آشنایی کامل با بوق خودرو و انواع آن

بوق خودرو لنزولامپ

یکی از ابزارهای ساده وکاربردی که بر روی هر نوع ماشینی در هر کلاس و با هر قیمتی وجود دارد، بوق خودرو است. وسیله ای بسیار کاربردی که بیشتر از جنبه ایمنی اهمیت دارد تا در هنگام نیاز، مانند یک هشدار جهت اطلاع ‌رسانی عمل کند. با آن که سال ها از استفاده بوق در خودروها می گذرد ولی فناوری به کار رفته در ساخت آن دستخوش تغییرات زیادی نگشته است. امروزه خیلی از افراد به بوق های اسپرت و صداهای خاص علاقه مند هستند که در این مقاله تیم لنزولامپ شما را با مشخصات و مدل های انواع بوق خودرو آشنا می کند.

انواع بوق خودرو

  • بوق های ماشین با توجه به مکانیسم تولید صدا به دو دسته بادی و الکتریکی تقسیم می شوند. بوق های الکتریکی معمولا در خودروهای سواری و بوق های بادی در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.
  • از نظر شکل ظاهری بوق ها عمدتا به سه دسته بوق دیسکی، بوق حلزونی و بوق 1011 تقسیم بندی می شوند.
  • فرکانس تولید صدای بوق نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال: بوق پژویی، بوق بنزی، بوق شورلتی که دارای فرکانس های صدای متفاوتی هستند.
  • همچنین برخی خودروها دارای بوق تک هستند و فقط یک فرکانس صدا تولید می کنند و برخی دیگر دارای بوق جفت هستند که یک بوق دارای فرکانس بالا و دیگری دارای فرکانس پایین می باشد که ترکیب این دو فرکانس باعث افزایش وضوح و شفافیت صدای بوق می شود.

نخستین بوق ها

اولین بوق ها در سال 1908میلادی در خودرو و دوچرخه ها نصب شدند که توسط سلول های خشک شش ولت کار می کردند.

در سال 1910 شخصی به نام الیور لوکاس از بیرمنگام انگلیس یک بوق برقی استاندارد تولید و به جهان معرفی کرد تا تردد خودروها را به عابران پیاده هشدار دهد.

بعدها در سال 1911میلادی بوق هایی آمدند که توسط باتری های قابل شارژ تغذیه می شدند که از نسخه های بعدی آن ها به عنوان هشدار تخلیه نظامی استفاده شد.

بوق ارتعاشی

امروزه بوق هایی که در سیستم خودروها استفاده می شود، اغلب بوق ارتعاشی است. که در ادامه با اجزا (ساختمان) و عملکرد این بوق آشنا می شوید.

اجزای بوق ارتعاشی خودرو

  1. صفحه ارتعاش کننده یا دیافراگم
  2. آرمیچر یا میله ارتعاش دهنده دیافراگم و پیچ مهره تنظیم انتهای آن
  3. قرقره و سیم پیچ تولید کننده حوزه مغناطیسی
  4. پلاتین های مثبت و منفی و خازن مربوطه
  5. بلند گوی بوق

عملکرد بوق ارتعاشی خودرو به چه صورت است؟

با فشار بر روی دکمه بوق، جریان برق باتری را به بوق مرتبط می سازد. عبور جریان از سیم پیچ داخل بوق حوزه ی مغناطیسی را ایجاد می کند و با جذب آرمیچر یا میله ارتعاش دهنده به صفحه ارتعاش کننده فلزی متصل می شود و وسط صفحه را به جلو می برد. با جلو رفتن دیافراگم میله ارتعاش دهنده به واسطه زائده ای که در پهلویش قرار دارد، پلاتین بوق زا را باز می کند که در اثر آن مدار قطع شده و میله ارتعاش دهنده نیز به جای خود برمی گردد.

نکاتی که هنگام خرید بوق خودرو باید در نظر بگیرید؟

انواع بوق خودرو لنزولامپ
خرید انواع بوق خودرو لنزو با بهترین کیفیت
  • مناسب بودن مدل بوق با نوع اتومبیل

هنگام انتخاب بوق ماشین باید به تناسب میان مدل بوق انتخابی با مدل و نوع برند خودروی مورد نظرتان توجه کنید. برخی از بوق‌ها قابلیت همخوانی با هر خودرویی اعم از داخلی و خارجی را دارند ولی برخی دیگر به صورت انحصاری برای تعدادی خودرو طراحی و تولید می‌شوند.

  • ولتاژ مصرفی بوق

نکته دوم برای انتخاب بوق خودرو توجه به میزان ولتاژ مصرفی آن است. مدل هایی که از ولتاژ ۱۲ ولتی برخوردار هستند، مناسب ترین پیشنهاد هستند؛ چرا که برق مورد نیازشان را به راحتی از باتری خودرو دریافت کرده و دیگر نیازی به استفاده از اینورتر و قطعات جانبی آن نیست.

