از کاربرد و عملکرد دسته راهنما چه می دانید؟

عملکرد دسته راهنما

دسته راهنما را می توان به عنوان یکی از مهمترین اجزایی دانست که رانندگان به صورت پیوسته با آن در ارتباط هستند. با این اوصاف طیف زیادی از این افراد اطلاعات چندانی در رابطه با عملکرد دسته راهنما و یا کاربرد دسته راهنما ندارند. در حقیقت این افراد صرفا نحوه استفاده از آن را می دانند و به خوبی تمام جزئیات پیرامون این بخش حیاتی را نمی دانند.

این موضوع باعث میشود تا در زمان تعویض یا استفاده از آن نتوانند به شیوه ای ایمن و دقیق آن را به کار گیرند. ما در این مقاله قصد داریم تا به دقت این جزء فرمان خودرو را برای شما عزیزان شرح دهیم. لذا اگر شما هم تمایل دارید تا عملکرد دسته راهنما خودرو را بدانید، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

دسته راهنما چیست؟

قبل از این که بخواهیم در رابطه با عملکرد دسته راهنما صحبت کنیم، بهتر است ابتدا در رابطه با خود دسته راهنما و ماهیت آن تحقیق نماییم. بدون شک این موضوع می توانند درک شما از مقاله حاضر را افزایش دهد. در واقع دسته راهنما به یک اهرم پلاستیکی کوچک گفته می شود که در بخش کناری فرمان قرار دارد.

این دسته عموما در سمت چپ فرمان قرار می گیرد. با کمک این دسته شما می توانید چراغ های راهنمای کناری خودرو فعال کنید. با این کار شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر، تغییر مسیر خود را به رانندگان رو به رو و یا عقب اعلام کنید. این موضوع باعث می شود تا در ایمن ترین حالت و بدون هرگونه تصادف احتمالی، تغییر گردش خود را انجام دهید.

در سال های ابتدای تولید این محصولات، دسته راهنماها صرفا برای فعال نمودن چراغ های راهنمایی بود. اما اخیرا این دسته ها امکانات و قابلیت های بسیار بیشتری به خود گرفته اند که با استفاده از آن می تواند چراغ های جلویی، لامپ های فلشر و.. را هم روشن نمود. اگرچه این اهرم ها روز به روز پیشرفته تر می شوند، اما غالبا کاربرد آن ها ثابت مانده است.

کاربرد دسته راهنما

همان گونه که اشاره کردیم، دسته های راهنما روز به روز پیشرفته تر می شوند. این پیشرفت باعث می شود تا کارایی های دیگری هم به آن ها اضافه شود. مجموع این کارایی ها در کنار همدیگر سبب شده است تا این تولیدات کاربرد های بیشتری را به خود بگیرند. نخستین و مهمترین کاربرد دسته راهنما، فعال نمودن چراغ های راهنمایی است.

این چراغ ها در طرفین خودرو قرار دارند. بیشتر خودرو ها چهار چراغ راهنما و برخی هم شش چراغ دارند. وجود این چراغ ها می تواند در گردش های ایمن در حین رانندگی کمک کند. عدم استفاده از این چراغ ها منبع بسیاری از تصادفات رانندگی و البته خشونت های ناشی از آن است. در واقع جهت جلوگیری از این مشکلات هم بوده که دسته راهنما اختراع شده است.

روشن کردن چراغ های خودرو، دیگر کاربرد دسته راهنما می باشد. البته باید عنوان کنیم که این کاربرد در تمامی خودرو ها دیده نمی شود. در حقیقت بسیاری از خودرو های ایرانی دسته راهنما، از اهرم روشن کننده چراغ های جلویی خودرو تفکیک شده است. اما در بسیاری از خودرو های مدرن تنها یک دسته برای تمامی این امور تعبیه شده است. در این خودرو ها عموما می توان با چرخش بخش بالایی این اهرم ها، نسبت به روشن یا خاموش کردن چراغ های جلویی هم اقدام نمود.

