دی لایت و دلیل استفاده از آن

دی لایت خودرو
مقدمه: 
دی لایت، ال ای دی روز یا روشنایی در روز یا به زبان انگلیسی daylight، واژه ای است که اگر به دنیای ماشین علاقه مند باشید قطعا برای یکبار هم که شده آن را شنیده اید. حتی در بسیاری از خودرو های جدید یا خارجی دی لایت برای خودرو ها یک آپشن محسوب می شود. اما واقعا دلیل تاکید برای نصب دی لایت بر روی خودروها چیست؟ صرفا برای زیبایی خودرو است یا برای کار خاصی است؟
اگر اهل پیاده روی در بازار باشید، قطعا در چند سال اخیر متوجه ماشین هایی شدید که در روز روشن چراغ ماشین هایشان روشن است و با چراغ روشن رانندگی می کنند. بدون شک شما هم با خودتان هم فکر کردید که این کار را برای خودنمایی انجام می دهند که البته حدس شما هم درست است. این چراغ ها یک نوع LED هستند که مصرف برقشان خیلی پایین است و در هنگام روشن بودن هیچ فشاری برای باطری خودرو ایجاد نمی کند.

دی لایت بیشتر، در کشور هایی مثل اسکاندیناوی، کانادا، آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه آب و هوای ایران با این کشور ها متفاوت است و چراغ دی لایت در ایران بسیار ضرورت ندارد. اما تحقیقات نشان می دهد، که دیلایت در آب و هوای معمولی هم کاربرد دارد و می تواند توجه عابرین را به خود جلب کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با دیلایت بیشتر آشنا بشید و اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

دی لایت چیست ؟

دی لایت چراغی است که برای روشنایی در روز، برای مطلع کردن عابرین پیاده و خودروهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. دی لایت ها بعضی مواقع مانع تصادف خودرو ها می شوند. دی لایت ها معمولا از جنس زنون هستند تا با نور زیاد خود باعث جلب توجه عابرین پیاده و رانندگان دیگر شوند.

کاربرد دی لایت :

همانطور که همه می دانیم، آمار تصادفات در ایران روز به روز بیشتر می شود، اما هنوز شرکت های خودروسازی در ایران هیچ اقدامی نسبت به نصب این آپشن بر روی خودروهای خود نکرده اند و کسانی هم که دی لایت را بر روی ماشین هایشان نصب کرده اند، صرفا برای زیبایی بخشیدن به ماشین و جلب توجه بقیه این کار را کرده اند. اما جالب اینجاست که ایالات متحده آمریکا خودروهایی که از سیستم دیلایت استفاده می کنند، مبلغ کمتری نسبت به بقیه بابت بیمه پرداخت می کنند. اهمیت این چراغ ها به قدری است که در کشور های حوزه اسکاندیناوی استفاده از این فناوری برای خودروهایشان اجباری شده است.

نور دیلایت در روز بسیار مفید و کاربردی است. اما در شب اصلا مناسب نیست و ضرر هایی هم دارد. به این دلیل برای شب مناسب نیست، دی لایت نور و درخشش زیادی دارد و در شب برای عابران پیاده و همچنین راننده های دیگر بسیار آزار دهنده است و در دید آن ها خلل ایجاد می کند.

دی لایت چیست
دی لایت و کاربرد آن

انواع دی لایت :

دی لایت ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. این چراغ ها مخصوصا برای خودرو های داخلی که مجهز به این سیستم نیستند، چیز جالبی است که ظاهری شیک، زیبا و پیشرفته به خودرو می دهد.

انواع مدل های چراغ دیلایت در فروشگاه لنزو شامل موارد زیر است:

تاریخچه چراغ های دی لایت :

اکنون بیایید به کمی عقب برگردیم، تا بفهمیم این ایده برای اولین بار در کجا صورت گرفته و کجا طراحی شده و به چه دلیل منجر به ساخت این نوع چراغ ها شدند.

