زنجیر چرخ خودرو و انواع آن

زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین و البته حیاتی ترین ملزومات جانبی برای خودروها دانست که می تواند در روز های برفی بسیار کارآمد باشد. با این اوصاف بسیاری از رانندگان با زنجیر چرخ خودرو و انواع آن آشنا نیستند. از طرفی دیگر تنوع زیادی در این حوزه وجود دارد. همین مورد سبب می شود تا در زمان خرید زنجیر چرخ با سردرگمی مواجه شوند.

ما در این مقاله قصد داریم تا به شیوه ای دقیق زنجیر چرخ خودرو انواع آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. از طرفی دیگر ما جنبه های مثبت و منفی هر مدل را برای شما ذکر می کنیم تا بتوانید در زمان انتخاب، تصمیم گیری های دقیق تری داشته باشید. لذا اگر شما هم به دنبال خرید زنجیر چرخ خودرو هستید، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

زنجیر چرخ خودرو چیست؟

قبل از این که بخواهیم به بررسی انواع زنجیر چرخ خودرو بپردازیم، بهتر است ابتدا ماهیت این محصول را شرح دهیم. در واقع زنجیر چرخ به ساختار هایی گفته می شود که بر روی تایر خودرو ها نصب می شود تا موجب افزایش اصطکاک آن با سطح زیرین شود. عموما از این محصولات در فصل سرما و در محیط های یخبندان استفاده می شود. وجود آن ها باعث می شود تا خودرو از شر سرخوردگی و یا لغزش در امان باشد.

این فاکتور به نوبه خود می تواند مانع از بروز طیف زیادی از تصادفات جاده ای در فصل زمستان شود. بدین جهت هم بوده که پلیس راهنمایی و رانندگی آن را در فصل زمستان و شرایط خاص اجباری کرده است. البته باید بدانید که زنجیر چرخ ها تنها محصولاتی نیستند که برای ایجاد اصطکاک از آن استفاده می شود.

این روزها محصولات دیگری نظیر پوشش ها و یا کمربند های پلیمری هم در بازار عرضه شده اند که جایگزینی برای زنجیر چرخ خودرو هستند. اگرچه این محصولات ساختار زنجیری ندارند، اما مردم آن ها را به عنوان زنجیر چرخ خودرو می شناسند؛ چرا که هدفشان ایجاد اصطکاک است. همین مورد هم باعث شده است تا ما هم در این مقاله آن ها را در لیست انواع زنجیر چرخ خودرو دسته بندی کنیم.

انواع زنجیر چرخ خودرو

زنجیر چرخ ها را می توان جزو معدود لوازم جانبی خودرو دانست که در قانون راهنمایی و رانندگی برای داشتن آن الزاماتی تعریف شده است. این موضوع سبب شده است تا تقاضای زیادی برای خرید زنجیر چرخ خودرو ایجاد شود.

به دنبال این تقاضا تعداد زیادی از تولید کنندگان هم اقدام به ساخت مدل های متنوعی از این محصولات کرده اند. اگرچه گستردگی این محصولات بسیار زیاد است؛ اما اکثریت آن ها در چهار گروه جای می گیرند. ما این چهار گروه را برای شما عزیزان در ادامه ذکر کرده ایم.

زنجیر چرخ عادی

زنجیر چرخ عادی یا کلاسیک جزو رایج ترین و البته پر طرفدار ترین نوع زنجیر چرخ در بازار به شمار می آید. این دسته از تولیدات در واقع همان زنجیر های عادی هستند که تقریبا همه ما آن ها را دیده ایم. در این محصولات چند رشته زنجیر وجود دارد که از طریق اتصالات مختلف با هم یک شبکه را می سازند.

این شبکه بر روی لاستیک قرار می گیرد و می تواند موجب افزایش اصطکاک آن شود. لازم به ذکر است که اتصالات این دسته از تولیدات می تواند بسیار متنوع باشد و صرفا به فلزات ختم نمی شود. برای مثال اتصالات این رشته ها می تواند به شیوه لاستیک، پارچه و یا آلیاژ های دیگر باشد. اما نوع اتصال هر چه که باشد، تغییری در ماهیت و کارایی این محصولات ایجاد نمی کند.

عموما این زنجیر چرخ ها دارای مقاومت بالا، اصطکاک عالی و البته طول عمری بیشتری هستند. از طرفی دیگر نسبت به سایر زنجیر چرخ ها، کمتر دچار خوردگی می شوند. همین مورد هم سبب می شود تا برای استفاده مداوم، مناسب باشند.

اما در کنار این موارد باید بدانید که شیوه نصب دشواری دارند حمل آن ها نیز اندکی سخت است. افزون بر این موارد به دلیل ضخامتشان، ممکن است به سیستم جلوبندی خودرو آسیب های جدی وارد کنند. این مشکلات سبب شده تا برای آن ها جایگزین های دیگری ایجاد شود.

