انواع اگزوز و مدل های آن

انواع اگزوز خودرو و مدل های آن

در مقاله قبلی به طور کامل با “منبع اگزوز و انواع آن آشنا شدید، در ادامه با بحث اصلی اگزوز و موارد مرتبط با آن به طور جامع آشنا خواهید شد. اگزوز خودرو را می توان به عنوان یکی از مهم ترین اجزای خودرو ها تلقی نمود. این بخش از خودرو تاثیر زیادی در میزان کارایی و عملکرد خودرو دارد. به همین جهت است که شرکت های سازنده خودرو ها تاکید بسیار بالایی بر روی آن دارند. این موضوع سبب شده تا در طول تاریخ انواع اگزوز و مدل های مختلفی از هر کدام به بازار عرضه شود.

هر کدام از این مدل ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آن ها را برای جامعه هدف خود مناسب می کند. داشتن اطلاعات کافی در رابطه با این مدل ها خود یکی از مهم ترین و البته حیاتی ترین فاکتور هایی است که باید در زمان خرید و یا تعویض اگزوز خودرو با آن آشنا باشید. اما متاسفانه تعداد زیادی از مردم با انواع اگزوز خودرو و یا مدل های اگزوز آشنا نیستند.

همین مورد سبب شده تا نتوانند مناسب ترین مدل را برای خود انتخاب کنند. ما قصد داریم تا در ادامه این مقاله مروری بر این موضوع داشته باشیم. لذا اگر شما هم تمایل دارید که با انواع اگزوز خودرو یا مدل های اگزوز خودرو اطلاعات بیشتری را کسب کنید، حتما ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

اگزوز خودرو چیست؟

قبل از این که بخواهیم در رابطه با انواع اگزوز و یا مدل های اگزوز صحبت کنیم، بهتر است ابتدا مرور دقیقی بر روی ماهیت این قطعه از خودرو داشته باشیم. در واقع زمانی که فرآیند احتراق درون موتور خودرو صورت می گیرد، حجم زیادی از دود و صدا تولید می شود. چنانچه این دود یا صدا به شیوه ای بهینه خارج نشود، می تواند باعث انفجار موتور شود.

اگزوز ها قطعه ای هستند که برای جلوگیری از این انفجار ساخته شده اند. این محصولات می توانند در ساده ترین وجه ممکن صدا و دود را خارج نمایند. از طرفی دیگر آن ها در طی مسیر خود، میزان دمای هوای خارج شده از موتور را کاهش می دهند. این دما در زمان احتراق به نزدیک 800 درجه سانتی گراد می رسد و چنانچه به شیوه ای بهینه خارج نشود، می تواند اثرات مخربی را بر جای بگذارد.

باید این نکته را خاطر نشان کنیم که اگزوز خودرو ها در ابتدا صرفا برای خروج دود و صدای ناشی از موتور تولید شدند اما در طی دهه های اخیر این محصولات وظایف دیگری همچون کاهش آلایندگی و حذف صدای خارجی را هم بر عهده داشتند. این مورد سبب شده تا اهمیت بیشتری به خود بگیرند.

انواع اگزوز خودرو

با توجه به افزایش قیمت خودرو ها، مدل های مختلفی از این محصولات پا به عرصه وجود گذاشتند. هر کدام از این دسته ها، دارای ساختار و ویژگی های منحصر به خود هستند که آن ها را برای انجام وظیفه شان مناسب می کند. ما در ادامه مروری بر انواع اگزوز خودرو داشته ایم.

اگزوز تک خروجی

این مورد را می توان یک از مدل های اگزوز خودرو دانست. این دسته از محصولات را می توان به عنوان رایج ترین و البته پرطرفدارترین مدل های اگزوز خودرو در نظر گرفت. این دسته از تولیدات صرفا دارای یک خروجی برای دود و صدا هستند.

به همین جهت است که برای خودروهای معمولی یک انتخاب ایده آل به حساب می آیند. لازم به ذکر است که این مدل ها نمی توانند دود زیادی را خارج نمایند. لذا اگر موتور خودروی خودتان را تقویت کرده اید، بهتر است به فکر مدل دیگری باشید.

