آموزش نحوه بستن زنجیر چرخ

آموزش نحوه بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ خودرو را می توان به عنوان یکی از بهترین و البته ایده آل ترین وسایل جانبی برای خودرو ها در نظر گرفت. این دسته از تولیدات می توانند در روز های سرد و برفی زمستان به عنوان یک محصول مطمئن و ایمن به کمک شما بیایند. البته این کمک به شرطی است که نحوه بستن زنجیر چرخ خودرو را به خوبی بدانید. در حقیقت بسیاری از رانندگان با وجود این که “زنجیر چرخ خودرو را دارند، اما هنوز هم با شیوه های دقیق بستن آن آشنایی ندارند.

بیشتر این افراد، رانندگانی هستند که تاکنون در روز های برفی در جاده های بیرون شهر گرفتار نشده اند. همین مورد هم سبب شده است تا نیازی به آن پیدا نکنند. اما باید عنوان کنیم که بستن زنجیر چرخ جزو مواردی است که دیر یا زود بدان احتیاج پیدا می کنید. از طرفی دیگر مادامی که نحوه بستن زنجیر چرخ را ندانید، نه تنها در روز های برفی گرفتار می شوید، بلکه ممکن است آسیب های جدی را هم به خودرو خودتان وارد نمایید.

به همین جهت است که توصیه می کنیم تا حتما در این زمان ها دقت زیادی به نحوه بستن زنجیر چرخ خودرو داشته باشید. اگر شما هم تمایل دارد تا این شیوه بستن را یاد بگیرد، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراه کنید.

نوع دیفرانسیل چه ارتباطی با بستن زنجیر چرخ دارد؟

تعیین نوع دیفرانسیل را می توان به عنوان مهمترین و البته حیاتی ترین فاکتور برای بستن زنجیر چرخ خودرو تلقی نمود. شما باید زنجیر چرخ خودروتان را بر روی آن چرخ هایی ببندید که بر محور دیفرانسیل هستند. در واقع خودرو ها عموما به سه نوع دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل (چهار چرخ) تقسیم می شوند. منظور از دیفرانسیل جلو، خودرو هایی است که زمان حرکت، دیفرانسیل جلوی آن ها می چرخد.

خودرو های دیفرانسیل عقب هم، چرخ های محور عقب آن محرک ماشین هستند. شا باید اول نوع دیفرانسیل را مشخص کرده و بر اساس آن زنجیر را بر روی چرخ ها همان محور ببندید. برای این کار کافی است تا به زیر ماشین نگاه کنید. نوع دیفرانسیل به خوبی از بخش زیرین مشخص است. راه ساده تر تشخیص این دیفرانسیل، تیکاف یا بکسوات است.

چرخ هایی که در زمان تیکاف و بکسوات می چرخند، در واقع همان محور دیفرانسیل خودرو شما هستند و شما باید زنجیر چرخ را بر روی این چرخ ها ببندید. در خودروهای دو دیفرانسیل شما می توانید زنجیر ها را روی هر کدام از محور ها ببندید و این تفاوتی ایجاد نمی کند.

نحوه بستن زنجیر چرخ کلاسیک خودرو

زنجیر چرخ های کلاسیک را می توان به عنوان رایج ترین و البته پر طرفدار ترین مدل های زنجیر چرخ در ایران تلقی نمود. این دسته از محصولات یک پوشش از جنس فلز زنجیر هستند که باید بر روی چرخ قرار گیرد. اما متاسفانه بسیاری از افراد در شرایط اضطراری نمی دانند که چگونه این زنجیر ها را ببندند. برای این که بتوانید این زنجیرها را به شیوه ای مناسب ببندید، کافی است تا ابتدا آن ها را روی زمین پهن کنید.

دقت داشته باشید که شما باید این زنجیر ها را به گونه ای روی زمین پهن کنید که خار های آن رو به بیرون باشد. چنانچه این خارها رو به لاستیک ها باشد، به احتمال زیاد موجب پارگی و سوراخ کردن آن ها می شود. منظور از خار در حقیقت بر آمدگی هایی است که بر روی سطح زنجیر ها قرار دارد. این برآمدگی ها وظیفه ایجاد اصطکاک در محیط های یخی و برفی را دارند. به همین جهت است که بایستی حتی به سمت بیرون باشند.

