عملکرد بوق خودرو به چه صورت است؟

عملکرد بوق خودرو

یکی از مهمترین قسمت های خودرو که باید همواره عملکرد خوبی داشته باشد، “بوق خودرو” است؛ چرا که ایمنی خودرو و سلامت راننده و انسان ها را بالا می برد و سه دسته افراد شامل راننده، عابر پیاده و سرنشینان را آگاه می سازد، با ما همراه شوید تا در این مقاله با عملکرد بوق خودرو آشنا شوید و با شناخت عملکرد بوق خودرو، به طول عمر بیشتر بوق خودرو کمک کنید و از فرهنگ غلط استفاده از بوق خودرو مطلع شوید.

مکانیزم بوق خودرو

دانشی که در ساخت بوق خودرو استفاده می شود بسیار ساده می باشد، به طوری که سالیان سال است که در روند ساخت آن هیچ تغییری ایجاد نشده است.
مکانیزم بوق به دو صورت تک و جفت که با توجه به مدار بوق، متفاوت است و عملکرد آن بدین صورت می باشد که به وسیله یک دکمه در کنار فرمان یا در داخل فرمان تعبیه شده، و راننده به راحتی به دکمه بوق دسترسی دارد و در صورت لزوم بسیار راحت می تواند با فشردن دکمه بوق، بوق بزند.

اجزای بوق خودرو عبارتند از:

معمولا بوق ها دارای بخش های مهمی همچون: دیافراگم، آرمیچر، پیچ تنظیم کننده صدای بوق، سیم پیچی، بلندگو، قرقره و پلاتین های منفی و مثبت به همراه خازن  هستند که “انواع بوق خودرو معمولا در سه تیپ شامل بوق الکتروموتوری، بوق مغناطیسی و بوق آژیری یا شیپوری دسته بندی می شوند.

عملکرد بوق خودرو به چه صورتی می باشد؟

عملکرد بوق خودرو یا طرز کار آن بسیار ساده است با فشار دادن دکمه بوق، برق از طریق سیم پیچی به فیوز (رله) فرستاده می شود و فیوز هم برق لازم را به بوق می رساند و باعث تولید صدای بوق می شود.

با کلیک بر روی “انواع بوق خودرو لنزو یا انتخاب بوق خودرو در دسته بندی محصولات، می توانید بهترین بوق ها برای انواع خودرو را مشاهده کنید.

بوق خودرو لنزو
لنزو بهترین برند بوق خودرو

فرهنگ صحیح استفاده از بوق چیست؟

با توجه به این که بوق ابزاری کارآمد برای هشدار به راننده ها، عابرین پیاده و سرنشینان است و به آنان کمک می کند و از وقوع اتفاقات ناگوار همچون تصادف و حوادث دیگر جلوگیری می نماید، در فرهنگ بوق زدن برای هشدار از آن استفاده می شود. در صورتی که بسیاری از افراد از بوق برای نشان دادن اعتراض و خبر رسانی از آن به اشتباه استفاده می کنند.

عملکرد بوق خودرو بستگی به فرهنگ صحیح استفاده از بوق دارد و کاربرد بوق با توجه به شرایط مختلف متفاوت خواهد بود که برخی از این شرایط را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

  1. در شرایطی که خودروی در حال حرکت، دچار مشکل فنی شود اعم از اختلال در سیستم ترمز و… می توانید از بوق برای آگاه سازی عابرین و رانندگان برای جلوگیری از وقوع تصادف با خودروی مقابل استفاده کنید و با بوق زدن دیگران را نسبت به نقص فنی خودروی خود آگاه نمایید.
  2. در شرایطی که طول فاصله استاندارد بین خودروها از بین رفته و خودروی مقابل بیش از حد به خودروی شما نزدیک شده باشد و احتمال وقوع حادثه وجود داشته باشد می توانید از بوق استفاده نمایید و عملکرد بوق خودرو، شما را از حادثه خطرناک نجات دهد.
  3. در شرایطی که عابرین پیاده متوجه حضور خودروی شما در نزدیکی خود نباشند، با بوق زدن حواس عابرین پیاده را متوجه حضور خودروی شما خواهید کرد، البته در این شرایط از ایجاد مزاحمت با بوق زدن طولانی اجتناب نمایید.

