کاربرد چراغ مه شکن و زمان استفاده از آن؟

کاربرد چراغ مه شکن
مقدمه:

بر خلاف چراغ های معمولی، مثل نور پایین و نور بالا و چراغ ترمز ها، در مورد چراغ مه شکن توضیحات بسیار زیاد و پیچیده ای موجود است، اما ما در این مقاله سعی کرده ایم، برای شما عزیزان به صورت کاملا مختصر در مورد کاربرد چراغ پروژکتور و زمان استفاده از آن را توضیح دهیم. کاربرد چراغ مه شکن، از روی نام خود مشخص است که چه کاربردی دارد و در چه زمانی باید استفاده شود؛ اما با این حال هم یک سری توضیحات هست، که ممکن است برخی از افراد بخواهند در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

استفاده از این چراغ ها فقط در مواقعی است که دید راننده ها کم می شود. یا در مواقعی که مه وجود دارد و یا بارش برف و باران زیاد بوده است. اما در شرایط عادی، استفاده از چراغ مه شکن مجاز نمی باشد. در کشور های اروپایی، نصب چراغ مه شکن به خودرو ها توسط خودرو سازان کاملا الزامی است.  چراغ های مه شکن به صورت تک یا دوتایی به خودرو نصب می شوند. نصب چراغ مه شکن تکی یا دوتایی به قوانین آن کشور مربوط است.

نصب چراغ مه شکن تکی که بیشتر در سمت راست راننده دیده می شود، به این دلیل است که خودروی عقبی دید بهتری داشته باشد و بیشتر به این دلیل دیده می شود که نامتقارن بوده و توجه بیشتری را جلب می کند.

دلیل نصب چراغ مه شکن دو تایی، نشان دادن فاصله خودروی مقابل است. اما یک اشتباهی که راننده ها می کنند، این است که چراغ مه شکن دوتایی را با چراغ ترمز اشتباه می گیرند. فقط این چند مورد درباره چراغ مه شکن کافی نیست و نکات و توضیحات زیادی باقی مانده، پس تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات مورد نظر را کسب کنید.

چراغ مه شکن چیست ؟

چراغ مه شکن یا پروژکتور به دو صورت تکی یا دوتایی به عقب و جلوی خودرو نصب می شود، که در مواقعی مثل: مه، بارش برف و باران شدید، شرایط جوی نامناسب، گرد و غبار و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد تا از تصادف و سایر حوادث جلوگیری شود.

نحوه کارکرد چراغ پروژکتور بدین صورت است که با انتشار پرتو های میله ای با زاویه زیاد نسبت به زمین طراحی شده است.

تفاوت این نوع چراغ با سایر چراغ های دیگر، افزایش دید کلی در فاصله محدود است؛ زیرا در زمانی که مه وجود دارد شما تا چند متری خود را نیز به سختی می توانید ببینید.

تا الان با سوالاتی از قبیل چراغ مه شکن چیست؟ نحوه کارکرد چراغ مه شکن چگونه است؟ آشنا شده اید حال بیایید بریم سراغ زمان استفاده از آن

زمان استفاده از چراغ مه شکن

با توجه به این که چراغ مه شکن برای شرایط خاص طراحی شده است، استفاده از آن در مواقع عادی اصلا توصیه نمی شود و در عین حال مجاز هم نیست که از آن استفاده کنید. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، استفاده از چراغ مه شکن در مواقعی است که جاده مه دارد، بارش شدید برف و باران جلوی دید شما را گرفته است یا بالا بودن میزان رطوبت هوا، وجود گرد و غبار یا خاک در هوا که می تواند به بازتابیده شدن نور به دلیل برخورد به ذرات در زمان تابش منجر شود و سایر موارد مشابه که دید شما را کم می کند. این هم بگوییم که استفاده از این نوع چراغ ها در مواقعی است که با سرعت کم در حال رانندگی هستید.

کاربرد چراغ مه شکن
کاربرد و زمان استفاده از چراغ مه شکن (پروژکتور)

چراغ مه شکن عقب چیست؟

چراغ مه شکن عقب هم مشابه با چراغ مه شکن جلوی آن است. با این تفاوت که چراغ عقب بخشی از زمین را روشن کرده و باعث دیده شدن خودرو به وسیله راننده پشت سری است و این مانع از تصادف خودرو های عقب با خودروی شما می شود.