بعد از پهن کردن صحیحی این زنجیر در مقابل چرخ، خودرو خود را به آرامی روی آن ببرید. حرکت شما باید به گونه ای باشد که بخش انتهایی زنجیر چرخ از زیر تایر خارج شود و نیازی نیست که تایر را دقیقا به وسط زنجیر چرخ ببرید. در این حالت پیاده شوید و طرف دیگر زنجیر چرخ را بر روی تایر قرار داده و به سر دیگر آن متصل نمایید. به عبارت ساده تر با زنجیر، تایر خود را بپوشانید.

آموزش نحوه بستن زنجیر چرخ
نحوه بستن زنجیر چرخ خودرو

بسیاری از زنجیر چرخ ها دارای گیره های مختلفی برای محکم کردن در بخش های دیگر هستند. این گیره ها را بر روی سمت بیرونی تایر قرار گرفته اند. شما باید این گیره ها را به صورت یک در میان به همدیگر وصل نمایید. این کار باعث می شود تا نحوه اتصال آن ها در بخش بیرونی یک پنج ضلعی را ایجاد نماید.

البته شیوه های دیگری هم برای بستن آن وجود دارد. اما عموما این شیوه اتصال هم تمیز تر بوده و هم استحکام بیشتری دارد. چنانچه این گیره ها را هم متصل کردید، بهتر است ابتدا اندکی خودرو خود را حرکت دهید و سپس پیاده شوید تا از نحوه بستن صحیح آن ها مطمئن شوید.

قبل از خرید زنجیر چرخ خودرو بهتر است این نکات مهم را بدانید.

نحوه بستن زنجیر چرخ های تسمه ای یا کمربندی

زنجیر چرخ های کمربندی از دیگر زنجیر چرخ های رایج برای خودرو است. این دسته از زنجیر چرخ ها همانگونه که از نامشان پیداست، همچون یک کمربند، بر روی خودرو قرار می گیرند. این دسته از زنجیر چرخ ها بیشتر برای رینگ های اسپورت کاربرد دارد. در این دسته از محصولات عموما تسمه های مختلفی وجود دارد. برای هر چرخ باید 4 تا 10 تسمه ( بسته به نیاز و اندازه تایر ) نصب شود.

بدین منظور شما باید هر تسمه را از درون حفره رینگ انتقال داده و دور سر آن را در بخش بیرونی تایر به همدیگر متصل کنید. در نظر داشته باشید که در این زنجیر ها هم باید خار های زنجیر به سمت بیرون باشد. از طرفی دیگر شما باید آن ها را بر روی تایر های محور دیفرانسیل ببیندید. لازم به یادآوری است که این زنجیر چرخ ها صرفا مناسب آن دسته از تایرهایی است که دارای حفره هایی در بخش رینگ خود هستند.

نحوه بستن زنجیر چرخ های پارچه ای

زنجیر چرخ های پارچه ای یکی دیگر از انواع زنجیر چرخ های رایج برای خودرو ها هستند. اگرچه این دسته از زنجیر چرخ ها دارای قیمت بیشتری هستند، اما عموما نصب راحت تری دارند. نحوه نصب این مدل از زنجیر چرخ ها عموما متناسب با نوع رینگ متفاوت است.

اما عموما افراد می توانند مانند زنجیر چرخ های کلاسیک آن ها را نصب کنند. از طرفی دیگر می توان آن را به صورت یک پوشش بر روی چرخ ها قرار داد. این در نوع خود سبب می شود تا سهولت بیشتری برای افراد تازه کار داشته باشند.

این موارد گزیده ای از انواع بستن زنجیر چرخ خودرو بود. در نظر داشته باشید که شیوه بستن این زنجیر چرخ ها می تواند متناسب با نوع زنجیر هم فرق کند. عموما برند های مختلف در بسته بندی محصول خود، یک برگه راهنما برای روش بستن زنجیر را هم قرار داده اند که توصیه می شود حتما آن را مطالعه کنید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×