انواع اگزوز خودرو
خرید بهترین انواع اگزوز خودرو

اگزوز دوگانه

این مدل هم یکی دیگر از انواع اگزوز خودرو می باشد. این مدل ها عموما دارای دو لوله برای خروج دود و آلاینده از خودرو هستند. لازم به ذکر است که این مدل ها توانایی بیشتری دارند و به همین جهت گزینه ای مناسب برای موتور های قدرتمند یا ماشین های توربو شارژر هستند. مزیت منحصر به فرد در رابطه با این مدل اگزوز، تاثیر آن در کاهش میزان سوخت می باشد. همین مورد هم سبب شده است تا طرفداران بسیار بیشتری را به خود بگیرد.

اگزوز دو طرفه

این دسته از اگزوز ها نیز در حقیقت به عنوان مدل های توسعه یافته ی اگزوز های دوگانه تلقی می شوند. در این مدل ها دود و صدای خروجی از طریق دو یا چند لوله به بخش های خارجی خودرو هدایت می شود تا از این قسمت ها خارج شود.

این در حالی است که مدل های معمولی از بخش عقبی خودرو خارج می شود. از آن جایی که برای هدایت دود به این بخش ها، می بایست خمیدگی های نامتقارن زیادی ایجاد شود، لذا باعث ایجاد فشار به موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. همین مورد هم سبب شد تا مورد توجه خودروساز ها قرار نگیرد.

اگزوز High performance

این دسته از اگزوز ها ساختار و طراحی بسیار منحصر به فردی دارند. عموما برای ساخت این دسته از تولیدات، انشعابات بسیار باریکی استفاده می شود. از طرفی دیگر سرعت خروج دود و صدا از آن ها بسیار زیاد است.

همین مورد سبب شده است تا گزینه ای بی نظیر برای خودرو های مسابقه ای باشند. البته باید عنوان کنیم که در کنار این سرعت، صدای بسیار زیادی هم تولید می کند. این صدا به قدری زیاد است که استفاده از این مدل اگزوز خودرو در فضای داخلی شهر ها ممنوع شده است.

اگزوز دوگانه مخالف

این دسته از محصولات هم یک مدل اگزوز بسیار پرطرفدار هستند. این مدل ها، نمونه های توسعه یافته ای از اگزوزهای دوگانه هستند. در حقیقت اگزوز های دوگانه معمولی دارای انبار های بزرگی بودند. همین مورد باعث می شد تا خودروسازان نتوانند آن ها را برای ماشین های کوچک یا متوسط استفاده نمایند.

اما در سال 1998 مهندسان آمریکایی توانستند تا اگزوز های دوگانه مخالف را تولید نمایند. در این مدل ها عموما انبار ها کوچکتر شده اما تعداد آن ها افزایش یافته است. به همین جهت است که می توان آن ها را برای انواع مختلفی از خودرو ها استفاده نمود.

سخن آخر 

اگزوز به عنوان یکی از مهمترین قطعات خودرو ها لحاظ می شود که دارای کارایی بسیار منحصر به فردی است. همین مورد هم سبب شده تا مدل های مختلفی از آن ها تولید شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری بر انواع اگزوز خودرو و مدل های اگزوز داشته باشیم.

اگرچه ما هر مدل را به طور صریح شرح داده ایم، اما با این وجود ممکن است بسیاری از افراد هنوز ابهاماتی در این رابطه داشته باشند. لذا اگر قصد خرید اگزوز خودرو را دارید و یا به دنبال اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان لنزو تماس حاصل فرمایید.

ضمنا اگر این مقاله برای شما مفید واقع شده، باعث خرسندی ماست که رضایت خود را از طریق نوشتن نظر یا دیدگاه در انتهای این مقاله اعلام کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

4 دیدگاه برای “انواع اگزوز و مدل های آن

    • لنزو رضا اسدیان
      کارشناس لنزو گفته:

      دوست عزیز سلام.
      خیلی خوشحالیم که این مطلب باعث رضایت شما شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×