نکته مهم در مورد چراغ مه شکن عقب، این است که چراغ مه شکن عقب دارای رنگ یکسان و فاصله ای مناسب و استاندارد با چراغ ترمز است. این باعث می شود هنگامی که شما ترمز می گیرید، راننده عقب متوجه ترمز گرفتن شما شود تا مشکلی به وجود نیاید.

استفاده از چراغ مه شکن برای چه کسانی واجب است؟

مهم ترین نکته ای که باید درباره چراغ مه شکن بدانید، این است که استفاده از این چراغ ها به شما دید محدودی می دهد و شما نباید این انتظار را داشته باشید که از این چراغ در مواقع عادی و با سرعت بالا هم می توان استفاده کرد. در واقع استفاده از این چراغ بیشتر برای کسانی که در مسیر های مه آلود و یا جاده هایی که بارش برف و باران در آن منطقه زیاد است، توصیه می شود.

نور زرد در چراغ های مه شکن چیست و چه تفاوتی با رنگ سفید آن دارد؟

نور زرد نسبت به نور سفید، اشعه آبی و بنفش کمتری دارد و این ویژگی باعث کاهش تبلور نور نورد در برخورد با قطرات مه و آب می شود. در واقع استفاده از این نوع رنگ برای دید در ظرایط مه آلود بسیار مفید است و به همین دلیل می باشد که در هنگام ساخت این نوع چراغ، از نور زرد استفاده می شود.

نکاتی در مورد چراغ مه شکن:

1- در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.
2- در مواقع عادی که هیچ مشکلی در آب و هوا وجود ندارد از آن استفاده نکنید.
3- چراغ مه شکن را با چراغ ترمز اشتباه نگیرید.
4- از چراغ مه شکن به عنوان چراغ اصلی استفاده نکنید.
5-اگر چنانچه خودروی شما به چراغ مه شکن مجهز نیست حتما به خودروی خود نصب کنید.

سوالات متداول در مورد چراغ مه شکن:

آیا چراغ مه شکن در هنگام رانندگی واقعا کاربرد دارد؟
بله ! اما این چراغ ها با یک هدف ساخته شده اند و آن هم دید بهتر برای راننده های دیگر در حالت های مه آلود و شرایط جوی نامناسب است.
آیا تمام خودرو ها دارای چراغ مه شکن هستند؟
در رابطه با این سوال باید بگوییم: بله، باید تمامی خودرو ها چراغ مه شکن عقب را داشته باشند چون واقعا الزامی است.
اما چراغ های مه شکن جلو در تمامی خودرو ها نصب نشده است چون به عنوان یک آپشن جانبی و معمولا بر روی خودرو های لوکس نصب می شود.
در شرایط مه آلود باید از چه چراغی استفاده کنیم؟

در شرایط جوی نامناسب و مه آلود ابتدا چراغ اصلی را روشن کرده و اگر محدوده دیدتان به کمتر از 100 متر رسید چراغ مه شکن را روشن کنید.

خرید چراغ پروژکتور:

چراغ های مه شکن را می توان جزو آن دسته از چراغ هایی دانست که در جلو و عقب خودرو ها نصب می شود. هدف از تولید این چراغ ها، ایجاد دید بهتر برای رانندگان در شرایط نامناسب جوی است. با وجود این توضیحات اما هنوز هم طیف زیادی از افراد به خوبی با این تولیدات آشنایی ندارند.

با انتخاب “انواع چراغ های پروژکتور خودرو می توانید لیستی از این محصول را در فروشگاه لنزو مشاهده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا خرید چراغ مه شکن مناسب، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

4.9/5 - (50 امتیاز)

6 دیدگاه برای “کاربرد چراغ مه شکن و زمان استفاده از آن؟

    • مدیریت سایت گفته:

      ممنون دوست عزیز نظر لطفتونه. خوشحالیم که مورد رضایتتون هست.

  1. KASRA گفته:

    سلام خیلی خوب بود عالی بود.
    یه سوال موقعی که به ۴۰۵ GLX مه شکن وصل میشه وقتی که بارون میاد یا به مه شکن آب پاشیده میشه آسیبی میرسه؟ منظور اینکه خراب میشه؟

  2. شاهرخ گفته:

    من ماشین شاهین دارم دو چراغ مه شکن جلو در بارش برف اخیر شهر یزد روشن کردم هر دو تا مه شکن ترک برداشته علت چیه و چه باید کرد؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×