برای درک بهتر به تاریخچه این چراغ ها می رویم تا بهتر بفهمیم جریان چیست. برای اولین بار این نوع چراغ ها در سال 1970 میلادی در کشور هایی که معمولا بارش برف و باران و هوای مه آلود زیاد بود رواج پیدا کرد، و ایده این چراغ ها هم در اصل، در این نوع کشور ها صورت گرفت، این چراغ ها تاثیر زیادی در کاهش درصد تصادفات داشت، چون هر چند هم هوا مه آلود باشد باز هم با این چراغ می توان مشخص کرد که خودرو رو به رویتان می آید و در نتیجه می توان از بر خورد با آن جلوگیری کرد.
البته به این نکته اشاره کنیم، که کاربرد این چراغ ها فقط در هوای مه آلود نیست، چرا که در بعضی از کشور ها دلیل استفاده از چراغ های دیلایت، کاهش خطرات احتمالی از جمله برخورد با عابر پیاده و دوچرخه سوار با خودرو است.

در دهه 90 میلادی این تکنولوژی در آمریکا اجرا شد و سپس در سال 2008 استفاده از چراغ های دیلایت در این کشور اجباری شد. در اروپا هم از سال 2011 استفاده از چراغ دی لایت به یک استاندارد در صنعت خودرو سازی تبدیل شد.

مزایای دی لایت:

دی لایت ها علاوه بر این که امنیت را افزایش می دهند، هنگام رانندگی باعث زیبا تر شدن چراغ های اصلی خودرو نیز می شوند، و چراغ ها به اصطلاح ابرو دار می شوند.
وزن سبک، ضد آب بودن، قابلیت انعطاف پذیری، چند حالته بودن و داشتن حالت ژله ای از ویژگی های خاص این چراغ ها است.

مورد بعدی همانطور که ذکر شد، برای کاهش خطرات احتمالی مانند برخورد با عابرین پیاده قابل استفاده است.

معایب دی لایت:

تا الان بیشتر در مورد این که فواید این وسیله چیست صحبت کردیم،  اما یک عیب کوچک هم که دارد، این است که نور بیش از حد این چراغ دیلایت باعث ایجاد خلل با عابرین پیاده، دوچرخه سوارها و رانندگان دیگر می شود. البته این مشکل بیشتر زمانی رخ می دهد که این چراغ دیلایت به صورت استاندارد در کارخانه بر روی خودرو وصل نشده باشد و خود صاحب خودرو چراغ دیلایت را بر روی خودرو نصب کرده باشد.

باید به این هم اشاره کنیم که این نوع چراغ ها به راحتی خاموش نمی شوند، و برای خاموش کردنشان باید در سیستم برق خودرو دستکاری هایی انجام داد. البته با توجه به کم مصرفی این نوع چراغ این کار به نظر کاملا اشتباه است و اصلا لازم نیست لذا روی آن حساس نباشید.

جمع بندی :
ما در این مقاله سعی کریم تا چراغ های دی لایت و کاربرد های آن را برای شما عزیزان شرح دهیم. افزون بر این موارد ما تاریخچه و مزایا و معایب را هم خدمت شما عزیزان ذکر کرده ایم. با این وجود اگر به دنبال خرید دی لایت هستید و یا نیازمند اطلاعات تکمیلی هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

همچنین بیان نظرات شما در رابطه با این مقاله باعث خوشحالی و دلگرمی ما می شود.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

2 دیدگاه برای “دی لایت و دلیل استفاده از آن

  1. محمد گفته:

    خیلی کامل همه موارد مهم در رابطه با دی لایت رو توضیح دادید.
    من مدت زیادی هست که سایت شما رو دنبال میکنم و حقیقتا میگم که تمام مقالات سایت شما بسیار جامع و مفیده و هیچ سایتی انقدر اطلاعات رو با جزئیات کامل نداره.
    ممنون و خداقوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×