روشن ماندن چراغ های فلاشر به عنوان دیگر کاربرد دسته راهنما شناخته می شود. در حقیقت تولیدکنندگان برای شرایط اضطراری، چراغ هایی را تحت عنوان فلاشر تولید نموده اند. این چراغ ها در بخش های کناری خودرو ها قرار می گیرند و عموما حالت چشمک زن دارند.

فلاشر ها به همراه چراغ ای راهنما هم روشن می شوند. شما با استفاده از دسته راهنما نه تنها می توانید این چراغ ها را روشن کنید، بلکه می توانید حالت اضطراری چهار چراغ هم فعال کنید. این حالت با شرایط ضروری است و در آن تمام چراغ های راهنما به صورت چشمک زن فعال می شوند.

عملکرد دسته راهنما

دسته راهنما
کاربرد و عملکرد دسته راهنما

عملکرد دسته راهنما از جمله فاکتور های دیگری است که بسیاری از رانندگان تازه کار را هم دچار سردرگمی می کند. در واقع بیشتر افراد نمی دانند که این چراغ ها به چه صورت عمل می کنند. در حقیقت باید عنوان کنیم که سیستم مرتبط با دسته راهنما تماما وابسته به سوئیچ خودرو است. این مجموعه در کنار مدار فلاشر، به عنوان زیر مجموعه ای از مدار امنیتی خودرو ها کار می کنند.

البته باید عنوان کنیم که دار چراغ راهنما تنها زمان عمل می کند که سوییچ خودرو در حالت روشن باشد و اما مدار فلاشر به صورت مستقیم به باتری متصل است و از آن انرژی الکتریکی می گیرد. به همین جهت است که حتی در زمان خاموش بودن سوئیچ، بعد از باز شدن درب شما شاهد عملکرد چراغ های فلاشر خواهید بود.

در حالت عادی عملکرد دسته راهنما وابسته به عملکرد سوئیچ خودرو است؛ چرا که انرژی الکتریکی ابتدا از باتری به سوئیچ رفته و در آن جا ذخیره می شود. حال با تغییر جهت این دسته راهنما، جریان الکتریکی آن به سمت چراغ های راهنما می شود. در واقع باید عنوان کنیم که دسته راهنما تعیین می کند که جریان الکتریکی موجود در سوئیچ به کدام سمت برود.

لازم به ذکر است که عملکرد دسته راهنما، متناسب با نوع خودرو تغییر می کند. به عبارت ساده تر می توان گفت که عملکرد این محصول متناسب با نوع و مدلی که دارند، پیوسته تغییر می کند. بدیهی است که هر اندازه خودرو شما پیشرفته تر باشد، عملکرد دسته راهنما آن هم پیچیده تر می شود.

سخن آخر 

دسته راهنما را می توان به عنوان یکی از حیاتی ترین بخش های خودرو در نظر گرفت. این بخش می تواند تاثیر زیادی در ایجاد یک رانندگی ایمن داشته باشد. به همین جهت است که نمی توان از آن غافل شد. با این اوصاف بسیاری از افراد درک صحیحی از کاربرد دسته راهنما خودرو ندارند. برخی دیگر هم به خوبی با عملکرد دسته راهنما آشنایی ندارند. همین مورد باعث می شود تا در صورت بروز کوچک ترین مشکلی در آن، فورا به دنبال تعویض آن باشند.
از طرفی دیگر این عدم شناخت باعث می شود تا در زمان خرید نتوانند مدل های مناسب را انتخاب کنند.
ما در این مقاله سعی کردیم تا مروری مختصر بر روی این محصول داشته باشیم. با این اوصاف چنانچه به دنبال خرید دسته راهنما خودرو هستید و یا می خواهید اطلاعات بیشتری را در این رابطه کسب کنید، می توانید هم اکنون با کارشناسان لنزو لامپ تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×