ال وایر یا نوار داشبورد چیست ؟

ال وایر یا نوار داشبورد

اگر تاکنون به فکر زیباسازی و اسپورت کردن فضای داخل داشبورد بوده باشید، یقینا تا به این لحظه نام ال وایر یا نوار داشبورد به گوشتان خورده است. این وسیله را می توان به عنوان یکی از بهترین و البته ایده آل ترین لوازمی دانست که می تواند جلوه ای زیبا و درخشان به داخل خودرو شما بدهد. از طرفی دیگر این محصول می تواند در ساده ترین وجه ممکن فضای داخل کابین را زیبا کند. با این اوصاف هنوز هم بخش زیادی از مردم نمی دانند که ال وایر یا نوار داشبورد چیست ؟
ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا این موضوع را به دقت زیر ذره بین نقد و بررسی خود قرار دهیم. لذا اگر شما هم به دنبال خرید این وسیله منحصر به فرد هستید،  بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

ال وایر یا نوار داشبورد چیست ؟

اگر تا به حال خودرو های بسیار اسپورت را دیده باشید، یقینا با نورپردازی های داشبورد یا فضای داخل کابین مواجه شده اید. این نورپردازی ها توسط یک رشته سیم تحت عنوان ال وایر یا نوار داشبورد انجام می شود. این محصول در حقیقت یک رشته نارک با یک نوار به همراه لایه ای فسفری می باشد.
این نوار انعطاف بالایی دارد و می تواند نور یک دست و بسیار درخشانی را خلق کند. همین مورد سبب شده تا نور حاصل از آن بسیار جذاب و دلربا باشد.
افراد می توانند این نوار را در حاشیه کناری بخش های داشبورد خودروی خود نصب کنند. مواردی همچون اطراف باند،  اطراف داشبورد و… بخش هایی است که ال وایر در آن ها نصب می شود.
بعد از نصب این ال وایر، رشته های نوری به منبع برق متصل می شوند. منبع اصلی این محصول دارای یک ترانس می باشد. این قطعه جریان ۱۲ ولت باتری را به حد مناسب برای عملکرد نوار داشبورد تبدیل می کند. بدین ترتیب روشنایی داخل کابین از برق خودرو تامین می شود.

ساختار ال وایر به چه صورت است ؟

ساختار ال وایر یکی از مهمترین فاکتور هایی است که اغلب افراد را دچار سردرگمی می کند. در واقع عموم مردم تصور می کنند که این دسته از تولیدات در واقع دارای رشته های فلورسنت بوده و شب نما هستند. حال این که ال وایر ها دارای منبع نوری بوده و می توانند در هر زمانی نور لازم برای تزئین خودروی شما را تامین کنند.
عموما در داخل این محصولات یک رشته نوری به رنگ فسفری قرار می گیرد. بر روی‌ آن هم یک لایه انعطاف پذیر از پلاستیک قرار می گیرد. این لایه علاوه بر حفاظت از رشته نوری،  می تواند انعطاف بسیار ایده آلی را بدان ببخشد. از طرفی دیگر این بخش می تواند به بهبود درخشش آن هم کمک کند.
عموما بخش انتهایی این رشته نوری به یک منبع برق وصل می شود. این منبع برق یا یک اینورتر است یا یک درایور؛ چراکه این دو وسیله می تواند جریان برق ورودی را تنظیم کنند.
در حقیقت برق باطری خودرو ها ۱۲ ولت است.  اما جریان موردنیاز برای نوار داشبورد بیشتر از این میزان می باشد. این وسیله می تواند به سادگی جریان مورد نظر را تامین کرده و ال وایر را برای خودرو ها کاربردی نماید.
لازم به ذکر است که در هنگام روشن بودن ال وایر  عموما یک نویز کوچک به گوش میرسد. این نویز ناشی از عملکرد ترانس آن می باشد. متاسفانه بسیاری از افراد شنیدن این صدا را به منزله اشکال در ساختار ال وایر می دانند. حال این که چنین صدایی ناشی از عملکرد صحیح می باشد و نباید به خاطر آن نگران بود.

ال وایر یا نوار داشبورد چیست
آشنایی با ال وایر یا نوار داشبورد خودرو

چه میزان از عملکرد ال وایر مطلع هستید ؟

عملکرد ال وایر را می توان به عنوان یکی دیگر از مهم ترین فاکتور هایی دانست که متاسفانه اغلب افراد بدان دقت ندارند. در واقع اغلب خریداران تصور می کنند که ال وایر تنها برای زیبایی داشبورد می باشد. حال این که ال وایر ها برای زیبایی تمام فضای داخلی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. این مورد شامل تمام بخش های داخلی و خارجی می شود. برای مثال ال وایرها برای زیبایی فضای داخل کابین، دور داشبورد، اطراف پخش، اطراف خروجی کولرها یا بخاری، اطراف صفحه کیلومتر و… مورد استفاده قرار می گیرد.
این محصول در بخش بیرونی خودروها نیز کاربرد زیادی دارد. در حال حاضر اغلب ال وایر ها برای تزیین دور رینگ خودرو‌، خش هایی از صندوق عقب، سپر جلویی و موارد مشابه کاربرد دارند. مجموع این موارد در کنار همدیگر سبب شده اند تا ال وایر یا نوار داشبورد به محصولی پرطرفدار در بین عاشقان خودروی اسپورت بدل شود.

دلیل محبوبیت ال وایر را می دانید ؟

ال وایر ها به دلیل کاربرد و البته ماهیت بی نظیر خود توانسته اند در طی چند سال گذشته نفوذ بسیار عالی دربین رانندگان داشته باشند. در واقع اغلب رانندگان ال وایر ها را به دلیل کاربرد شان در زمینه روشن سازی فضای داخلی خودرو خریداری کرده اند. این وسیله می تواند به سادگی هرچه تمام تر ظاهری شیک و مدرن به خودروی شما بدهد.
افزون بر این موارد ال وایرها اگر در بخش بیرونی خودرو نصب شوند، می توانند به نحوی سایر رانندگان جاده را از وجود شما مطلع کرده و مانع از بروز حوادث ناخواسته شوند. لازم به ذکر است که این محصولات هیچ گونه گرما یا حرارتی را هم ساطع نمی کند و لذا می تواند به سادگی هرچه تمام تر جایگزین نمونه های زنون یا ال ای دی شوند. ترکیب کلی این موارد موجب نفوذ ال وایر یا نوار داشبورد در بین مردم شده است.

سخن آخر

ال وایر یا نوار داشبورد را می توان به عنوان یکی از محبوب ترین و البته ایده‌ال ترین وسایل تزیینی خودرو ها دانست. در واقع اغلب این محصولات به دلیل ساختار بی نظیر خود می توانند در ساده ترین وجه ممکن در بین رانندگان نفوذ کنند. این محصولات رشته های باریک فسفری هستند که نور بسیار خیره کننده ای را منتشر می کنند. رانندگان می توانند از این رشته ها برای حاشیه بندی بخش های مختلف داخل خودرو استفاده نمایند. این موضوع در نهایت باعث می شود تا خودرو جلوه ای بسیار زیبا تر به خود بگیرد.
ما در این مقاله سعی کردیم بگوییم که ال وایر یا نوار داشبورد چیست ؟ ساختار و عملکرد ال وایر به چه صورت است؟
چنانچه شما هم به دنبال خرید ال وایر هستید یا می خواهید اطلاعات بیشتری را در رابطه با آن کسب کنید‌، بهتر است هم اکنون با کارشناسان ما در فروشگاه لنزو تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×