در شرایط ذیل بوق زدن غیرمجاز می باشد:

در برخی شرایط استفاده از بوق، غیر قانونی است و شامل جریمه خواهد بود که در ادامه این شرایط را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. در خیابان هایی که بیمارستان، درمانگاه، خانه سالمندان و … که نیاز به سکوت و آرامش بسیار حائز اهمیت می باشد، بوق زدن ممنوع است و شامل جرایم رانندگی از سوی مامورین راهنمایی و رانندگی خواهید شد.
  2. در شرایطی که خودروی جلویی شما خراب شده و قادر به حرکت نمی باشد و امکان جابجایی آن وجود ندارد، از بوق زدن اجتناب نمایید.
  3. در شرایطی که راننده مقابل شما، فردی ناشی و تازه کار است و مهارت زیادی در رانندگی ندارد حتی الامکان از بوق زدن اجتناب نمایید؛ چرا که باعث دست پاچگی و استرس راننده تازه کار خواهد شد و امکان بروز حادثه را بیشتر می کند.
  4. در خیابان های پر تردد که معمولا ترافیک سنگین وجود دارد، از بوق زدن پرهیز نمایید.
  5. در شرایطی که بخاطر لجبازی و اعتراض به راننده دیگر عصبانی هستید و از بوق برای نشان دادن عصبانیت خود استفاده می کنید، این عمل بسیار روح و روان سایر افراد را تحت تاثیر قرار می دهد ،این رفتار ناشایست را انجام ندهید.

در هنگام خرید بوق خودرو چه نکاتی را باید بدانید؟!

برای این که عملکرد بوق خودرو متناسب با وسیله نقلیه شما باشد باید نکات ذیل را مد نظر داشته باشید:

  • در اولین قدم با توجه به کاربری خودروی خود اقدام به خرید بوق نمایید. برای مثال بوق آژیر متناسب خودروهای آمبولانس و آتش نشانی و… می باشد و بوق های شیپوری برای کامیون های باری خارج از شهر کارایی دارد و از نصب بوق های شیپوری روی خودروهای سواری اجتناب نمایید.
  • در قدم دوم، ولتاژ مصرفی بوق خودروی شما باید 12 ولت باشد که برق مورد نیاز توسط باتری خودرو تامین شود، به همین خاطر از بوق هایی که دارای ولتاژ 12 ولتی هستند استفاده نمایید.
  • در قدم سوم قیمت بوق خودرو به عوامل مختلفی همچون برند سازنده، داشتن حالت صدای زیر و بم، میزان حجم صدای آن ها بستگی دارد و متناسب با خودروی خود از کارکرد آن مطمئن شوید، البته بسیاری از افراد علاقه خاصی به بوق های اسپرت دارند و خواستار بهترین برندهای موجود در بازار هستند که بازار پر رونقی را برای فروش انواع بوق ایجاد می کنند.
  • در قدم چهارم به میزان صدای تولید شده بوق توجه نمایید و حتی الامکان از مدل هایی استفاده نمایید که توان صوتی قابل قبولی در حد شنوایی انسان ها را دارا باشند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عملکرد بوق خودرو و شرایط مجاز و غیرمجاز استفاده از بوق پرداختیم تا درک درستی از عملکرد بوق خودرو داشته باشید. همچنین به نکات مهمی هنگام خرید بوق اشاره کردیم تا راهنمای خوبی برای شما باشد و بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در پایان خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجارب خود را درباره عملکرد بوق خودرو با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما باعث بهبود کیفیت محتوا میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

لنزو لامپ

×