزرگ تر این محصولات برای خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد و عموما تحت عنوان فیوز تیغه ای خودرو سنگین شناخته می شود. این فیوزها درجه بندی بین ۲۰ تا ۱۰۰ آمپر دارد که بزرگترین آن ها ضخامتی حدود ۸.۹ میلیمتر دارد. جریان بندی آن ها نیز بین ۲۵ الی ۳۵ آمپر  متغیر است.
دسته ای دیگر از این فیوز ها تحت عنوان فیوز تیغه ای معمولی یا ATO/ATC شناخته می شود. این دسته از فیوز ها عموما ضخامتی کوچک تر داشته و در خودروهای سواری مورد استفاده قرار می گیرد. درجه‌بندی آن ها نیز عموماً بین ۱ تا ۴۰ آمپر می باشد.
دسته سوم از فیوزهای تیغه ای عموما تحت عنوان مدل های کوچک شناخته می شود.  این مدل ها در خودروهای مدرن و جدید به کار گرفته می‌شود و غالباً ابعاد و اندازه بسیار کوچکی دارند.  رده بندی آنها نیز از ۲ تا ۳۰ آمپر متغیر خواهد بود.
فیوز های تیغه ای میکرو ۲ و میکرو ۳ دسته‌ای دیگر از انواع فیوزهای تیغه ای هستند.  این دسته از فیوز ها عموما ابعاد کوچکتری داشته و در خودروهای نسل جدید رواج بالایی دارند. این مدل ها دو شاخه داشته و جریان آن ها بین ۵ تا ۳۰ آمپر می باشد. فیوزهای تیغه ای میکرو ۳ نیز دارای سه پایه فلزی هستند که برای محافظت از دو مدار خارج شده از یک منبع خلق شده اند.  دامنه آمپر این دسته از فیوز ها نیز بین ۵ تا ۱۵ متغیر خواهد بود.

فیوز محدود کننده جریان

فیوز محدود کننده جریان را می‌توان یکی دیگر از انواع فیوز های بکار رفته در ساختار داخلی وسایل نقلیه دانست. در واقع این دسته از فیوز ها دارای یک اتصال داخلی هستند که هنگام عبور جریان برق از آنها ذوب می شود. این اقدام باعث می شود تا مقاومت مناسبی در مسیر جریان ایجاد شود. به همین جهت است که مدت زمان و البته مقدار جریان کاسته شده و باعث می‌شود تا شدت جریان مدار کنترل شود. عموماً این مدل ها در شکل و اندازه های مختلفی تولید می شوند. اما غالباً در لیفتراک ها و بالابر ها استفاده می شوند.  ساختار عمومی این دسته از فیوز ها دارای دو قسمت برای نصب پیچ هستند که دامنه  آنها بین ۱۰ تا ۸۰۰ آمپر می باشد.

فیوزهای نوع بوش

فیوزهای نوع بوش یکی دیگر از مدل های فیوز خودرو می باشد.  این دسته از فیوز ها تحت عنوان فیوزهای اروپایی و قاره ای هم شناخته می‌شود. چنین فیوزهایی غالباً در اتومبیل های قدیمی ساخت اروپا به چشم می‌خورد. وظیفه و عملکرد اغلب آنان نیز مانند فیوز های امروزی می باشد. اما دامنه آمپر آنها بین ۵ تا ۴۰ آمپر متغیر است.

فیوزهای لوله شیشه ای

فیوزهای لوله شیشه ای را می توان یکی دیگر از انواع فیوز خودرو دانست که تقریبا دوران آن ها به سر رسیده است.  این دسته از فیوز ها تا قبل از سال ۱۹۸۶ در خودرو ها استفاده می شدند. البته محبوبیت آن ها بیشتر در خودروهای ساخت آمریکای شمالی به چشم می خورد.  این دسته از محصولات دامنه آمپر بین ۱۰ تا ۳۰ داشتند و می توانستند تا حدودی در کنترل نوسانات برق موثر واقع شود. اگرچه این روزها نیست این دسته از فیوز ها برای امور مختلفی تولید می شوند اما می‌توان گفت که تقریباً استفاده از آن ها در خودرو های مدرن به سر رسیده است. این موارد جزو رایج ترین مدل های فیوز خودرو می باشد.

خرید فیوز خودرو

انواع فیوز خودرو موجود در فروشگاه لنزو شامل موارد زیر می شود:

چنانچه به دنبال خرید هر یک از این مدل ها و یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آن ها هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در گروه لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×