  • میزان صدای تولیدی

میزان صدای تولیدی یک بوق بر حسب واحد دسیبل تعیین می شود و هرچه مقدار آن بزرگتر باشد، شدت صدای بوق نیز بیشتر می گردد. پس بهتر است در خرید بوق خودرو به سراغ مدلی بروید که توان صوتی آن در محدوده شنوایی انسان ها باشد. صدای کمتر از آن و بیشتر از آن مورد تایید نیست.

  • قیمت بوق خودرو

قیمت بوق خودرو با برند تولید کننده، مدل و همچنین حجم صدای خروجی آن نسبت مستقیم دارد. بهتر است از یک برند معتبر و معروف خرید کنید تا محصول خریداری شده طول عمر و کیفیت مطلوبی داشته باشد. برای این کار یک فروشگاه مجهز و مطمئن را انتخاب کنید که انواع مختلف بوق‌ها را موجود داشته باشد. قیمت برخی از بوق ها  که از دو حالت صوتی زیر و بم برخوردار هستند. همچنین بعضی دارای رله تقویت صدای بوق می باشند که قیمت آن نیز متفاوت است. پیش از خرید باید حتما به سازگاری بوق با وسیله نقلیه تان توجه لازم را داشته باشید.

  • خرید بوق خودرو

فروشگاه های حضوری و غیر حضوری (آنلاین) مختلفی برای لوازم جانبی خودرو موجود است ولی انتخاب فروشگاه معتبر شرط اصلی برای خرید محصول موردنظر است. فروشگاه لنزو با سابقه 40 ساله در صنعت لوازم یدکی و جانبی خودرو خود را به مشتریان خود از لحاظ کیفیت و اصالت محصولات ثابت کرده است. برای خرید بوق خودرو یکی از فروشگاه های معتبر، فروشگاه لنزولامپ است که می توانید محصول موردنظر خود را انتخاب و اقدام به خرید نمایید و از سلامتی، اصالت و کیفیت محصولات لنزو اطمینان کامل داشته باشید.

خرید بوق خودرو لنزو

بوق خودرو لنزو یکی از محصولات باکیفیت است (لنزو برندی معتبر و شناخته شده در صنعت لوازم خودرو است). بوق ماشین بر حسب نوع و مدل خودرو متفاوت است و تنوع آن بالاست. اگر قصد خرید بوق خودرو را دارید می توانید مناسب با خودروی خود اقدام به خرید نمایید. جهت اطلاع از “انواع بوق خودوری لنزو می توانید روی نام آن کلیک کنید یا با انتخاب بوق خودرو در منوی دسته بندی محصولات لنزو انواع بوق این فروشگاه را مشاهده کنید.

روش های زیاد کردن و تقویت صدای بوق

برای زیاد کردن و تقویت صدای بوق کافی است تعداد بوق های به کار رفته در خودرو را افزایش دهید. البته در نظر داشته باشید که حتما از بوق های یکسان و مارک های برابر استفاده کنید تا صدا های مختلفی ایجاد نشود. برای تنظیم نوع و کیفیت بوق نیز می توانید از پیچ هایی که به همین منظور در بوق تعبیه شده، استفاده کنید.

خرید اینترنتی بوق خودرو

امروزه خرید حضوری جای خود را به خریدهای اینترنتی و آنلاین داده است که خرید بوق خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. فروشگاه‌های مختلفی در زمینه فروش بوق خودرو فعالیت می‌کنند که امکان خرید آسان را برای مردم در سراسر ایران فراهم کرده اند، از هزینه‌های ناشی از رفت و آمد به فروشگاه‌های مختلف می کاهند و خرید از آن ها کاملاً مطمئن و دارای مزیت های فراوانی از جمله موارد زیراست:

  • تنوع بالای انواع بوق خودرو با کیفیت
  • ارائه قیمت‌های مقرون به صرفه ‌
  • ارسال سریع و آسان به سراسر ایران

سخن پایانی

کارشناسان سایت لنزولامپ در این مطلب شما را با انواع بوق خودرو و مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت آن آشنا کردند تا شما با آگاهی لازم و با در نظر گرفتنِ معیارهای گفته شده، بوق مناسب برای خودروی خود را انتخاب و اقدام به خرید یک محصول عالی و با دوام نمایید.
همان طور که گفته شد، سلامت بوق ماشین رابطه مستقیمی با نجات جان انسان از خطرات دارد. به همین جهت بهتر است به آن مانند سایر بخش‌های حساس خودرو اهمیت دهید تا از بروز اتفاق‌های ناگوار جلوگیری شود.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×