زنجیر چرخ ژله ای (تسمه ای)

زنجیر چرخ خودرو
خرید انواع زنجیر چرخ خودرو در فروشگاه لنزو

این مدل هم یکی دیگر از انواع زنجیر چرخ خودرو است. این محصولات عموما حالت زنجیری ندارند، بلکه به صورت رشته های جدا از هم هستند که باید به صورت تکی بر روی لاستیک نصب کنید. بر روی هر لاستیک بین دو تا ده عدد رشته نصب می شود.

جنس این رشته ها عموما از ترکیبات نانو پلیمری و یا ژله ای است. برای نصب آن ها باید رینگ خودرویتان دارای چشمه یا سوراخ ها باشد تا بتواند رشته ها را از آن عبور داده و با طرف دیگر آن اتصال دهید. به همین جهت بیشتر برای رینگ های اسپرت مناسب است. از آن جایی که این رشته ها، چرخ ها  را در بر می گیرند؛ به آن ها زنجیر چرخ کمربندی هم گفته می شود.

اغلب “زنجیر چرخ ژله اینصب آسان و حمل نقل ساده ای دارند. از طرفی دیگر قیمت آن ها نیز اندک بوده و به سادگی در دسترس است. اما باید بدانید که عموما قدرت اصطکاک اندکی ایجاد می کنند. مازاد بر این کارایی آن ها بیشتر برای رینگ های اسپورت است.

کابل تایر ها

کابل تایرها را می توان جزو نخستین جایگزین هایی دانست که برای زنجیر چرخ کلاسیک ایجاد شد. این محصولات عموما از رشته هایی از جنس کابل استیل ایجاد شده اند. این رشته ها مانند یک توری بر روی تایر خودرو قرار می گیرند.

همین مورد باعث می شود تا تمام تایر را بپوشاند. این توری توسط حلقه های مختلفی که بر روی آن تعبیه شده، به خوبی محکم می شود. از طرفی دیگر ساختار فلزی آن می تواند کشش مناسبی را ایجاد کند.

این محصول در حالت کلی دارای وزن کمتر و حمل و نقل ساده تری نسبت به مدل های کلاسیک هستند. از طرفی دیگر چنانچه یکی از رشته های آن پاره شود، احتمال آسیب به سیستم تعلیق خودرو جدی نخواهد بود. این در حالی است که در مدل های کلاسیک، اگر یکی از زنجیرها پاره شود، به احتمال زیاد کنترل ماشین را از دست خواهید داد.

البته با وجود این مزیت ها باید بگوییم که این محصولات نمی توانند کشش و اصطکاکی مشابه مدل های کلاسیک داشته باشند. از طرفی دیگر عمر آن ها کمتر بوده و سریعتر دچار خوردگی می شوند. افزون بر این موارد نمی توان برای استفاده طولانی مدت به آن ها تکیه کرد. این همان فاکتوری است که باعث شده تا همچنان مدل های کلاسیک در بازار حذف نشوند.

زنجیر چرخ پارچه ای

مدل های پارچه ای یکی دیگر از انواع زنجیر چرخ موجود در بازار است. این دسته از تولیدات مشابه یک پارچه عادی هستند. با این تفاوت که جنس آن ها از پلی الفین است. این پلیمر می تواند اصطکاک مناسبی را ایجاد نماید و به همین دلیل هم به عنوان متریال اصلی این محصول استفاده شده است. این پارچه ها با استفاده از بند های مختلفی بر روی تایر محکم می شوند و کشش مناسبی را هم ایجاد می کنند. از طرفی دیگر حمل و نقل آن ها راحت بوده و بی صدا هستند. مازاد بر این به دلیل نوع ساختارشان، هیچ گونه آسیبی به جاده ها وارد نمی کنند.

اما در مقابل باید بدانید که این زنجیر چرخ ها نمی توانند قدرت و کشش زنجیر چرخ های کلاسیک را داشته باشند. از طرفی دیگر احتمال پارگی آن ها بسیار زیاد است. لذا نمی توان برای مسیر های طولانی از آن ها استفاده نمود. از طرفی دیگر چنانچه سرعت شما بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد، احتمال پارگی این زنجیر چرخ ها بیشتر می شود. این در حالی است که قیمت آن ها هم نسبت به سایر مدل ها بیشتر می باشد.

انواع زنجیر چرخ های فروشگاه لنزو

سخن آخر

ما سعی کردیم در این مقاله انواع زنجیر چرخ خودرو را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. از طرفی دیگر مروری بر روی نقاط ضعف و قوت هر کدام داشتیم تا فرآیند انتخاب برای شما ساده تر شود. با این اوصاف باید بدانید که هر نوع زنجیر چرخ تنها برای مدل های خاصی از تایر مناسب است. شما باید انتخاب تان را بر اساس نوع تایر خودرو و البته بودجه تان انجام دهید. برای  کسب راهنمایی بیشتر در این زمینه می توانید با مشاورین فروشگاه لنزو تماس حاصل فرمایید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×